Kutatási eredmények alapján a bűnügyi podcastok, tévéműsorok és könyvek fogyasztóit túlnyomórészt nők alkotják. A kriminológiai történetek iránti fokozott érdeklődés főként az online társkeresés térhódításával párhuzamosan ugrott meg.
Méghozzá különösen az elmúlt 15 évben – vélik a szakértők –, ami részben az online randevúzás kiszámíthatatlanságában; a romantikus csalások rémisztő számában és az erőszaktól való félelemben rejlik. Hiszen hiába csetelünk valakivel napok, hetek óta, a személyes randevú során végtére is egy idegennel találkozunk.
Mondhatni, ennek köszönhető, hogy a női felhasználók szükségszerűen amatőr nyomozókká váltak az online térben. Egy felmérés szerint a randevúzó nők 73 százaléka mindig ellenőrzi partnerét a Google felületén, a közösségi oldalakon, illetve különböző háttér-ellenőrző oldalakon is.
Nőként emellett jól tudjuk, hogy milyen érzés egyedül végigsétálni éjszaka az utcán, ahol a kezünkben lévő, testes kulcscsomó szolgáltatja a biztonságérzetet. A nők ellen irányuló erőszak (joggal) azt az érzést keltheti bennünk, hogy kiszolgáltatottak vagyunk, hogy húspiacon vagyunk.
Ám az olyan történetek, amelyekben női karakterek győzedelmeskednek,
egyfajta szimbolikája lehet az elnyomás elleni küzdelemnek, felülkerekedve ezzel a „gyengébbik” nemet érintő sztereotípiákon.
Tanulmányok szerint a thriller és a krimi műfajok – különösen, ha női főszereplőkről van szó – egyfajta felhatalmazást adnak a női olvasók számára, hogy megéljék, kiéljék a fentiekkel kapcsolatos dühüket, és feloldozzák a saját sebezhetőségüket illető félelmeket, miközben otthon, biztonságos és kontrollált környezetben, szinte tudattalanul tehetnek szert különböző helyzetkezelési képességre egy-egy erős női karakter életútján keresztül.
5 szórakoztató krimi novemberre
Sherlock Holmes, Hercule Poirot, Harry Hole és Robert Langdon, imádunk titeket, de cikkünkben most olyan fiktív, kortárs női karaktereké lesz a főszerep, akikkel – legyen szó csavaros észjárásról, önállóságról, különcségről, kitartásról, bátorságról, empátiáról és humorról – simán felvehetitek a versenyt.
1. Tess Gerritsen: A kémek partja
Az egykori kém, Maggie Bird, egy félresikerült küldetés után a Maine állambeli Purity kisvárosában tengeti békés, nyugdíjas életét. Egy nap azonban holttestet talál a kocsifelhajtóján, és tudja, hogy egykori ellenségei nem felejtették el őt. Maggie régi barátaihoz fordul – akik valamennyien a CIA egykori munkatársai –, hogy csapatat alkotva segítsenek kideríteni, ki és miért akar az életére törni.
Bár a hajdani kémekből álló Martini Klub tagjai mindannyian nyugdíjasok, jócskán birtokában vannak minden olyan készségnek, ami egy gyilkos felderítéséhez kell.
Maggie erőfeszítéseit megnehezíteni Purity megbízott rendőrfőnöke, Jo Thibodeau, aki részeg, lármás turistákhoz szokott, emberöléssel eddigi karrierje során aligha találkozott. Jót különösen bosszantja Maggie és furcsa baráti köre, akik fordulatos manővereikkel mindig egy lépéssel előtte járnak – Bangkoktól Isztambulig, Londontól Máltáig.
2. Deanna Raybourn: Bérgyilkosok veszélyes korban
Ebben a fordulatos regényben szintén a szupernagyiké a főszerep. Billie, Mary Alice, Helen és Natalie negyven évig dolgoztak együtt egy elit bérgyilkos-szervezetnek. Mostanra módszereik jobbára elavultak, és senki sem értékeli, amit nyújtani tudnak egy olyan korban, ami előbb támaszkodik a technológiára, mint az emberi képességekre.
A 60 fölötti főszereplők koruk miatt szinte láthatatlanok, de néha épp ez lehet a titkos fegyverük is, tekintve, hogy nyugdíjazásuk után egy közös vakáció során válik világossá számukra, hogy egykori munkahelyük fejesei tulajdonképpen halálra ítélték őket. Vagyis a négy barátnő nem vonulhat vissza csak úgy.
Ahhoz, hogy Billie, Mary Alice, Helen és Natalie élve megússzák a dolgot, a saját szervezetük ellen kell fordulniuk. Ahogy mondani szokás, öregember nem vénember, így biztosak lehetünk benne, hogy Deanna Raybourn nem aprózta el a mondanivalót, aki a megannyi izgalom mellett az öregedést övező tabukkal és sztereotípiákkal is leszámol.
3. Nita Prose: A szobalány
Molly Gray nem olyan, mint mindenki más. A szociális készségek elsajátítása különösen megnehezíti az életét, és gyakran félreértelmezi mások szándékait. Korábban szeretett nagymamája segítette őt a boldogulásban, ám az idős asszony halála óta egyedül kénytelen navigálni az életben. Mivel a tisztaság, a rend és takarítás megszállottja, Molly örömmel jelentkezik szobalánynak az előkelő Regency Grand Hotelbe.
Rendezett élete azonban fenekestül felfordul, amikor holtan találja lakosztályában az egyik híres, vagyonos vendéget, Charles Blacket. Szokatlan, nem hétköznapi viselkedése miatt Molly lesz a rendőrség fő gyanúsítottja. Szerencséjére barátai – akikről addig nem is hitte, hogy léteznek – összefognak vele, hogy kiderítsék, ki lehet a valódi gyilkos, mielőtt túl késő lenne.
Nita Prose nagy sikerű regényének fő mozgatórugója, hogy mit jelent másnak, de mégis ugyanolyannak lenni, mint bárki más, miközben Molly történetén keresztül azt is megtudhatjuk, hogy minden rejtély megoldható, ha hallgatunk a szívünkre. Nita Prose regényéből Florence Pugh főszereplésével készül filmadaptáció azonos címen.
4. Lucinda Riley: A szerelmes levél
Amikor Sir James Harrison, generációjának egyik legnagyobb színésze kilencvenöt éves korában, 1995-ben elhunyt, nemcsak egy összetört szívű családot hagyott hátra, de egy olyan súlyos titkot is, ami alapjaiban rázhatja meg az Egyesült Királyságot.
Joanna Haslam, a fiatal és ambiciózus újságíró tudósítani érkezett a temetésre, ami karrierje szempontjából különösen jól jöhet, tekintve, hogy a helyszínen megannyi híresség és kiválóság hemzseg. Joanna a csillogás mögött azonban egészen másra lesz figyelmes: egy ismeretlen, idős hölgyet szúr ki a tömegben, majd körvonalazódni kezd egy sötét titok is felszínen, melynek kulcsa egy olyan levél lehet, amit kétségbeesetten próbálnak eltitkolni közel 70 éve.
Miközben Joanna lassacskán felfedi az igazságot, megtapasztalja, hogy mások is a nyomában járnak, akik nem riadnak vissza az erőszakos eszközöktől…
5. Jesse Q. Sutanto: Nagynéni telefonhívásra
Jesse Q. Sutanto regénye egyszerre krimi és fekete komédia, miközben az anya-lánya kapcsolatokat ünnepli némi kínai-indonéz kultúrával fűszerezve. Adott egy véletlenül, nem szándékosan elkövetett gyilkosság, kétezer vendég egy hatalmas esküvőn, három (talán elátkozott?) generáció, és négy kotnyeles ázsiai nagynéni. Amikor Meddelin Chan véletlenül megöli randipartnerét, kotnyeles anyja még kotnyelesebb nénikéit hívja, hogy segítsenek megszabadulni a holttesttől.
A feladat azonban nagyobb kihívás, mint azt elsőre gondolták, különösen, ha a testet hűtőben szállítják egy olyan teherautóban, ami a tortával együtt épp arra a pazar esküvőre tart, amit Meddelin és anyja szervez. „Ne bízd a nagy napodat a véletlenre, bízd a Chan családra!” – szól a szlogen. Hogyan lehet orvosolni a rettenetes helyzetet, és összehozni mindeközben egy lenyűgöző, tengerparti esküvőt?
Kiemelt kép: Getty Images