piros kávés bögre két kaspó között

Fahéj a kávéban: tényleg segíthet a hasi zsír ellen 50 felett?

A közösségi médiában milliós nézettséget érhet el már az az ígéret is, hogy 50 felett laposabb hasat varázsolhatunk magunknak – különösen akkor, ha a megoldás a reggeli kávénkban rejlik.
  • A makacs hasi zsír leadása minden életkorban népszerű kihívás.
  • Hajlamosak vagyunk bedőlni mindenféle csodaszer elméletnek.
  • Megnéztük, mit tud a reggeli fahéjas kávé.

Az interneten időről időre felbukkan az állítás, hogy egy kevés fahéj a napindító presszóban segíthet leolvasztani a hasi zsírt. A minden háztartásban fellelhető barna fűszer rendszeresen csodaszerként jelenik meg, ez azonban jóval nagyobb ígéret, mint amit a tudomány jelenleg alá tud támasztani.

A fahéjjal kapcsolatban ugyanakkor valóban születtek érdekes kutatások. A vizsgálatok elsősorban arra keresték a választ, hogy a fűszer hogyan befolyásolhatja a vércukorszintet, az inzulinrezisztenciát és bizonyos vérzsírokat.

Hasi zsír 50 felett: min változtathat a fahéj?

A menopauza után a hormonális változások együtt járhatnak a test zsíreloszlásának megváltozásával, így például a zsír nagyobb mértékben halmozódhat fel a hasi területen.

A belső szervek körül elhelyezkedő zsigeri zsír több anyagcsere-eredetű egészségügyi kockázattal is összefüggésbe hozható. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy reggelihez elfogyasztott fűszer önmagában képes lenne visszafordítani ezt a folyamatot.

Kapcsolódó: 9 hétköznapi szokás, ami észrevétlenül növelheti a hasi zsírt

A fahéj ennek ellenére felkeltette a kutatók érdeklődését a vércukorszintre gyakorolt lehetséges hatása miatt. Egy 2003-ban publikált, kis létszámú klinikai vizsgálatban 60, 2-es típusú cukorbeteg ember kapott naponta 1, 3 vagy 6 gramm fahéjat 40 napon keresztül.

A kutatók a vizsgálat végén a fahéjat fogyasztó csoportoknál alacsonyabb éhomi vércukorértékeket, valamint egyes vérzsírok kedvező változását figyelték meg. A vizsgálat azonban kicsi volt, ezért az eredményeket óvatosan kell értelmezni.

fahéjrudak az asztalon

A fahéj felkeltette a kutatók érdeklődését a vércukorszintre gyakorolt lehetséges hatása miatt (Forrás: Unsplash/Rens D)

Azóta több kutatás is készült. Egy 2024-ben publikált, 24 randomizált vizsgálatot összegző metaelemzés szerint a fahéjkiegészítés 2-es típusú cukorbetegeknél összefüggött az éhomi vércukor, a HbA1c és az inzulinrezisztenciával kapcsolatos HOMA-IR érték csökkenésével. A szerzők ugyanakkor kiegészítő lehetőségként értékelték a fahéjat, nem pedig önálló kezelésként.

Egy másik, 2024-ben megjelent szisztematikus áttekintés 28 randomizált vizsgálatot és több mint 3000 résztvevőt elemzett. Ebben szintén javulást találtak több vércukor- és anyagcsere-paraméterben, ugyanakkor a vizsgálatok között jelentős különbségek voltak.

A zsírégetés nem egy fűszertől indul el

Jun Wu a University of Michigan Life Sciences Institute kutatója, illetve a Michigan Medical School molekuláris és integratív fiziológiai tanszékének adjunktusa. A kutatócsoportja azt vizsgálta, hogyan hat a fahéj egyik vegyülete, a cinnamaldehid a zsírsejtekre.

„A fahéj évezredek óta része az étrendünknek, és az emberek általában szeretik. Ha pedig az elhízás ellen is védelmet nyújthat, olyan megközelítést kínálhat az anyagcsere egészségének támogatására, amelyhez a betegek könnyebben tudnak alkalmazkodni” – mondta a szakértő.

A fahéj kávéhoz adása egyszerű módja lehet annak, hogy ezt a fűszert beépítsük a mindennapjainkba. A rendelkezésre álló kutatások arra utalnak, hogy bizonyos vércukorértékek szempontjából lehet kedvező hatása, azt azonban nem bizonyítják, hogy egy kanál fahéj a kávéban közvetlenül leolvasztaná a hasi zsírt.

A lehetséges előny tehát inkább az anyagcsere támogatásában rejlik, mintsem egy valódi zsírégető hatásban. A fahéjas kávé tehát kellemes reggeli ital lehet, de utána induljunk inkább egy tempós sétára, hogy valóban beinduljon a zsírégetés.

Kapcsolódó: Nem mindegy, mikor hízik el az ember: ebben a korban a legveszélyesebb

Kiemelt kép: Canva

Ajánlott videó