Fitt öregúr

Kiderült, melyik sport enyhítheti az Alzheimer tüneteit

Kutatók kiderítették, hogy az izmok ellenállással való megdolgoztatása segíthet késleltetni az Alzheimer-kór tüneteinek kialakulását.

Az Alzheimer-kór a modern világ egyik legrettegettebb, milliókat érintő betegsége. Az időskori demencia egyik legfőbb okaként számon tartott kórkép legújabb lehetséges gyógymódjait és a megelőzés lehetőségeit rendre nagy figyelem övezi, folyamatosak a témába vágó kutatások is. 

A São Paulo-i Egyetem kutatói most bizonyítékot találtak arra, hogy a súlyzós, vagy más ellenállással végzett edzés jelentős pozitív hatással lehet a demenciában szenvedő betegek állapotára. „Új kutatásunk eredménye megerősíti, hogy

a fizikai aktivitás visszafordíthatja a betegség klinikai tüneteit okozó neuropatológiai elváltozásokat”

– mondja Henrique Correia Campos idegkutató, a São Paulo-i Szövetségi Egyetem (UNIFESP) munkatársa. Bár az egereken végzett kutatás eredményeit egy az egyben még nem lehet az emberre is vonatkoztatni, a kutatók feltételezik, hogy annak megállapításai a mi fajunkra is érvényesek lehetnek.

Mozgékony egerek

A kutatásban olyan egereket vizsgáltak, akik egy az agyban fehérjelerakódások felhalmozódását generáló génmutációval rendelkeztek (az emberi Alzheimer tüneteinek egy részéért szintén az agyban felhalmozódó plakkok felelhetnek). Az egereket négyhetes, különféle a méretükre szabott eszközök igénybevételével kivitelezett edzésprogramnak vetették alá, amihez létrákat és súlyokat használtak, majd a megtornáztatott egerek agyműködését összehasonlították a mutáció nélküli és nem sportoltatott egerek agyával. A kutatás megállapította, hogy az ellenállással végzett testmozgás után nemcsak a plakkok felhalmozódása csökkent jelentősen, hanem a „súlyzós edzést végző” egerek vérplazmájában a kortikoszteron nevű hormon szintje is hasonlóan alacsony lett, mint a kontrollcsoport egereinek mutatója. A kortikoszteron az egerekben tulajdonképpen az emberi kortizolnak felel meg, amely a mi esetünkben akkor termelődik, amikor a szervezet jelentős stressznek van kitéve, és amelynek magas szintjét korábban szintén összefüggésbe hozták az Alzheimer-kórral.

„Az agyban játszódó neurobiológiai folyamatok mellett megfigyeltük az állatok viselkedését is, hogy felmérjük szorongásos viselkedésüket, és azt találtuk, hogy az ellenállóképességi „edzés” a fentebb említett génmutációval rendelkező egerekben a kontrolcsoporthoz hasonló szintre csökkentette a szorongásos viselkedést, futkosást, orienálatlan mozgást is” – egészítette ki a megfigyeléseket Deidiane Elisa Ribeiro idegkutató a brazíliai São Pauló-i Egyetemről.

fitt nagypapa

Mozogni kell, ameddig csak lehetséges! (Fotó: Getty Images)

Irány a terem!

Amellett, hogy természetesen szem előtt kell tartani az egér és az ember fiziológiája közötti különbségeket és azt is, hogy fehérjeplakkok Alzheimer-kórban játszott pontos szerepe még mindig vitatott, nagyon valószínű, hogy

a súlyzós edzés kézzel fogható előnyökkel járhat az Alzheimer-kórral élő, vagy veszélyeztetett betegek számára. 

Az ellenállással végzett, vagy súlyzós edzésnek egy sor egyéb előnye van az Alzheimer-kórra gyakorlott vélelmezett kedvező hatás mellett is, ezekről korábbi cikkeinkben mi is részletesen írtunk. Ez a mozgásforma növeli az izomtömeget és az erőt, növeli a csontsűrűséget, segít az egyensúly megtartásában (ennek különösen nagy jelentősége van az idősebb korra jellemző botlásos balesetek előkerülésében) és megkönnyíti a mindennapi feladatok elvégzését is. Korábbi tanulmányok azt is megállapították, hogy ez a fajta testmozgás erősítheti az agyban azokat a kapcsolatokat, amelyek a demencia kialakulásával valószínűleg megszakadnak, így úgy tűnik, hogy az ilyen típusú tevékenység nemcsak a demencia kialakulása ellen vértezhet fel, de magukat a tüneteket is enyhítheti, amennyiben a betegség már kialakult.

A tudósok még mindig próbálják kibogozni a pontos kapcsolatot az Alzheimer-kór, annak kiváltó okai és a szervezet öregedésének általános következményei között, de a súlyzós edzés potenciálisan mindhárom területen pozitív hatású lehet. „Ennek a hatékonyságnak lehetséges oka az ilyen jellegű tréning gyulladáscsökkentő hatása” – mondja Beatriz Monteiro Longo, az UNIFESP neurofiziológusa.

Irány az edzőterem!

Kiemelt kép: Getty Images