Lassan két hónapja folyik digitális munkarendben az oktatás a járvány miatt. Egy szülőtársam úgy fogalmazott, „év végén most minket fognak osztályozni a tanárok”, és nem csak a szorgalmunkat, hanem a tárgyi tudásunkat is, hiszen aki teheti, segít a gyerekének az iskolai feladatokban. És mit történik a szegénységben élő családokban, ahol erre nem adottak a feltételek? Összefoglalónk az elmúlt hetek tapasztalatairól.

Most közelebb kerülhetnek a szülők és a tanárok

Reggel 8, Johannának kezdődik az iskola. Fotó: Kádár-Csoboth Péter

– Amióta átálltunk a karantén miatt az online oktatásra, ömlik a panasz azokból az ismerőseimből, kollégáimból, akiknek általános iskolás korú gyerekük van. Folyamatosan küszködniük kell a gyerekekkel már amiatt is, hogy rábírják őket a tanulásra. De a java csak akkor érkezik el, amikor elkezdik a közös munkát, hiszen a legtöbb gyerek szülői segítség nélkül nem tudja teljesíteni az otthonra kapott feladatait. Ez az egész probléma nekünk ismeretlen. Nem tudom elképzelni sem, mennyire nehéz lehet a többi szülőnek, mert az én lányom iskolájában az online átállás pillanatától kezdve reggel nyolctól délután négyig lekötik a gyerekeket. A lányom reggel odaül a laptopja elé, kapja a feladatokat, örömmel vesz részt az iskola által szervezett foglalkozásokon, nekünk egyáltalán nem kell nógatni őt, hogy üljön le tanulni. Kicsit szégyellem is magam, mennyire nem ismerem ezt a problémát, amikor hallom a horror online tanulási sztorikat az ismerősöktől – meséli Kádár-Csoboth Péter, akinek tízéves, Johanna nevű lánya alternatív tanrend szerint tanul.

Johanna a Budapest School egyik mikroiskolájába jár. – Az ő csoportjában 10 és 13 év közötti gyerekek vannak. A „tanítás” reggel 8-kor kezdődik, és 9-ig ajánlott témasávok között választhatnak a gyerekek. Van sportsáv és mentorálási idő. Ha a sportsávban van, jógázik, ha a mentortanárával találkozik virtuálisan, akkor csacsognak az aktuális dolgokról, a tanár így gyűjti az információt arról,  ki-hogyan birkózik meg a karanténhelyzettel. 9-től kezdődik a „check-in”. A gyerekek becsekkolnak a Google Meet-en keresztül az iskolába. Az online találkozók szabályait az első alkalmak egyikén tisztázták: megbeszélték, hogy nem vágnak egymás szavába, ügyelnek arra, hogy a webkamera által vett képbe ne sétáljon be se kutya, se macska, és csak az kapcsolja be a mikrofonját, aki beszél, így kerülve el a kommunikációs zűrzavart. Ez a becsekkolás arra is jó, hogy látják egymást, minden reggel van közösségi élményük. Negyed 10-től indulnak a tematikus projektek. Johanna görög színdarabon dolgozik, Párisz és Heléna történetét dolgozzák fel, a karantén miatt csak hangjáték formájában. A projekt során szövegeket olvasnak, értelmezik a szerepeket. (Az azóta elkészült hangjáték meghallgatható a Youtube-on – a szerk.) A projektmunka tehát elviszi a délelőtt felét. Fél 11-től van egy félórás láblógázás, ilyenkor szoktak a gyerekek tízóraizni. 11-től készségfejlesztő órák kezdődnek, ami lehet angol vagy matek. A gyerekek ekkor is le vannak kötve. Angolul beszélgetnek, videót néznek, egy applikáción keresztül feladatokat kapnak.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő most csak 300 forintért!
Ízelítő a cikk tartalmából
Beszámolók arról, ki hogyan boldogul gyereke otthoni oktatásával.
Szakértőnk szerint van remény arra, hogy az online oktatás tapasztalatai pozitív változást hozzanak az iskolákba szeptembertől.
Mi történik a szegénységben élő családok gyerekeivel? Szomorú adatokkal szembesültünk.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 300 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta.