Számos kutatás igazolja, hogy a tétlenség megbetegít, a nem használt izmok elgyengülnek, míg a mozgás létszükséglet. A gyógytorna régóta hasznos eleme a mozgásszervi betegségek kezelésének, az életmódorvoslás ennél is fontosabb szerepet szán a fizikai aktivitásnak, amely a fittség, az egészségmegőrzés nélkülözhetetlen eszköze. Sőt, ha itt fáj, ott fáj, akkor is segíthet a mozgás.

A rendszeres mozgás, és a változatos, könnyű, mértékletes étrend számos betegség rizikóját csökkenti, ilyenek például az ízületi panaszok, a porckopás, a szív-ér rendszeri betegségek, a magas vérnyomás, a 2-es típusú cukorbetegség és egyes daganatfajták. A mozgás csökkenheti a demencia, az Alzheimer-kór kockázatát, enyhíti a szorongást, segít a stressz feldolgozásában, a csontok egészségének megőrzésében, az egészséges testsúly elérésében és megtartásában.

Panasz esetén is hasznos lehet az ízületek terhelés nélküli mozgatása, mert ezzel megelőzhető a súlyosabb elváltozások kialakulása, ugyanakkor javul a porcszövet anyagcseréje. Irodai munkát végzőknek különösen hasznos a nyak, a váll, a derék átmozgatása. Így elkerülhető a fájdalmas „befagyott váll szindróma”, és megóvható a karok, a váll mozgékonysága. Terhelés előtt szükség lehet a fájdalom csillapítására.

Mindenkinek javasolható a tempós gyaloglás, a sétával váltogatott kocogás, a nordic walking, a kerékpározás, az úszás vagy a túrázás. Ezek a mozgásformák fokozzák a szív és a tüdő edzettségét, mindemellett csökkentik a túlerőltetés okozta sérülések kockázatát. Különösen akkor, ha nem feledkezünk meg a néhány perces bemelegítésről, és az edzést befejező, a fáradt izmok regenerálódását segítő nyújtásról.

A szobakerékpár előnye, hogy télen-nyáron használható, ráadásul már létezik a normál üléses bicikli mellett ergonomikus kialakítású, háttámlás változat is, amit derékfájás, hátfájás, túlsúly, gerincferdülés, illetve alsó végtagi ízületi problémák esetén ajánlanak a szakértők. Rendszeres edzéshez inkább ezt a fajtát érdemes választani.

Az úszás mindenkinek javasolható mozásforma. Ráadásul az úszásnemek változatosságának köszönhetően mindenki találhat magának olyan fajtát, amely neki jót tesz. Például térdízületi, nyaki és deréktáji probléma esetén a mellúszás nem javasolt, helyette jobb a hát- vagy gyorsúszást választani.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .