A jógától sokan félnek, mert feszesnek, merevnek, rugalmatlannak gondolják magukat, és biztosak benne, hogy nem tudják végrehajtani az ászanákat. Pedig nem kell jóginak lenni ahhoz, hogy megszeressük ezt a mozgásformát, sőt, a rendszeres gyakorlás nagyon sok jótékony hatással bír a testre és a lélekre.

51 sport

Utoljára úgy hat évvel ezelőtt jógáztam, akkor egy 10 alkalmas bikram jóga bérletet „fogyasztottam el”. Tetszett, de mégsem találtam meg benne teljesen önmagam, és az időbeosztásomba sem tudtam beilleszteni a rendszeres gyakorlást. Így a jógaszőnyegem azóta is a sarokban pihen. Pedig tisztában vagyok vele, hogy a rendszeres jóga jót tenne a futástól és az erősítő edzésektől terhelt izomzatomnak és ízületeimnek – azonban csak a mindennapos 10 perces stretching-gyakorlataimat végzem el. A csípőmmel korábban volt már probléma, a rengeteg, számítógép előtti ülés, a sok futás, valamint az, hogy kihordtam egy kisbabát, nem tett túl jót a testem eme területének. Ezért jött kapóra a YogaArt Műhely által meghirdetett „csípőnyitó” elnevezésű óra: biztos voltam abban, hogy sok hasznos mozdulatot és ászanát sajátíthatok el az óra során, amiket a későbbiekben akár otthon is gyakorolhatok.

Edzés a nyitott lélekért

A jógastúdióban kellemes hangulat és meditatív zene fogad, a teremben körben mécsesek égnek. Zsóvár Krisztina jógaoktató elmeséli, mire is számíthatok. A csípőnyitó órán értelemszerűen a csípő áll a középpontban, de emellett a teljes testet át kell mozgatni, különös tekintettel a törzs-, far-, illetve combizmokra, mert ezek aktívan hozzájárulnak a csípő állapotához. A mindennapok során ezekről hajlamosak vagyunk elfeledkezni, egyes izmok renyhülnek, míg más izmok befeszülnek. Az emberek többsége ülő- vagy állómunkát végez, de gyakran rossz testtartásban, ami aztán derék- és hátfájdalmakhoz, gerincproblémákhoz vezet. A rugalmas, egyben stabil csípő azonban segíti a tartás javítását, enyhíti a hátfájdalmakat, valamint az alsó végtagok egészségéhez is hozzájárul az izmok fejlesztése és a vérkeringés javítása által. Erre pedig mindenkinek, nőknek és férfiaknak egyaránt szüksége lenne – bár a jóga még mindig inkább női mozgásforma, a csípőnyitást pedig pláne a nők érzik magukhoz közelebb. Nem is véletlenül. A csípőben rengeteg felgyülemlett stresszt hordozunk, ami befolyásolja az energiáink áramlását, a női működésünket, a ciklusunkat, sőt, a nőgyógyászati problémák kialakulásához is hozzájárul, ezekre viszont nagyon hatékony és egyszerű megoldás, ha úgy döntünk, megnyitjuk a csípőnket.

Ráhangolódás, csavarás, pózolás

A csípőnyitó órát laza, keresztezett lábú ülésben, egy „omm”-mantrával indítjuk. Csukott szemmel, tenyerünket a mellkas előtt összeillesztve ülünk, és hallgatjuk Krisztina ráhangoló mondatait. Kéri, hogy engedjük el magunkat, figyeljünk befelé, érkezzünk meg a jelenbe, gondoljuk át, hogy érezzük most magunkat, milyen érzeteink vannak. Ezután, még mindig a talajon ülve, elkezdjük átmozgatni a testünket, oldalra hajlunk, megnyújtjuk a gerincünket, megcsavarjuk, felkészítjük az órára. Majd felállunk, és a napüdvözlet nevű komplex mozdulatsorral a teljes testünket, minden izmunkat és ízületünket átmozgatjuk. Állásból megnyújtózunk a plafon felé, nyitjuk a mellkasunkat, majd nyújtott karral és egyenes derékkal előrehajolunk a lábujjakhoz, egyik lábunkkal hátralépünk, máris érezzük a csípő nyúlását, mellélépünk plank helyzetbe a másik lábbal, majd letesszük a felsőtestet a talajra.

Tudtátok, hogy a csípőben rengeteg felgyülemlett stresszt hordozunk, ami még az energiáink áramlását is befolyásolja? A cikk folytatásából az is kiderül, hogyan lehet kiűzni onnan – keressétek érte a Nők Lapja Psziché legújabb számát!

Szöveg: Balla Hajnalka

Fotó: Garai Edit

Tudtad, hogy a legtöbb cikkünk fizetőkapu mögött van?

Regisztrálj, és nézz meg
5 előfizetői tartalmat
ingyen!