gyerekek diákok hátizsákkal utcán barátok

Tudtad? Ezért indul szeptemberben a tanév, és nem januárban

Érdekes jelenség, hogy az év mintha kétszer is újrakezdődne. Egyszer januárban, amikor lezárjuk az óévet és belépünk az új esztendőbe, majd ősz elején ismét, amikor megkezdődik az új tanév. De vajon miért alakult így? Miért nem a naptári évhez igazodik az iskolai év rendje, és hogyan vált a késő augusztus-szeptember időszaka az iskolakezdés hagyományos, bevett időpontjává?

A jelenség gyökerei már a tengerentúlon is több mint egy évszázadra nyúlnak vissza, Thomas R. Guskey, a Kentucky Egyetem elismert oktatáskutatója pedig feltárta, miként alakult így az iskolai év rendje.

Meglepő, de ezért kezdődik ősszel a tanév

A jelenség a 19. században gyökerezik, amikor a mezőgazdasági munkák mindennél fontosabbak voltak – még az iskolánál is. „Amikor az első kötelező oktatási törvényeket bevezették, a gyerekeknek otthon kellett segíteniük a farmokon, különösen a vetés és a betakarítás idején” – mondta a szakértő a Reader’s Digest magazinnak.

Ezért a falusi iskolák leginkább a hidegebb hónapokban működtek, amikor kevesebb volt a mezőgazdasági munka. A gyerekek így a legnagyobb szükség idején tudtak segíteni a földeken és az állatok körül, a tanév pedig a közösség igényeihez igazodott.

Így alakult Magyarországon

Azonban nem csupán Amerikában alakult így, Magyarországon is szükségessé vált az egységes rendszer kialakítása. 1868-ban megszületett a népoktatási törvény, amely kötelezővé tette a 6-12 éves gyermekek iskolába járását, és előírta a rendszeres tanulást. A városi és falusi intézmények ugyanazt a tanrendet követték, vagyis szeptembertől júniusig, így a gyerekek nyáron segíthettek a gazdaságban, miközben egységes oktatásban részesülhettek.

iskolakezdés tanév szeptember miért nem január

Régen a tanév a mezőgazdasági munkákhoz igazodott, ma viszont a szüneteket inkább a nyári pihenés időszaka határozza meg (Fotó: Getty Images)

A gyakorlatban azonban továbbra is adódtak kihívások: az iskolák egyharmada nem tartotta be a törvény által előírt 10 hónapos tanítási időt, és a tanulócsoportok nagy részében egy tanítóra átlagosan 67 gyermek jutott.

A 20. század elején a közoktatás folyamatos fejlődésen ment keresztül: az 1926-os törvény célja már az volt, hogy a tankötelezettség tárgyi feltételei is biztosítva legyenek. Ennek eredményeként három év alatt ötezer falusi és tanyasi tanterem épült korszerű típustervek szerint.

Kapcsolódó: Olcsó, gyors, egészséges: ezt csomagold a gyereknek tízóraira.

Van, ahol nem szeptemberben mennek iskolába

Sok országban az iskolai év kezdete eltérő, hiszen nem mindenhol a mezőgazdasági munkákhoz igazodott, vagy ezt azóta más tényezők, például az éghajlati viszonyok felülírták. A tanév kezdete ezért gyakran az adott ország éghajlatához vagy kulturális hagyományaihoz kötődik. Néhány példa:

  • Ausztrália és Új-Zéland: az iskolai év januárban vagy február elején kezdődik, mivel a nyár december és február között van.

  • Dél-Amerika (pl. Brazília, Argentína): az iskolák február végén vagy március elején kezdődnek, a nyári szünet december és január között van.

  • Dél-Afrika: az iskolai év január végén vagy február elején kezdődik, a nyári szünet pedig decemberben és januárban van.

  • Japán: az iskolai év áprilisban kezdődik, a tavaszi virágzás és a pénzügyi év kezdete miatt.

  • Finnország: az iskolai év szeptemberben kezdődik, de a pontos kezdési dátum településenként változhat, a nyári szünet pedig általában júniustól augusztusig tart.

Tehát a szeptemberi kezdés főleg az északi féltekén elterjedt, míg a déli féltekén és bizonyos ázsiai országokban a tavaszi vagy nyári hónapokra esik az első iskolai nap. 

Kapcsolódó: Így csökkenthető az iskolakezdéssel járó stressz – szülőben és gyerekben egyaránt.

Kiemelt kép: Getty Images

Ajánlott videó