Hogyan tehetünk az álmatlanság ellen? Szomnológusnál, alvástrénernél kerestük a választ. A Nők Lapja Egészség 2021/5. számának cikke.

Nyitott szemmel bámuljuk a plafont, nem tudunk aludni. Felriadunk az éjszaka közepén, kattog az agyunk, vagy épp lidérces álmok gyötörnek. Az egy éve tartó koronavírus-járvány sokunk életét és éjszakáit forgatta fel fenekestül: szorongunk a betegség, az elszigeteltség, a bizonytalanság miatt, aggódunk megélhetésünkért, de a home office strukturálatlan hétköznapjai is nagy terhet rónak ránk. Egyre többen kérik szakemberek segítségét alvásproblémáik miatt. 

Zaklatott nappalok és éjszakák

„Érezhetően megsokszorozódott az általános neurológiai rendelésünket és alvásambulanciánkat felkeresők száma az utóbbi évben – tudjuk meg dr. Vida Zsuzsanna neurológus-szomnológustól, a jóAlvás Központ alvásszakértőjétől. – Pácienseink fáradtak, kimerültek, általános gyengeség jellemzi őket, amit a szorongás szülte stressz, valamint a korlátozásokból adódóan a friss levegő és a fizikai aktivitás hiánya okoz. A mozgásszegényebb életmód következtében kialakuló súlygyarapodás horkoláshoz, a stressz pedig álmatlansághoz és átalvási nehézségekhez vezet. Egyre több kutatás támasztja alá, hogy a koronavírus a központi idegrendszerre közvetlenül is hat, az alvásközpontot működését is felboríthatja – folytatja. – Volt páciensünk, aki betegsége alatt két-három napig egyáltalán nem tudott aludni, másokat ciklikusan ismétlődő, lidérces álmok gyötörtek, és akadtak, akiknél a betegség lefolyása után néhány héttel jelentkeztek alvási nehézségek. Több alkalommal az oltás kapcsán is tapasztaltuk az alvásminőség romlását: éjszakai ébredéseket, melyet követően a visszaalvás csak egy-két óra elteltével következett be. Életünk egyharmadát alvással töltjük, szervezetünk ilyenkor regenerálódik, számtalan fontos élettani folyamathoz nélkülözhetetlen a mély, nyugodt alvás. Ennek hiánya rövid távon is jelentősen rontja életminőségünket, hosszú távon azonban súlyos egészségügyi következményekkel jár. Mindenképp kérjük ezért szakember segítségét, ha hetek óta szenvedünk alvászavarainktól, ha emiatt csökken szellemi, fizikai teljesítőképességünk.”

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 5 előfizetői tartalmat megnyitunk neked!
Ízelítő a cikk tartalmából
Milyen biológiai folyamatok teszik lehetővé, hogy pihentető legyen az éjszakánk?
A koronavírus hogyan befolyásolja az a központi idegrendszert?
Horváth Ágnes alvástréner tippjei.
Próbáld ki most kedvezményesen!