Nagyjából hét és fél éve végzek ülőmunkát, ami a munkába állásom első éveiben még egyáltalán nem okozott gondot. Aztán az egyre hosszabbodó munkanapok és a több éves számítógép előtt töltött idő egészségtelen hatásai elkezdtek megjelenni rajtam. Hát- és nyakfájás, görnyedt testtartás, zsibbadó lábak... De pontosan mit is tesz a szervezetünkkel mindez? Légrádi Júlia írása.

Mindig elrettent, amikor arról olvasok, hogy „az ülés az új dohányzás”. Sajnos, ha jobban belegondolok, nagyon sok igazság van benne. Sokszor nem is vesszük észre, mennyire káros a szervezetünkre az ülő életmód, főleg, hogy hozzászoktunk, a nap legnagyobb részében ezt tesszük: helyet foglalunk a tömegközlekedési eszközökön, a várótermekben, üldögélünk az étkezdében, a kávénk mellett, este a televízió előtt, és még sorolhatnám naphosszat, hol és mennyiszer csücsülünk le. Szokták mondani, hogy az emberi szervezet nem erre lett „kitalálva”. És hogy mennyire nem, arról az alábbi tíz pont is árulkodik:

Megrövidítheti az életünket

Úgy tartják, aki sokat ül, rövidebb életet él majd, hiszen sokkal kevesebbet mozog, ezáltal pedig az egészsége is rosszabbodhat. A testünk összegörnyed, így nemcsak a mozgásszerveinkre, de a belső szerveinkre is negatív hatással van az állandó ülés. Emiatt növekedhet az agyvérzés, a szívinfarktus, a szívnagyobbodás, sőt még a vesebetegségek kialakulásának esélye is. Pont ezért igyekszem sokat sétálni, akár a hétköznapokban, akár a hétvégéken. Remélem, hogy ezzel egy kicsit ellensúlyozhatom a rengeteg ülés hatását!

Megterheli a gerincet

Nem is gondolnátok, de sokkal jobban terhelődik a gerinc ülés közben, mint akkor, ha állunk. Az ücsörgés, a lábak folytonos keresztbe tevése igénybe veszi a térdet és a porckorongokat, ha pedig jellemzően féloldalas, azaz egyenetlen pózban ülünk, akkor nagyobb esélyt adunk a porckorongsérv és a meszesedés kialakulásának is. Én már sajnos tapasztaltam a „rosszul ülés” következményeit: a bal oldalam sokkal jobban szokott fájni, mint a másik…

Egészségügyi problémákat okozhat

Amikor túl sokat ülünk, az agyunkkal is rosszat teszünk. Emellett növelhetjük az esélyét a cukorbetegség, a szívproblémák, a magas vérnyomás és koleszterinszint kialakulásának, amik szintén az egészségünket veszélyeztetik. A görnyedt pózban az agyunk is kevesebb oxigént kap, így nem csoda, ha gyorsabban fárad az elménk is. Ilyenkor kávézás helyett érdemes egy kicsit sétálni a friss levegőn, vagy megtornáztatni a nyak és a váll környékét.

Lassul az emésztés

A belek normális és egészséges működéséhez sok mozgás, folyadék és rost szükséges. Az ülőmunkát végzőknek ezért jobban oda kell figyelniük a rendszeres sportolásra is. Magam is újra és újra meglepődöm a tavaszi és nyári hónapokban, amikor eljárok futni, mert meglepően másképp kezd működni a szervezetem.

Visszér a láthatáron

Habár a hajlam sokat számít, az életmódunk is befolyásolja a visszerek megjelenését. A nehéz és duzzadt lábak az első jelei a problémának, amin tornával és mindennapos mozgással segíthetünk.

Egyszerűen ellustít

A nap végére mindig azt érzem, hogy elfáradtam a sok ülésben. Sokszor előfordul, hogy amikor felállok a székemből, azt tapasztalom, hogy alig tartanak a lábaim. Ennek pedig általában az a következménye, hogy a tömegközlekedési eszközökön is ülök, hazaérve pedig nem az esti tornát, hanem a kanapén való ücsörgést választom. Ilyen egyszerű “lustává” válni.

Az izomzatra is hat

A sok ülés, valamint a gerinc túlterhelése az izomzatunkra és a szalagjainkra is hatással van. A szövetek keringése és anyagcseréje megváltozik, és ez könnyen elváltozáshoz vezethet. Ezzel máris veszélybe kerül a csonthártya, az ízületek és a porcok épsége. Nem véletlen, hogy időnként begörcsölnek a váll- és nyakizmaim…

Hizlal!

Minél többet ülünk, annál többet eszünk. Nem tudom, ti hogy vagytok ezzel a kérdéssel, rám ez nagyon is igaz. Napközben még egészen jól meg tudom magam tartóztatni, hiszen leginkább a munkára koncentrálok, de este – ahelyett, hogy egy kicsit megmozgatnám magam – nassolok a tévé előtt. Ismerős a probléma?

Szorongóvá tesz

Az ülőmunkát végzők a legtöbb esetben a számítógép monitora előtt töltik a napjuk nagy részét. A vibráló képernyő nagyon is igénybe veszi a szemünket, az agyunkat, de befolyásolja a nyugalmi szintünket is. Sokak alvászavarát magyarázhatja meg a dolog: a kék fény felborítja a melatonintermelés egyensúlyát.

Fáj

Ezt a pontot talán nem is kellene részletezni, valószínűleg nem vagyok egyedül a kínzó nyak- és hátfájással. A rengeteg ülés, a helytelen testtartás és a mozgás hiánya számtalan kellemetlen tünetet produkál. A nap végére sajog és szúr a vállam, amit a fent már említett okokból csak a legvégső pillanatokban mozgatok át.

Érdekes megtapasztalni, hogy a hétvégén és a szabadság ideje alatt eltűnnek ezek a kellemetlenségek a napjaimból. Ilyenkor mindig azt érzem, hogy ezeket a gyakorlatokat mindenképpen el kéne végeznem napi szinten.

 

Szöveg: Légrádi Júlia

Nyitókép: Thinkstock

(webmd.com, semmelweis.hu)