gyomorfajas-hasfajas-taplalkozas

7 mögöttes ok, amiért fájhat a gyomrod közvetlenül evés után

Lehetséges, hogy nem pusztán túlettük magunkat.
  • Bizonyos emésztéssel összefüggő panaszok normálisnak tekinthetők étkezés után. 
  • Mögöttes problémára utal, ha az általános tüneteken túl már fájdalmat is érzünk.
  • A fájdalom helyéből és természetéből következtethetünk arra, mi állhat a háttérben.

Evés után gyakran tapasztalhatunk olyan szokványos tüneteket, mint a teltségérzet, a kisebb puffadás, a hasi diszkomfort vagy a székletürítési inger, melyek általában a normál emésztési folyamat részét képezik. Nem úgy a szélsőséges fájdalmak, melyeknek sokféle oka lehet attól függően, milyen egyéb panaszok, például fejfájás vagy hányinger kíséretében jelentkeznek.

A szakértő szerint azonban, ha odafigyelünk szervezetünkre és megtanuljuk felismerni az ismétlődő eltéréseket, akkor könnyebben megérthetjük a mögöttes okokat is. Sőt, már magából a fájdalom helyéből is sok mindent leszűrhetünk. Például

ha a hasunk felső részén jelentkezik a fájdalom, az a gyomor, a vékonybél, az epehólyag, a máj vagy a hasnyálmirigy problémáját jelezheti.

Amennyiben viszont köldöktájékon érezzük, annak a vakbélhez, a vastagbélhez vagy a húgyhólyaghoz van köze.

Emésztési problémák

A túlevés tűnhet a legalapvetőbbnek, de azért nem árt, ha meg tudjuk különböztetni más jellegű gyomorpanaszoktól, emésztési problémáktól. A legnagyobb különbség az, hogy a túlevésből eredő kellemetlen érzés elmúlik, amint szervezetünk megemésztette a nyilvánvalóan nagy mennyiségben elfogyasztott ételt. Ezzel szemben

emésztési zavar akkor is jelentkezik, ha tudjuk, nem ettünk olyan sokat

– vagy esetleg csak egy bizonyos ételtípusból, például zsíros ételből fogyasztottunk. A tünetek között a puffadáson és teltségérzésen túl gyomorégést és hányingert is tapasztalunk, általában a has felső részén. 

Savas reflux

Savas refluxról akkor beszélünk, amikor a gyomorból a sav visszaáramlik a nyelőcsőbe. Ennek eredménye a gyomorégés, evés utáni felső gyomorfájdalom, mellkasi fájdalom, vagy a torokban jelentkező maró érzés.

gyomorfajas-hasfajas-taplalkozas

Fotó: Canva

Amennyiben hetente többször is előfordul, akkor gyanakodhatunk, hogy súlyosabb a probléma. Főleg, ha felismertük, hogy az étkezést követő néhány órán belül rendszeresen tapasztaljuk. A zsíros vagy sült ételek, a kávé, a szénsavas italok, a csokoládé, a savas gyümölcsök és zöldségek, a sajt és bizonyos tejtermékek fokozzák a kellemetlen tüneteket. 

Ételintolerancia vagy -érzékenység

Ahogy azt írtuk, a gyomorfájdalom sokszor konkrét ételhez köthető. Ez esetben sejthető, hogy valamilyen élelmiszer-intoleranciánk van, vagyis szervezetünk nem képes teljes mértékben lebontani az adott tápanyagot. A leggyakoribb intolerancia a laktózhoz és a gluténhez köthető. Előbbi esetében a tejtermékekben található cukor, míg utóbbinál a búzában, árpában vagy rozsban található fehérje okoz problémát.

gyomorfajas-hasfajas-taplalkozas

Fotó: Getty Images

Ezek gyakran váltanak ki fájdalmat (továbbá puffadást, hányingert, gyomorégést, fejfájást stb.) evés után a has alsó részén. De ugyanígy a súlyosabb, hosszan tartó gyulladást kiváltó cöliákia is okozhat gyomorfájdalmat, hasmenést, puffadást és túlzott gázképződést.

A szuperélelmiszerek is okozhatnak kellemetlen vagy komoly tüneteket. Ettől a 7 egészséges ételtől betegnek érzed magad.

Gasztroparézis

A szakértők által csak késleltetett gyomorürülésnek nevezett állapot olyan rendellenesség, amelyben a táplálék a szokásosnál lassabban jut el a gyomorból a vékonybélbe. Ezt okozhatja cukorbetegség, pajzsmirigy-alulműködés, idegrendszeri rendellenesség és bizonyos gyógyszerek, például antidepresszánsok is. A gasztroparézis egyik klasszikus tünete, hogy már néhány falat után jelentkezik a jóllakottságérzet, melyet puffadás, hányinger, valamint tompa, fájó érzés is kísér gyomortájékon. 

Irritábilis bél szindróma

Az irritábilis bél szindróma is okozhat gyomortájéki görcsös fájdalmakat, melyek általában székletürítés után enyhülnek. A szindróma jellegzetes tüneteit – hasi fájdalom, puffadás, székrekedés és hasmenés – kiválthatja vagy súlyosbíthatja bizonyos ételek fogyasztása. Amennyiben ez áll a háttérben, próbáljunk inkább minél több gyümölcsöt, zöldséget, teljes értékű gabonát, diófélét és tejterméket fogyasztani. 

Crohn-betegség

A gyulladásos bélbetegség egyik fajtája a Crohn-betegség, amely a gyomor-bél tájékának krónikus gyulladását okozza, ez pedig erős hasi fájdalomhoz, hasmenéshez, fogyáshoz, vérszegénységhez és fáradtsághoz vezet. Ez esetben a fájdalom görcsös jellegű és a has alsó jobb oldalán jelentkezik. Evés után ez az érzés ráadásul súlyosbodik, különösen ha olyan ételeket fogyasztunk, melyek tipikusan fokozzák a tüneteket, tehát koffeint, fűszeres ételeket, alkoholt vagy hüvelyeseket, rostos gyümölcsöket és zöldségeket. 

Gyomorfekély

Talán ez jut először eszünkbe, amikor visszatérő gyomorfájdalmat tapasztalunk, mely jellemzően égő, maró érzés a has középső részén. A tünetet egyébként okozhatják hosszabb távon szedett fájdalomcsillapítók is, ám ha émelygés, hányás, puffadás és kellemetlen teltségérzet is kíséri, akkor gyanakodhatunk, hogy gyomorfekélyről van szó. Arról is felismerhetjük, hogy a fájdalom átmenetileg enyhül amikor eszünk, ám üres gyomornál aztán újra felerősödik. 

Gyomorfájás, hasfájás megelőzése és kezelése

Összességében tehát fontos, hogy amennyiben étkezés után a normálistól eltérő tüneteink jelentkeznek, esetleg több órán keresztül is fájdalmat érzünk, akkor forduljunk orvoshoz, a kezelés ugyanis a kiváltó okok felismerésével kezdődik. Lehet, hogy az eredmények alapján kerülnünk kell majd egyes élelmiszertípusokat, vagy súlyosabb esetben gyógyszerre is szükségünk lesz, de addig is, amíg utánajárunk,

tehetünk néhány apróságot gyomrunk megnyugtatása érdekében. 

Szakértők szerint érdemes napi szinten gyógyteákat fogyasztani – különösen a borsmenta, a kamilla, a gyömbér és az édesköménytea javasolt gyomorpanaszokra –, sajátítsuk el a jótékony rekeszizom-légzést és végezzünk nem megterhelő testmozgást, például sétáljunk naponta többször. Kerüljük a túlfogyasztást, étkezzünk lassabban, rágjuk jól meg az ételt, hogy ezzel is támogassuk emésztésünket. Lefekvés előtt 2-3 órával már ne együnk, és használjunk magasított párnát, hogy megakadályozzuk a gyomorsav visszaáramlását!

Amennyiben viszont tartós émelygést vagy hányást, nyelési nehézséget, fekete vagy véres székletet, nem szándékos fogyást és erős fáradtságot érzünk, forduljunk azonnal orvoshoz!

Az sem jó, ha kevés van – avagy ez a gyomorsavhiány 9 intő jele.

Kiemelt kép: Getty Images

Szeretnél találkozni a Nők Lapja újságíróival és szakértőivel? Szeretettel várunk a Példakép Díj átadóján! Jegyek már kaphatók!

Nők Lapja Példakép Díj