fogyás nyár

Fogynál még a nyáron? Használd ki a szezonális trükköket!

Ezért könnyebb leadni a kilókat a nyári hónapokban.
  • Érdemes a nyári időszakban rávenni magunkat az életmódváltásra, mert ilyenkor a fogyás is könnyebb. 
  • Szakértők szerint a napi kalóriabevitelünk 200 kilokalórával (kcal) csökken ebben a meleg időszakban. 
  • Mutatunk 5 szezonális trükköt, melyet nem érdemes elszalasztani, ha még nyáron leadnánk pár kilót.

A meleg hónapok több szempontból is kedveznek az életmódváltásnak, még ha nehezen is vesszük rá magunkat, hogy elszakadjunk az árnyékos kerti széktől és az asztalon hagyjuk hűsítő gyümölcskoktélunkat. Az olyan kifogások ellenére, mint a túlzott meleg vagy a sok-sok betervezett program, bizony jobban tesszük, ha vágyott fogyásunkhoz kihasználjuk az évszak nyújtotta kapaszkodókat.

Amennyiben a közeljövőben szeretnénk leadni pár kilót, nem árt, ha tisztában vagyunk a Massachusetts Egyetem Orvostudományi szakértőinek meglátásaival. Az intézmény ugyanis a Georgiai Egyetemen végzett tanulmányokat, melyek rámutattak,

nyáron az átlagos napi kalóriabevitelünk 200 kalóriával csökken az őszi-téli időszakhoz képest.

Ez főként a meleg miatti étvágytalanság eredménye, de a bevitt ételeket eleve hosszabb ideig tart megemésztenünk, így tovább tart a jóllakottság érzése. Ám nem ez az egyetlen előnye a nyáron kezdett életmódváltásnak. Még megannyi okunk van rá, miért lesz könnyebb nyáron a súlyvesztés, ezekből hoztunk nektek pár tippet, melyek az őszi borongós hónapokra is segítenek megtartani a lendületet.

Fogyassz friss, szezonális ételeket!

A rostbevitel fokozását nem lehet elégszer hangsúlyozni. Teljes kiőrlésű gabonák, magvak, hüvelyesek, és természetesen szezonális gyümölcsök és zöldségek, melyek a nyári időszakban bőséggel állnak rendelkezésünkre. Ezek a tápanyagdús alapanyagok nem csupán finomak, de zömmel kalóriaszegények is, így a kínálat szinte adja magát, hogy valami egészségeset készítsünk belőle. (Ezeket a veszélyes ételeket azonban kerüld a nyári melegben!)

Nyáron a sokszínű felhozatal egyébként is arra sarkall, hogy nagyobb mennyiségben vigyünk be – akár nyersen is – vitaminokat, de egy kis odafigyeléssel tovább növelhetjük a friss adagok mennyiségét. Minél több zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk, annál inkább jóllakottnak, és nem utolsó sorban hidratáltnak érezhetjük magunkat. 

Használd ki a grillszezont!

nyár fogyás

A közös grillezés nagyon jó baráti vagy családi program és még egészségeset is ehetünk (Fotó: Canva)

És ha már vitaminban gazdag hozzávalók, miért ne ötvözhetnénk a kellemeset a hasznossal, jelen esetben a szezonális finomságok elkészítését egy hangulatos nyári összejövetellel. A grillezett ételek bizonyítottan alakbarát csemegének minősülnek, bár itt is akad néhány szabály, melyet érdemes betartanunk.

Javasolt inkább sovány húsokat, például csirkemellet, pulykamellet vagy halat sütni a rácson,

zöldségekből pedig a paprika, a cukkini, a padlizsán vagy a spárga a legjobb választás. Öntetek és pácok terén kerüljük a túl sok olajat és a cukortartalmú mártásokat, valamint mérsékeljük a krumplit és a kukoricát. A magas víztartalmú zöldségek fokozzák a jóllakottságot, ráadásul kiváló élelmi rostforrások is egyben. 

Kíváncsi vagy, milyen sportok égetik a legtöbb kalóriát? Mutatjuk!

Mondj igent az aktív pihenésre!

A hosszú nappalok, a nyári napsütés és a jó idő pozitív hatással lehetnek hangulatunkra és mentális jóllétünkre. Ha pedig szellemileg és lelkileg kiegyensúlyozottak vagyunk, nagyobb valószínűséggel maradunk elkötelezettek életmódváltó céljaink mellett. Ráadásul nyáron az sem jelent gondot, ha ódzkodunk az edzőtermi közegtől, elég, ha olyan szabadtéri tevékenységet választunk, mely nem csupán feltölt, de át is mozgat. 

Kutyasétáltatás, nyáresti kocogás, túrázás, városnézés, vízparti jóga, kerékpározás

– a felsoroltak közül bármelyik aktív program beilleszthető akár egy vakáció programjába. A jóleső lustálkodás mellett olyan tevékenységeket is tervezzünk a nyaralásra, melyek mozgásban tartanak, de akkor sem kell ezekről lemondanunk, ha otthon kívánunk aktívak maradni. A kertészkedés, a szobakerékpározás, a ház körüli munkák, de a labdajátékok egyaránt segítenek formába lendülni.

Hidratálj, de csak vízzel!

A nyári szezonban alapvetően hajlamosak vagyunk több folyadékot fogyasztani, ami ha jól csináljuk, szintén támogathat bennünket a fogyásban. Mivel a meleg idő arra késztet, hogy növeljük a vízbevitelt, nem kell kényszeríteni magunkat, hogy lecsússzon a napi javasolt 2,5-3 liter folyadék, ám az nagyon is fontos, milyen italokat fogyasztunk az előírt mennyiségben. A vízivás felpörgeti az  anyagcserét, csökkentheti az étvágyat és növelheti az elégetett kalóriák számát, ugyanakkor

például a cukros üdítők, a gyümölcslevek, az ízesített vizek vagy a cukrozott jeges teák inkább kerülendők, ha fogyni szeretnénk. 

Az alkohollal is vigyáznunk kell. Az Alcohol Health Alliance UK vizsgálatából kiderült, hogy a felnőttek már két pohár bor elfogyasztásával túlléphetik az ajánlott napi cukormennyiséget. Sőt, egy korsó sör annyi kalóriát tartalmazhat, mint egy csokiszelet, a fehérbor tápértékei pedig a fagylalttal mutatnak hasonlóságot. A felsoroltak helyett fogyasszunk inkább gyógyteákat, zöldségleveket vagy tisztán csak vizet, melyből érdemes mindig magunk mellett tartanunk egy-egy pohárral, hogy ne felejtsünk el rendszeresen inni. 

Hűsítő sportok előnyben

Az aktív pihenésnél már kitértünk rá, hogy a nagy melegben sem muszáj lemondanunk a mozgásról. Sőt, nyáron kifejezetten széles a választék, ha egyszerre mozogni és hűsölni is szeretnénk a forró napokon. Használjuk ki a napsütéses órákat és frissüljünk fel olyan vízi mozgásformákkal, mint például az úszás, a vízitorna, az aquafitness vagy a SUP, ami nem mellesleg az egyensúlyérzékünket is fejleszti.

Miközben ellazulunk a hűs vízben és jól érezzük magunkat, talán fel sem merül bennünk, mennyi kalóriát is égettünk, ezzel pedig észrevétlenül hozzájárultunk a nyári súlycsökkentéshez.

Ezekkel a vízhajtó gyógynövényekkel könnyebb lesz a fogyás. 

Kiemelt kép: Getty Images