Az elmúlt évtized tapasztalatai alapján jól látható, hogy a mérgező munkahelyi környezet sajnos nem a ritka kivételt, hanem sokak számára a mindennapi valóságot jelenti. A „toxikus” jelző ugyan egyre elterjedtebb a közbeszédben – ami azzal a veszéllyel is jár, hogy elveszítheti valódi jelentőségét –, mégis fontos felismerni, amikor a munkahelyi kultúra valóban káros a mentális és lelki jóllétünk szempontjából.
Sok esetben csak utólag válik nyilvánvalóvá
A legtöbben túlérzékenységnek vagy túlreagálásnak tartjuk a munkahelyi problémákat, pedig fontos, hogy valós időben felismerjük, ha egészségtelen, mentálisan megterhelő dinamikák zajlanak körülöttünk. Ilyen esetekben a távozás – akár önként, akár kényszer hatására – gyakran a legjobb döntés lehet.
A The Muse karrier-tanácsadó portál szerint mérgező munkahely az, ahol a negatív viselkedésformák – például manipuláció, zaklatás vagy agresszív kommunikáció – beépültek a szervezeti kultúrába. Ennek következtében romlik a produktivitás, elvész a bizalom, nő a stressz, gyakoribbá válnak a konfliktusok, és megjelenhet a diszkrimináció is. A toxikus viselkedés ugyanakkor nem mindig látványos.
A nyílt konfrontációk mellett legalább olyan romboló lehet a passzív-agresszív magatartás
– például amikor valakit szándékosan nem segítenek egy feladatban, vagy amikor a felelősség elhárítása válik rendszeressé a problémák megoldása helyett. Az állandó feszültség és a túlzott bürokrácia különösen megterhelő lehet, és sokakat hosszú távon eltávolít a hagyományos munkavégzéstől. Most nézzük meg azt a négy munkahelyi viselkedést, amely elsőre teljesen normálisnak tűnhet, de könnyen vezethet kiégéshez.
Ezektől a dolgoktól észrevétlenül kiégsz a munkahelyen
1. Senki sem tudja, mi a dolga
Ez az egyik legnagyobb figyelmeztető jel, és sajnos sokkal gyakoribb, mint gondolnánk. Egy Gallup-felmérés szerint a dolgozók mindössze 13%-a érzi úgy, hogy a vezetőség hatékonyan kommunikál velük.

A mérgező munkahely szépen lassan mentális egészségromláshoz vezet, ezért fontos, hogy még időben lépjünk (Fotó: Getty Images)
A kommunikáció hiánya mind a munkavállalókat, mind a vezetőket frusztrálja: az alkalmazottak nem értik pontosan a feladataikat, a vezetők pedig csalódottak, mert nem teljesülnek az elvárások.
2. Munkahelyi klikkesedés
A munkahelyeken különösen kártékonyak lehetnek a klikkek, melyek zárt csoportokat alkotva befolyásolják a munkakörnyezetet. Az ellenséges, kizáró légkör megnehezíti a beilleszkedést, és hosszú távon károsítja a munkavállalók mentális egészségét. Ha a munkahelyünkön klikkesedést és kizáró csoportokat tapasztalunk, érdemes elgondolkodni a továbblépésen, hiszen a mentális egészségünk sokkal fontosabb.
Kapcsolódó: Erről ismerheted fel, ha mérgező munkahelyen dolgozol.
3. Nem hallgatják meg a dolgozót
Ez egy súlyos intő jel. Kutatások igazolják, ha egy munkavállaló nem érzi, hogy meghallgatják, az csökkenti a termelékenységet, növeli az elégedetlenséget, gyengíti az elkötelezettséget, sőt, hosszú távon akár kiégéshez is vezethet. A vezetőség „ha nem tetszik, el lehet menni” hozzáállása ráadásul csak tovább rontja a helyzetet. Ha többször sem hallják meg a kéréseinket vagy az igényeinket, az nem a mi hibánk.
4. Előjel nélküli távozások
Ha egy munkahelyen többen mennek el, mint amennyien maradnak, az komoly figyelmeztető jel. A Forbes szerint ez gyakran a szervezeti kultúra mélyebb problémáira utal: az alkalmazottak nem érzik magukat megbecsülve, hamar kiégnek vagy nem kapnak megfelelő juttatásokat. Egy-két távozás még lehet a véletlen műve, de ha sokan és gyorsan távoznak, az már rendszerszintű problémát jelez.
Fontos, hogy tisztában legyünk saját igényeinkkel és már az állásinterjún tisztázzuk a munkakörülményeket. Képviseljük határozottan a saját érdekeinket, hiszen a munkaadóknak is szükségük van ránk – nem kell elfogadnunk olyan feltételeket, amelyek hosszú távon ártanak a mentális egészségünknek.
Kapcsolódó: 5 mondat, ami arra utal, hogy ki fognak rúgni.
Kiemelt kép: Getty Images