közösségi média,okostelefon

Folyamatosan híreket olvasol? Csak óvatosan, az egészséged rovására mehet!

Úgy érzed, hogy a mindennapjaidat a közösségi oldalak végtelennek tűnő hálójában töltöd? Nem vagy egyedül!

Az internet korában könnyebbé vált kapcsolatot teremteni, ami pedig a hazánkban, illetve a világban zajló eseményeket illeti, már egy kattintás is elég ahhoz, hogy minden eddiginél gyorsabban jussunk információhoz.

A világban jelenleg zajló események pedig különösen súlyosak, így nem is kell sok ahhoz, hogy szinte észrevétlenül csöppenjünk egyik hírből a másikba.

A médiafogyasztási szokás pedig nevet is kapott 2020-ban, a koronavírus idején: az úgynevezett doomscrolling a rossz hírek vég nélküli görgetését jelenti.

És ahogyan azt a legtöbben tapasztaljuk is, a pandémiáról, a természeti katasztrófákról, háborúkról, botrányokról, családon belüli erőszakról és egyéb szomorú történésekről érkező hírek túlzott fogyasztása pedig nem kíméli mentális egészséget. Persze nem arról van szó, hogy homokba kell dugni a fejünket.

Igenis fontos értesülnünk a világban zajló eseményekről, ugyanakkor túlzásba is eshetünk, ha csak erről szólnak a mindennapjaink.

Elég egyetlen pillantás a Google Trends adataira, és láthatjuk, hogyan ugrott meg világszinten a szorongással kapcsolatos keresések száma. Amikor a világban zajló események különösen szomorúak, fontos, hogy ismerjük, milyen módon reagálhatunk a hírekre, illetve miként kezelhetjük azokat a mindennapokban.   

Szakemberek szerint a rossz hírek folyamatos szemlézése akkor is aktiválhatja bennünk a szimpatikus idegrendszer „üss vagy fuss” védekező reakcióját, ha nem érintenek közvetlenül az olvasottak.

A szervezetben ilyenkor rengeteg stresszhormon, vagyis kortizol szabadul fel, ami az általános jóllétünkre is hatással lehet: ilyenkor hajlamosabbak lehetünk hangulatingadozásra, ingerlékenyebbé válhatunk, és hosszabb távon a depresszió kialakulásának kockázata is megugrik.

A állandóan megemelkedett kortizolszint pedig a fizikai egészségünket is károsíthatja: okozhat rendszeres fejfájást, alvásproblémákat, csökkent immunvédelmet és gyulladásokat is a szervezetben.

Szoktasd le magad!

Érdemes tehát tényleg komolyan vennünk a doomscrolling jelenségét. Mutatunk 3 egyszerű, de nagyszerű módszert, ami segíthet visszaszerezni az egyensúlyt, illetve minimalizálni a képernyő előtt töltött időt!   

1. Kezdd kicsiben!

Ha túl sokat vársz el magadtól rögtön a legelején, egészen biztos, hogy a próbálkozásod kudarcra van ítélve. Ehelyett fókuszálj inkább az apró lépésekre, és tűzz ki magad elé olyan célokat, amelyekkel előbb lehet részed sikerélményekben.

Tégy egy próbát, és határozz meg olyan alkalmakat, amikor nem nyúlsz a telefonért – például lefekvés előtt vagy kora reggel, közvetlenül ébredés után, esetleg munkába történő ingázás közben!

A telefonmentes alkalmakat ráadásul arra is felhasználhatjuk, hogy másra összepontosítsunk: például meditációra, testmozgásra, egy jó könyvre vagy egy rövidke frissítő sétára a természetben.  

2. Fontold meg, hogy honnan olvasod a híreket!

Nagyon nem mindegy, hogy hogyan emésztjük meg a híreket, ugyanakkor az is legalább ugyanennyire lényeges, hogy honnan jutunk hozzájuk. Ha rendszeresen követünk bizonyos híroldalakat, mindenképp győződjünk meg arról, hogy mennyire lehet megbízható a forrás! 

hirolvasas-negativ-hatasai

Ha szükségét érezzük, szelektáljuk az általunk követett oldalakat és személyeket, és csak azokat a forrásokat tartsuk meg, amelyeket tényleg hitelesnek gondolunk (Fotó: Getty Images)

Amennyiben az okostelefonon felugró értesítéseket is kapunk, fontoljuk meg, hogy elnémítjuk vagy kikapcsoljuk azokat! Ha igazán biztosra szeretnénk menni, de mégsem maradnánk le semmiről, határozzuk meg, hogy mennyi időt szeretnénk a közösségi oldalakon és hírszájtokon tölteni. Csak akkor szakítsunk időt a hírolvasásra, ha arra magunknak jelölünk ki egy adott időpontot (például valamikor napközben, a kávé mellé).

Ha úgy találod, hogy a próbálkozásaid ellenére továbbra is sok időt töltesz a hírek görgetésével, érdemes korlátozni a telefonos képernyőidőt is. Használati időkorlátot szinte minden okoseszközön beállíthatunk, ami szintén segíthet kiegyensúlyozni a káros médiafogyasztási szokásokat.

3. Cseréld a telefont ébresztőórára!

Sokunk életében a telefon nemcsak emlékeztetőként, de ébresztőként is funkcionál – ami annyit tesz, hogy valószínűleg ez az első tárgy, ami a kezünk ügyébe kerül közvetlenül ébredés után. Ilyenkor persze nehéz ellenállni a kísértésnek, amit szerencsére könnyedén kijátszhatunk azzal, ha a telefon helyett inkább a klasszikus ébresztőórára támaszkodunk.

Ha módunkban áll, a telefont tartsuk távol éjjel a hálószobától, ne kapjuk fel rögtön ébredés után, és hagyjuk, hogy a testünk és az elménk a maga természetes tempójában frissüljön!

Tudjuk, hogy rossz szokásaink felülírása nem egyszerű feladat, éppen ezért időről időre jól jöhet, ha átvizsgáljuk, hogy milyen érzéseket és gondolatokat vált ki belőlünk egy-egy felugró cím vagy fénykép.

A tartós stresszt nem érdemes félvállról venni, és ha úgy érzed, hogy próbálkozásaid ellenére továbbra is erős szorongással tölt el az interneten töltött idő, ne félj szakember segítségét kérni!

Kattints a linkre, és mutatjuk, hogy melyek azok a tényezők, amelyek szintén szorongásra hajlamosítanak!

Kiemelt kép: Getty Images