Ha felcsendül egy bizonyos dallam, sokunknak azonnal beugranak a retró reklámok szövegei. A hetvenes–kilencvenes években a tévénézés még igazi közös program volt, a reklámokat nem lehetett csak úgy átugrani, a szlogeneket pedig kívülről fújtuk, mintha csak népszerű slágerek lettek volna.
Az első magyar tévéreklám 1968-ban került adásba, és pillanatok alatt meghatározó kulturális élménnyé vált. A főműsoridőben sugárzott szpotok nem csupán termékeket reklámoztak, hanem egy egész korszak hangulatát és életérzését örökítették meg. A korszak szlogenjei egyszerűek, rövidek, mégis felejthetetlenek voltak. Nem véletlen, hogy nosztalgiaesteken, közösségi oldalakon vagy baráti beszélgetésekben még ma is gyakran előkerülnek, és mosolyt csalnak az arcunkra.
Emlékszel még az ikonikus reklámok szövegeire?
Szinte minden családnak volt egy-egy kedvenc reklámja. A Fabulon, a Merkur vagy a Jaffa üdítő szlogenjei beleégtek a kollektív emlékezetbe. Ezek a hirdetések nem a bonyolult vizuális effektekről szóltak, hanem arról, hogy egy frappáns mondattal vagy egy fülbemászó dallammal azonnal megnyerjék a nézőt.

Nem csoda, hogy ezek a retró szlogenek ma is nosztalgiát ébresztenek: egyetlen sorral képesek visszarepíteni bennünket gyerekkorunk nappalijába. (Fotó: Getty Images)
Ez is mutatja, hogy a reklámok nem pusztán fogyasztási cikkeket népszerűsítettek, hanem közös kulturális hivatkozási pontokká váltak. Lássuk, mennyire emlékszel a legendás reklámszlogenekre!