Lebedi Réka írása a Nők Lapja Egészség 2022/04. számából.

Szerencsére egyre többen ismerik fel, hogy a gátizomgyakorlatok végzése minden nő számára nagyon fontos. De a férfiak sem legyinthetnek rá: talán nem gondolnánk, hogy az ő életükben is eljöhet az idő, amikor a láthatatlan izmok tornája elkerülhetetlenné válik a jó életminőség fenntartása érdekében.

Ma már nem kérdés, mennyire fontos lenne minden nőnek beépítenie a gátizomtornát a mindennapjaiba, hiszen nemcsak az inkontinencia megelőzésében és kezelésében, hanem például menstruációs fájdalmak esetén vagy a szülésre való felkészülésben, illetve a szülés utáni regenerációban is kulcsszerepet játszhat az intim izmok megmozgatása, nem beszélve a szexuális életre gyakorolt jótékony hatásáról. Azt viszont kevesebben tudják, hogy a medencealap erősítése a férfiak esetében is jó néhány betegség kezelésének alapvető vagy kiegészítő módszere lehet, és náluk is hozzájárulhat a kielégítőbb szexuális élethez.

Milyen pozitív hatásai vannak?

A gátizomtornát legtöbben talán a hüvellyel azonosítják, ezért úgy vélik, a férfiaknak nemhogy nincs szükségük ilyen típusú mozgásra, de nem is tudják ezeket a gyakorlatokat elvégezni. A gáti terület azonban ennél sokkal összetettebb, és a gátizmok nem a hüvelyben találhatók, tornáztatásuk tehát bármely nem számára tartogathat pozitív hatásokat.

„A medencefenék, más néven gátizomzat egy többrétegű izomlemez, mely a hasüreget alulról zárja – magyarázza Friedrichné Nagy Andrea, a Dél-budai Centrumkórház Szent Imre Egyetemi Oktatókórház gyógytornásza. – A medencefenék a hasüregi szervek alátámasztásában vesz részt. A nők esetében fontos szerepe van továbbá a vizelet- és széklettartásban, a férfiaknál azonban a vizelettartásban a prosztata bír nagy jelentőséggel. Emiatt náluk a gátizomzat leggyakrabban prosztataproblémák esetén kerül előtérbe. A gátizomtornázó férfiak legnagyobb csoportja a prosztataműtéten, különösen a prosztataeltávolításon átesettek közül kerül ki. Ilyenkor nagy az inkontinencia kialakulásának valószínűsége, ami medencefenéktornával könnyen kezelhető, és ha időben elkezdjük, meg is szüntethető. Ez esetben a mozgásterápia mint kezelés önmagában is megállhatja a helyét a betegség gyógyításában.”

Vannak azonban további kórképek is, amelyek kezelésében szerepet játszhat a medencealap erősítése.

„Jól alkalmazható túlműködő, más néven hiperaktív hólyag esetén, amikor a hólyagfal izmai hirtelen összehúzódnak. A hiperaktív hólyag hátterében sokszor a hólyag nyálkahártyájának fokozott ingerlékenysége áll, mely gyakran sürgető vizelési ingert hoz létre – folytatja a szakértő. – Ennek súlyosabb változata, amikor már nemcsak ingert érzünk, hanem az inger vizeletvesztéssel is jár, amit sürgősségi inkontinenciának nevezünk. Ne feledkezzünk meg továbbá a merevedési zavarról és a korai magömlésről sem, melyek kezelésének szintén része lehet a gátizomtorna. Ha a fenti betegségek valamelyikében szenvedünk, mindenképpen keressünk fel egy orvost, mielőtt gátizomtornába kezdenénk, mert sok minden lehet a háttérben, és előfordulhat, hogy nem ez a legjobb megoldás. Ha nem tárjuk fel a kiváltó okot, ha késleltetjük az eredeti probléma kivizsgálását és gyógyítását, azzal a tünetek súlyosbodását érhetjük el. A merevedési zavarnak és a korai magömlésnek például pszichés oka is lehet. Ha más betegség van a háttérben, először mindenképpen az orvos által előírt gyógyszeres kezelést vagy terápiát alkalmazzuk, a gátizomtorna pedig kiegészítő módszerként működhet. Túlműködő hólyag esetén a medencefenék- gyakorlatok csökkentik a gátolatlan hólyagösszehúzódásokat, merevedési zavar vagy korai magömlés esetén pedig felturbózzák a keringést, így ha például az erek szűkülete okozza a problémát, a keringés javítása enyhítheti a tüneteket.”

Időben kell elkezdeni

Míg tehát a nőknél preventív jelleggel is érdemes gátizomgyakorlatokat végezni, a férfiaknál alapvetően akkor lehet rá szükség, ha már kialakult a probléma.

„A nők gátizomzatának erősségét az életben számos dolog befolyásolja – hangsúlyozza a gyógytornász. – A várandósság, a szülés, a menopauza, de akár az emelgetés is hatással lehet az intim izmokra. A férfiak esetében más a helyzet. Egyrészt az ő gáti területüket nem befolyásolják úgy a hormonális változások, másrészt a vizelettartásban a prosztatának sokkal nagyobb szerepe van, mint a gátizomzatnak. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy preventív jelleggel ne lehetne ilyen gyakorlatokat végezniük, de náluk kisebbek a megelőző gyakorlás előnyei a nők által érzékeltekhez képest. Néhány helyen az a bevett gyakorlat, hogy a prosztataműtét előtt elkezdik a tornát, de ez leginkább abban segít, hogy aki már ismeri a gyakorlatokat, az gyorsabban tudja őket elsajátítani a műtét után.”

Ha azonban problémával – különösen prosztatagonddal – szembesül valaki, és annak kezelési módja a gátizomtorna, akkor nem érdemes késlekedni.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .