- A „szorongásgazdaság” mára milliárdos iparággá nőtte ki magát.
- Egyre többen fordulunk nyugtató teákhoz, takarókhoz, appokhoz, de vajon valóban segítenek a szorongás enyhítésében.
- Bár egyes termékeknek lehet enyhe jótékony hatásuk, a tartós javulás leginkább akkor érhető el, ha ezek használata tudatos öngondoskodással és szakmai segítséggel is párosul.
Súlyozott takarók, nyugtató teák, meditációs applikációk, feszültségoldó vitaminok. Egyre többen próbáljuk ezekkel csillapítani a szorongást.
A „szorongásgazdaság” névre keresztelt jelenség ma már fejlett, jól működő üzleti modell: a belső feszültségből piac lett, a megnyugvásból pedig árucikk.
De vajon tényleg segítenek ezek az eszközök? Vagy csak elterelik a figyelmünket a lényegről, miközben szépen lassan fokozzák a szorongást, amit eredetileg csillapítani szerettünk volna?
Mindezek ellenére mégis jól esik beburkolózni a súlyozott takaró alá, kezünkben levendulás teával, miközben az éjjeliszekrényen pislákol egy illatgyertya. Letesszük a telefont, kinyitjuk a naplót a „Mi aggasztott ma a legjobban?” résznél. A válaszra kijelölt kis négyzet szinte nevetségesen kicsinek tűnik, de azért írunk valamit. Aztán lekapcsoljuk a lámpát. Egy pillanatra csend lesz, aztán újra megszólal a mellkasunkban a szorítás, a gondolatok pedig elindulnak a maguk ismerős, túlpörgő útjukon. Talán mégis megéri kipróbálni azt a nyugtató tablettát.
A szorongás népbetegség
A legfrissebb brit statisztikák szerint a nők 37,1%-a, míg a férfiak 29,9%-a számol be szorongással teli napokról. A leginkább érintett korosztály a 16 és 49 év közöttiek. Mégis, a gyakori mentális problémákkal – például szorongással – élő felnőtteknek csupán egyharmada kap kezelést.
A Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikája szerint a magyar lakosság mintegy 20%-át érinti valamilyen szorongásos zavar az élete során.
Hatalmas biznisz
Statisztikák szerint nyolcszor valószínűbb, hogy valaki 18 hónapot vár mentális kezelésre, mint bármilyen testi betegség miatt. És ahogy az emberek magukra maradnak szorongásaikkal, a piac egyre jobban betölti az űrt. Így jött létre az úgynevezett „szorongásgazdaság”, ami mára milliárdos iparág. Lássuk, melyek a legkelendőbb termékek.
- Súlyozott takarók: A globális piac értéke 2024-ben 687,8 millió dollár volt, és várhatóan 2031-re eléri az 1,73 milliárd dollárt, évi 14,1%-os növekedéssel.
- Nyugtató étrend-kiegészítők: A stresszoldó kiegészítők piaca 2024-ben 605 millió dollárt ért, és 2025-re várhatóan 635,2 millió dollárra nő, évi 5,1%-os növekedéssel.
- Stresszoldó játékok: A globális stresszjáték-piac 2023-ban 5,6%-os éves növekedést mutatott, és a kereslet folyamatosan nő.
- Meditációs alkalmazások: Az olyan appok több millió felhasználót vonzanak világszerte, és a digitális mentálhigiénés piac értéke 2025-re várhatóan eléri a 4,2 milliárd dollárt.

A szorongás iparága a belső feszültségeinkből kovácsol üzletet, miközben megnyugvást ígér ott, ahol valójában mélyebb odafigyelésre lenne szükség. (Fotó: Getty Images / humanmade)
Takaró, tea, tabletta
Bár a fenti termékek nem szüntetik meg a szorongást, némelyik valóban hasznos lehet. A súlyozott takarók például valóban csökkenthetik a szorongást és javíthatják az alvást, mivel mélynyomásos stimulációval megnyugtatják az idegrendszert. Néhány étrend-kiegészítő, különösen a magnéziumot tartalmazók, szintén pozitív hatásúak lehetnek.
Ugyanakkor fontos tudni, hogy sok termék különböző hatóanyagokat kever össze, ezek pedig nincsenek szigorúan szabályozva.
A gyors megoldást ígérő termékek önmagukban legfeljebb enyhe megkönnyebbülést hoznak. Valódi hatásuk leginkább akkor érvényesül, ha más eszközökkel, például terápiával, rendszeres mozgással vagy tudatos alváshigiéniával együtt alkalmazzuk őket.
Ha nem használ, magunkat hibáztatjuk
Amikor viszont még ezekkel együtt sem érezzük a várt javulást, könnyen magunkban keressük a hibát. Roland Paulsen szociológus szerint ez a gondolkodásmód a modern társadalmak egyik mellékterméke. Egyre több kockázatot érzékelünk az élet minden területén: az egészségünkben, a munkánkban, a jövőnkben.
Kialakult az a belső elvárás, hogy a bizonytalanságainkat is egyedül kell megoldanunk.
Így vált a mentális egészség személyes felelősséggé, és ebből a szemléletből nőtt ki az önsegítő iparág is, amely mára üzleti alapon kínál megoldást a szorongásra.
Fiona Harkin jövőkutató szerint a jelenségben a digitális kultúra is közrejátszik. Olyan világban élünk, ahol bármit azonnal elérhetünk, így természetesnek tűnik, hogy a nyugalom is „egy kattintásra” van. A közösségi média pontosan tudja, mikor vagyunk fogékonyabbak egy-egy termékre. Nemcsak azt jegyzi meg, mit keresünk, azt is figyeli, milyen tartalmaknál időzünk, és milyen posztokat mentünk el. Ezekből a jelekből algoritmusok következtetnek arra, éppen milyen lelkiállapotban vagyunk, és ennek megfelelően ajánlják a hirdetéseket.
Amikor a teánál többre van szükség
Nem csoda, hogy ilyenkor nehéz ellenállni. Ha impulzívan vásárolunk egy új nyugtató teát vagy étrend-kiegészítőt, nem kell emiatt bűntudatot éreznünk, de fontos, hogy ne várjunk tőlük csodát. Terapeuták szerint az egészséges szintű szorongás az emberi működés része. A baj akkor kezdődik, ha eláraszt és lebénít. Ilyenkor pedig fontos segítséget kérni a megfelelő szakembertől.
Kapcsolódó: 8 mód, amivel a szorongás szupererővé alakítható
Kiemelt kép: Canva/nőklapja.hu