A legfrissebb felmérések szerint a munkavállalók 90-98%-a szeretne otthonról dolgozni teljesen vagy részben – a cégek viszont sokszor épp az ellenkező irányba mozdulnak. Most pedig úgy tűnik, olyan új funkció érkezik egy nap mint nap használt irodai programba, amely még könnyebbé teszi a munkáltatók számára, hogy kiderítsék, valójában bent vagy-e az irodában. De vajon mi ez az új eszköz, hogyan működik, és milyen hatással lehet a dolgozókra?
Így figyelik meg a cégek a dolgozókat
Jakub Křoustek, a Norton fenyegetés-elemző szakértője a Reader’s Digestnek elmondta, hogy a Microsoft Teams hamarosan olyan funkciót vezet be, amely automatikusan érzékeli, hogy a felhasználó melyik irodai helyszínen tartózkodik, amint csatlakozik a vállalat Wi-Fi hálózatához. Ez lehetővé teszi a munkáltatóknak, hogy
ellenőrizzék az irodai jelenlétet és az épületen belüli tartózkodást.
Bár a Microsoft a Reader’s Digest megkeresésére nem adott interjút, egy kommunikációs szakértő szerint a funkció az alkalmazottak közötti jobb koordinációt szolgálja. Sok munkavállaló azonban úgy érzi, hogy ez valójában megfigyelési eszköz, amely a Teams programot digitális „besúgóvá” alakítja.
Hogyan fogja a Teams követni a tartózkodási helyed?
A frissítés után a Microsoft Teams képes lesz:
- automatikusan beállítani a munkavégzés helyét a vállalati Wi-Fi alapján,
- felismerni a tartózkodási helyet bizonyos csatlakoztatott eszközök (pl. monitorok) segítségével.
Ez különbözik a jelenlegi rendszertől, ahol a felhasználóknak manuálisan kell megadniuk, hogy éppen hol dolgoznak. Ha tehát otthonról vagy egy kávézóból jelentkezel be,
a funkció tudni fogja, hogy nem vagy az irodában.
Egyelőre nem tisztázott, hogy Windows, macOS vagy mobil platformokon is elérhető lesz-e, de minden jel szerint maga a helyszín a döntő, nem pedig a készülék típusa. A Microsoft Teams az új, helymeghatározáson alapuló jelenlét-ellenőrzést 2025 decemberétől teszi elérhetővé.

A Teams új helymeghatározó funkciója lehetővé teszi, hogy a munkáltatók nyomon kövessék az irodai jelenlétet (Fotó: Getty Images)
A Microsoft megerősítette, hogy a helymeghatározás alapértelmezetten kikapcsolt, és csak akkor aktiválódik, ha a vállalat rendszergazdái engedélyezik, és a dolgozók hozzájárulnak a használatához.
Így is megfigyelhet még a főnököd
A cégek egyre gyakrabban alkalmaznak különböző munkavállalói monitoring rendszereket, például:
- aktivitásfigyelő szoftvereket,
- hálózati tevékenység követését,
- billentyűleütés-naplózást,
- GPS-alapú helymeghatározást,
- be- és kijelentkezési idő monitorozását.
Křoustek szerint az ilyen megoldások a COVID-19 időszakában terjedtek el, amikor a munkáltatók a személyes felügyelet hiányát próbálták pótolni, ám egy 2024-es felmérés szerint a dolgozók 80%-a ezek miatt úgy érzi, hogy bár különböző szinten, de megfigyelik őket.
Kapcsolódó: 5 passzív-agresszív mondat, amit soha ne mondj a munkahelyeden!
És hogy mi a gond ezzel? A túlzott vállalati megfigyelés rombolja a bizalmat, rontja a morált, növeli a stresszt és a szorongást, valamint nagyobb fluktuációhoz is vezethet. Sok cégnél tehát épp az ellenkező hatást éri el: nem növeli, hanem csökkenti a produktivitást. Křoustek szerint a digitális bizalom alapja a nyíltság, ezért ha valakit megfigyelnek, arról az illetőt mindenképp tájékoztatni kell.
A rugalmas munkavégzés növeli a produktivitást
Az Activtrak felmérése szerint az otthonról dolgozók 35-40%-kal produktívabbnak érzik magukat, ráadásul a távmunkával további előnyök is járnak:
- kevesebb megszakítás,
- jobb munka–magánélet egyensúly,
- nincs napi ingázás,
- nagyobb elégedettség és motiváció.
És hogy miért ragaszkodnak mégis a cégek a munkavállalók irodai jelenlétéhez? Mert úgy vélik, hogy ez erősíti a vállalati kultúrát, elősegíti a jobb együttműködést és innovációt, valamint könnyebbé teszi a felügyeletet, amikor a dolgozó fizikailag is jelen van. Emellett fontos szempont a drága, alulhasznált irodai ingatlanok fenntartásának igazolása is.
Ez is érdekelhet: 5 mondat, ami arra utal, ki fognak rúgni.
Kiemelt kép: Getty Images