Sok szülőnek okoz fejfájást nyár elején (majd a sikertelenség miatt lelkifurdalást), ha nem töltik pontosan megtervezve, hasznosan a szünetet a gyerekekkel. Főleg akkor tépelődik a szülő, ha a gyereke tanulási nehézséggel küzd, és a több hónapos nyári „kihagyást” szinte elhanyagolásnak, elpazarolt időnek érzi célzott gyakorlás nélkül. Ahogy már annak idején Vekerdy Tamás is sokszor leírta a Nők Lapja oldalain, most is azt erősítjük, hogy a diákoknak pihenésre, feltöltődésre és élmények gyűjtésére van szüksége nyáron. A kérdés már csak az, hogyan?
Nyári szünet tartalmasan
Megkérdeztem Hanula Erika tanulásmódszertan-trénert, hogyan, milyen trükkökkel próbálkozzunk egy kis játékos tanulással a tanévtől kimerült gyerekeknél. Egyáltalán szükségük van erre?

Hanula Erika tanulásmódszertan-tréner
„Először is, ne úgy kommunikáljuk, hogy játékosan tanulunk, mert a tanulás szó sajnos mára sok gyereknél negatív érzéseket vált ki. Persze, a szülő tudja, hogy ezek a tevékenységek fejlesztő jellegűek, de a gyerek felé játék címszóval marketingeljük – javasolja a pedagógus. – Való igaz, hogy a hagyományos játékok nem adnak olyan dopamin löketet a gyerekeknek (sem), amihez hozzászoktak, de a kapcsolódási vágy sokkal mélyebben él bennünk, mint az időszakosan jelen lévő hormonhullámok.”
Arról már korábban is írtunk, hogy mennyire fontos a gyerekek számára a core memory-k gyűjtése, vagyis azon emlékek megtapasztalása, amelyek majd örökké élnek majd bennünk. A közös játékok éppen ilyenek, még akkor is, ha először ellenkeznek, fintorognak a felvetésre.
„Ha leülünk a gyerekkel játszani, a teljes figyelmünkkel ott vagyunk vele, mi szülőként is élvezzük az együttlétet, röhögünk, hülyéskedünk és a játékban egyenrangú partnernek kezeljük a gyereket, akkor igenis le fog ülni velünk régimódi játékokat is játszani. A hangulat, a lelkesedés ragályos, és ezt érdemes ki is használnunk” – teszi hozzá Hanula Erika.
Kapcsolódó: 5 emlék, ami örökké él a gyerek lelkében
Az akadályok is szabadságon vannak
Mi a helyzet a tanulási nehézséggel küzdő diákokkal? Kell félnie a szülőknek attól, hogy nyáron lemaradnak esetleg ezek a gyerekek? A szakértő szerint nekik van a legnagyobb szükségük a kikapcsolódásra nyáron:
„Minden gyerek elfárad a tanév végére, pláne azok, akinek a tanulási nehézsége miatt még többet kell dolgoznia az eredményekért.
A nyárnak arról kell szólnia, hogy a gyerek visszatöltse az energiakészleteit, hogy bírja majd erővel a következő tanévet. Mit jelent a visszatöltés? Szabad játékot, mozgást, minőségi közös időt a családdal, történetek olvasását, hallgatását, nézését, eljátszását, és bármit, ami kreatív. Persze fejlesztő típusú játékokat be lehet csempészni a nyárba. Sőt, érdemes is, mert most van rá idő, most nincsenek elvárások, most lehet valóban saját tempóban haladni.”
Erika maga is írt relaxációs meséket, amelyek segíthetnek a gyerekeknek átadni magukat a lazításnak, pihenésnek, ezek lusta nyári napokon is jól jöhetnek. Valamint olyan agytornát is kifejlesztett, amivel iskolán kívül is tudjuk a gyerek képességeit fejleszteni.
Kreativitás, memória, türelem
Arra a kérdésre is kerestük a választ, hogy milyen típusú játékokat próbáljunk ki nyáron. Nehéz erre konkrét választ adni, hiszen minden azon múlik, a gyerek mi iránt érdeklődik, és milyen területen van szüksége fejlesztésre.
Egy olyan kicsire ráerőltetni túl sok rajzolást, akinek ez nem okoz örömet, nem túl célravezető.
Ha viszont azt mondjuk, hogy rajzoljon saját térképet a sellők/sárkányok/dinók országának vagy autópályát az autóinak, amivel utána együtt játszunk, akkor lehet, hogy több kedve lesz.

Az egyensúlyt fejlesztő játékok duplán, triplán hasznosak, na és izgalmasak (Fotó: Getty Images)
„Bármi olyat játsszunk, ami fejleszti a logikus és kritikus gondolkodást, az időkezelést, a figyelmet, a kitartást, a munkamemóriát és az önkontrolt. Ezeket összességében végrehajtó funkcióknak hívjuk és minden tanulási folyamat ezekre épül – sorolja a szakértőnk. – Az a gyerek, akinek ezek a funkciói nem elég fejlettek sok nehézséggel fog szembenézni az iskolában. Szóval érdemes alapos háttérmunkát végezni az iskolai feladatokhoz. Ráadásul ezek a készségek teljes mértékben csak a húszas éveink közepére (!) fejlődnek ki, tehát javítani, csiszolni az egész iskolai pályafutás alatt hasznos lehet.”
Amikor a pénz szab határt
Nagyon nehéz tervezni a gyerekekkel a nyarat, ha a szülők végig dolgoznak, kevés a közös, minőségi időre a lehetőség, és nem telik táborokra, programokra. Pénz szűkében milyen lehetőségei vannak a családoknak, hogy tartalmasan teljen a nyár?
„Nekik azt javaslom, a gyerekkel közösen beszéljék át, mi legyen a menetrend a szünetben. Lehet akár napi szinten kütyüidő (a felnőtt által is jóváhagyott időmennyiségben), de beszéljék meg azt is, mikor legyen ideje a mozgásnak, az olvasásnak vagy épp a haverkodásnak – tanácsolja Hanula Erika.
A gyerekeknek fontos, hogy legyen rendszer az életükben, de adjunk teret nekik, hogy ennek a rendszernek a felállításában ők is részt vegyenek.
Játékötletekkel pedig tele az internet, akár elgondolkodtató játékokról, akár nagymozgásos vagy baráti társaságos játékokról van szó, rengeteget találhatunk a világhálón a gyerekek érdeklődésének megfelelően.”
Mutatunk néhány tippet, hogyan lehet a játék egyben tanulás és közös élmény is – felesleges stressz nélkül, szülőbarát verzióban:





Ne legyünk túl szigorúak se magunkhoz, se a gyerekekhez. A nyár nem a tökéletességről szól, hanem arról, hogy közösen megéljük a pillanatokat – úgy, hogy közben a gyerek játszva tanul, mi pedig újra rácsodálkozunk arra, hogy mennyi élmény rejlik a legegyszerűbb hétköznapi teendőkben, programokban is.
Kapcsolódó: Figyeljünk a kamaszokra is! – 5 új, internetes kihívás, ami tragédiához vezethet
Kiemelt kép: Getty Images
A galéria képei: Canva, Maped, Móra Kiadó