Ezzel a 7 életmódbeli szokással csökkenthetjük a demencia kockázatát

Egy 20 évig tartó kutatás szerint hatásosak a módszerek.

A demencia a kognitív képességek általános hanyatlását jelenti (nemrég kiderült, hogy Bruce Willis is érintett a betegségben), amely általában a rövid távú memóriát (új információk tanulása és emlékek felidézése), valamint más egyéb képességeket is érint, például a végrehajtó képességeket (szervezés, döntéshozatal) valamint a nyelvi, illetve a vizuális-térbeli képességek hanyatlását. Demencia esetén ezek a hanyatlások nagyban befolyásolják az egyén életvitelét (azaz az illetőnek segítségre lehet szüksége az legegyszerűbb, leghétköznapibb tevékenységek elvégzésében is).

Egy 2021-es kutatás megállapította, hogy a demenciában, valamint az Alzheimer-kórban szenvedők (ami már a vérből is kimutatható) mintegy kétharmadát a nők teszik ki. Ennek egyik lehetséges oka az, hogy a nők általában tovább élnek, mint a férfiak, a demencia pedig jellemzően 80 éves kor környékén jelentkezik. Más lehetséges magyarázatok szerint a magasabb iskolai végzettség alacsonyabb demenciakockázattal jár együtt, a legtöbb nyugdíjas korú, idős nőnek pedig nem adatott meg annak idején ugyanaz az oktatási lehetőség, mint a férfiaknak. Emellett a betegség összefüggésben áll a depresszióval (ezek az ételek és italok növelhetik a kockázatát) is, amelyre szintén hajlamosabbak a nők, mint a férfiak. Az öregedés során mindenki veszít néhány neuront (vagyis idegsejtet), de a demenciában szenvedőknél ez a veszteség azonban jóval jelentősebb – a betegség pedig akkor következik be, amikor az agyban lévő idegsejtek nem működnek, vagy nem képesek kapcsolatba lépni más agysejtekkel.

Nem tekinthető az időskor természetes velejárójának

Az Amerikai Neurológiai Akadémia új tanulmányában a kutatók 20 éven keresztül figyelték 13. 720 önként jelentkező nő életét, hogy elemezni tudják a demencia kialakulásának kockázatát. Idén, a 20. év leteltével pedig megállapították, hogy azon résztvevők demenciakockázata csökkent (6%-kal), akik betartották az ajánlott életmódbeli változtatásokat (1771 résztvevőnél diagnosztizáltak a gondolkodás és a memória rosszabbodásáért felelő betegséget). A kutatók az Amerikai Szív Szövetség által ajánlott szokásokat használták tanulmányhoz:

  1. aktivitás, rendszeres testmozgás (ezeket a mozgásformákat bátran végezhetjük idősebb korban is)
  2. kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozás (összegyűjtöttük, milyen ételekkel maradhatunk mentálisan is fittek)
  3. egészséges testsúly fenntartása
  4. dohányzásmentes életvitel (itt olvashatsz arról, hogyan hat a szervezetünkre)
  5. megfelelő vérnyomás fenntartása (érdemes megnézni, mit jeleznek holisztikusan a vérnyomásproblémák, és min változtathatunk, ha egészségesebb életre vágyunk)
  6. a koleszterinszint rendszeres ellenőrzése
  7. alacsony vércukorszint (egyébként így függ össze a demencia és a cukorbetegség – ami életmódváltással szintén megelőzhető)

„A jó hír az, hogy ez nem egy mindent vagy semmit helyzet. Nem kell a legegészségesebb embernek lennünk ahhoz, hogy jó eredményeket érjünk el, hiszen az alábbi hét tényező bármelyike részesíthet minket valamilyen előnyben a betegség ellen, és fokozatosan javítja a hosszú távú egészséget.

A rossz szokások megváltoztatását pedig minél korábban kezdjük, annál nagyobb eséllyel csökkenthetjük a demencia kialakulásának kockázatát – és minél tovább tartjuk meg ezeket a szokásokat, annál jobb.

A szándékunk az, hogy találjunk egy egyszerű módot arra, hogy képesek legyünk nyomon követni, irányítani az egészségünket” – mondta Dr. Joel Salinas neurológus és kutató, a New York-i Isaac Health főorvosa a Healthline-nak.

A demencia jelei és tünetei 

  • emlékezetkiesés, rossz ítélőképesség, zavartság
  • nehézségek a beszédben, a megértésben és a gondolatok kifejezésében, illetve az olvasásban és az írásban
  • gyakorta történő eltévedés ismerős környékeken
  • nehézségek a pénzzel történő felelősségteljes bánásmódban, valamint a számlák kifizetésében
  • kérdések megismétlése
  • szokatlan szavak használata mindennapi tárgyakra
  • hosszabb időbe telik a napi rutinfeladatok elvégzése
  • hanyatló érdeklődés a napi tevékenységek és események iránt
  • hallucinálás, paranoia és téveszmék
  • impulzív, megfontolás nélküli viselkedés
  • mozgásproblémák, egyensúlyvesztés

A szakértők szerint pedig fontos megjegyezni azt is, hogy ezek a tünetek kezeletlenül hagyva súlyosbodhatnak is (itt összegyűjtöttünk 12 tényezőt, ami biztosan növeli a demencia kockázatát). Amikor észrevesszük őket önmagukon vagy egy szerettükön, érdemes azonnal orvoshoz fordulni – és ugyanez érvényes az új tünetekre, valamint a már meglévő tünetek súlyosbodására is. A kezelések ugyan nem tudják gyógyítani vagy visszafordítani a károsodást, de mindenesetre lassíthatják a betegség előrehaladását, amennyiben orvosi segítséget kérünk. 

Kiemelt kép: Getty Images