- Az passzív-agresszív megfogalmazások (bár elsőre udvariasnak tűnhetnek) bizalmatlanságot, félreértéseket és rossz hangulatot teremtenek.
- Az egyenes, de kedves kommunikáció segít elkerülni a konfliktusokat.
- A „dicséret-szendvics” technika egyszerre udvarias és hatékony megoldás.
A passzív-agresszív viselkedés lényege, hogy valaki burkoltan, közvetett módon fejezi ki a dühét, a feszültségét vagy az elégedetlenségét. Nem mondja ki nyíltan, mi zavarja, hanem finom célzásokkal, iróniával vagy megjegyzésekkel próbálja tudatni a másikkal, hogy valami nincs rendben.
Talán te is használtál már olyan kifejezést egy e-mailben vagy beszélgetésben, amivel burkoltan próbáltál jelezni valamit. Nem mondtad ki nyíltan, mire van szükséged, csak remélted, hogy a másik magától megérti az üzenetet. De mi lenne, ha nyíltan elmondanád egy kollégádnak vagy a főnöködnek, hogy segítségre van szükséged egy a projekttel, vagy úgy gondolod, hogy megérdemled az előléptetést?
Kapcsolódó: Hatlépéses útmutató a passzív-agresszív emberek kezeléséhez
A konfliktuskerülés ára
A fenti mondatok persze ijesztően hangzanak. Sokszor a hierarchia, a megfelelési kényszer vagy a konfliktuskerülés miatt nem merünk egyenesen fogalmazni. Ezért inkább kerülőutat választunk, és passzív-agresszív megjegyzésekkel próbáljuk kifejezni a feszültséget. Ilyen lehet például: „El sem tudom képzelni, mikor lesz időm ebédelni”, vagy „Azt hittem, már így is van elég munkám.”
A szakértők szerint a passzív-agresszív viselkedés mögött legtöbbször konfliktuskerülés húzódik. Az, aki így kommunikál, nem meri egyenesen kimondani, ami zavarja, ezért inkább burkoltan próbál üzenni.
Honnan tudná valaki, hogy segítségre van szükséged, ha nem mondod el neki? – teszi fel a kérdést Nick Leighton etikett-szakértő a HuffPostnak adott nyilatkozatában. Szerinte a passzív-agresszív kommunikáció torzítja az üzenetet, és téves értelmezésekhez vezethet. „Sokkal udvariasabb, ha őszintén fogalmazol” – mondja.
Udvariasan is lehet őszintének lenni
Ha szeretnél egyszerre udvarias és őszinte lenni, használd a „dicséret-szendvics” technikát: kezdd és zárd a mondanivalód dicsérettel, és középre tedd a kérést vagy visszajelzést. Például így: „Nagyon jól haladsz azzal a jelentéssel, de meg tudnád nézni a tegnap küldött vázlatot is? Köszönöm a kemény munkádat, tudom, mennyire elfoglalt vagy.”
A szakértők szerint a kontextus sokat számít, és minden etikett helyi. Ami Párizsban elfogadott, az nem biztos, hogy Texasban is működik. Persze vannak olyan megjegyzések, amelyek mindenhol bántóan hathatnak.
Kattintsd a galériára, és lapozd végig az 5 leggyakoribb mondatot, ami bár elsőre nem tűnik udvariatlannak, mégsem tanácsos ezeket használni.




Mivel a legtöbb munkahelyen sokféle háttérrel rendelkező ember dolgozik együtt, a legbiztosabb megoldás az egyértelmű kommunikáció. A passzív-agresszivitás elkerülése segít abban, hogy világosan fejezd ki magad, jobb kapcsolatokat építs, és valóban megkapd, amire szükséged van. Lehet, hogy pillanatnyilag nehezebb őszintének lenni, de hosszú távon jót tesz a munkádnak, és neked is.
Kiemelt kép és a galéria képei: Getty Images