Korunk egyik legnagyobb problémája az önbizalomhiány, ami sokakat érint. Ha folyton elégedetlenek és mérhetetlenül önkritikusak vagyunk magunkkal, az sajnos ördögi körhöz vezethet, éppen ezért nem mindegy, miként próbálunk megálljt parancsolni ezeknek az érzéseknek.

Megélni a pillanatot

Amikor a jelenre fókuszálunk, a múlt sérelmei és a jövővel kapcsolatos aggályaink nélkül dönthetünk. Ez a “mostban” való jelenlét magabiztosabbá tehet minket, továbbá segíthet abban, hogy a korábbi nehézségek, rossz tapasztalatok és ránk váró bizonytalanság nélkül szemléljük az adott helyzetet.

Csak tudatosan!

Ha a fentiekben leírt módon tudatosan éljük az életünket, abban is dönthetünk, hogy mire hogyan reagálunk, és hogyan kezeljük a félelmeinket. Egyszerűen csak álljunk meg pár percre, és hagyjunk időt magunknak, mielőtt cselekednénk! Ha mindent alaposan átgondolunk, és minden lehetséges kimenetelt számításba veszünk, nem érthet akkora meglepetés. És ez csipetnyi önbizalmat ad.

Írásban könnyebb

Rengeteg érzésünk és gondolatunk van bezárva a tudatalattinkba, melyek könnyebben a felszínre kerülhetnek az írás segítségével. Megosztani a legbensőbb világunkat a naplónkkal nemcsak az önismeret fejlesztésében, de a negatív gondolatok leküzdésében is segíthet. Érdemes felnőtt fejjel is belevágni.

Nem ítélkezni, de hogyan?

Mi, emberek hajlamosak vagyunk ítélkezni, ami különösen igaz, ha saját magunkról van szó. Igyekezzünk ehelyett elfogadni azt, akik vagyunk, és ahelyett, hogy a természetünk megváltoztatására fordítanánk energiát, építsünk bele a személyiségünkbe minden negatív és pozitív tapasztalatot. Örüljünk a sikereinknek, tanuljunk a kudarcainkból és tanuljunk meg örülni az elért eredményeknek. Ezzel nagyon sokat tehetünk az egészséges önbecsülésért.

Ne mindig másokra fókuszáljunk!

A magunkra való figyelés nemcsak a világban való boldogulásunkat, de az önmagunkkal való kapcsolatunkat is erősítheti. Tanuljuk meg előtérbe helyezni az érdekeinket és ahelyett, hogy másoknak próbálnánk megfelelni, tartsuk szem előtt a saját szükségleteinket is.

A meditáció is segíthet

Meditációval elengedhetjük az állandóan zakatoló és szorongást keltő gondolatokat, valamint elfogadhatjuk, hogy az aggasztó helyzetek és érzések csak átmenetiek. Próbáljunk meg mindennap pár percet a befelé figyelésre szánni, összpontosítsunk a légzésünkre, és engedjük el azokat a bizonyos baljós képzeteket…

Az én életem, az én felelősségem

Legyünk aktívak, éljünk önállóan és döntsünk tudatosan! Ne csak sodródjunk és végképp ne másoktól várjuk a megoldást a saját fejlődésünkkel kapcsolatban. Gondolkodjunk, tegyünk fel kérdéseket, majd válaszoljuk meg azokat, lépjünk, amikor kell, és teremtsük meg magunknak azt az életet, amit valójában szeretnénk.

Nyitott gondolkodás? Igen!

Ne hagyjuk, hogy a korábbi negatív tapasztalataink és az előítéleteink irányítsák a tetteinket, próbáljunk ehelyett minden szituációhoz „kezdőként” hozzáállni, és szemléljük úgy az eseményeket, mint ha először élnénk át azokat. Talán új megvilágításban észlelhetjük így a dolgokat, ez pedig segíthet a nyitottabb gondolkodásban és a korábbi minták levetkőzésében.

Engedjük el, amikor kell!

Tudatossággal dolgozhatunk az elengedésen és azon, hogy ne ragaszkodjunk a minket hátráltató dolgokhoz. Amikor azt mondjuk magunknak, „ezt most elengedem” (legyen szó gondolatokról, tettekről vagy arról a törekvésről, hogy megváltoztassuk magunkat), azzal azt is mondjuk: „bízom magamban és tudom, mi a jó nekem”.

Önszeretet mindenek felett

Ha mi nem szeretjük magunkat, akkor hogyan várjuk el mástól, hogy szeressen minket? Nagyon fontos kérdés, amiben minden igazság megtalálható. Azzal, hogy szeretettel fordulunk a személyünk felé, belső egyensúlyt teremthetünk, valamint elfogadást és biztonságot adhatunk magunkat. Mindez elengedhetetlen alapja az egészséges önbizalomnak.

+1

Ha úgy érezzük, a fentiek közül már mindent kipróbáltunk, de nem érzékeljük, hogy segítettek volna, érdemes lehet terapeutához fordulni, aki szaktudásával támogathat minket, hogy túllendüljünk a nehézségeken.

Nyitókép: Getty Images

(psychologies.co.uk)