Mit jelent az, hogy pszichoszomatikus szemléletű gyerekorvos? Soha nem hallottam még.
Ma már nem praktizálok ugyan klasszikus gyerekorvosként, de eleinte kórházban dolgoztam, és kezdettől érdekelt a gyerekek betegségeinek lelki háttere. Az osztályunkon gyakran vizsgáltunk csecsemőket, akiknek szervi okkal nem feltétlenül magyarázható tüneteik voltak, például fájt a hasuk, rengeteget sírtak, vagy nem ettek.
Nyilvánvaló volt, hogy a probléma okát máshol kell keresni, állhatott például valamilyen szülő-baba kapcsolati nehézség a háttérben, vagy akár egy korai időszakban elszenvedett trauma is. Akkor indult el Magyarországon az integrált szülő-csecsemő/kisgyermek konzulens képzés, és az elsők között elvégeztem. Az öt év alatti gyerekek pszichoszomatikus tüneteivel, azok terápiájával foglalkoztam, majd elvégeztem a családterapeuta-képzést is, így ma már bármilyen korú gyerekeket nevelő családnak tudok segíteni.
Most épp autista-szaktanácsadói tanulmányokat folytat. Miért pont ez a terület érdekelte?
Részben személyes indítékok vezéreltek, hiszen neurodivergens családban élek, ami azt jelenti, hogy én és a gyerekeim közül is néhányan sajátos idegrendszeri működésűek. A neurodivergencia azt a szemléletet tükrözi, mely szerint az emberek idegrendszeri működése, gondolkodási stílusa sokféle lehet. Ez a sokféleség nem „hiba” vagy „betegség”, hanem a természetes fejlődés velejárója. Egy létezési mód, amely nem kinőhető és nem gyógyítható.
Ide sorolhatjuk például az autizmust, az ADHD-t vagy a diszes tanulási nehézségeket (pl. diszgráfia, diszlexia).
Fontosnak éreztem, hogy jól értsem ezeket az embereket, tudjam, hogyan lehet illeszkedni hozzájuk, mert másfajta bánásmódot és jelenlétet igényelhetnek, mint a tipikusan fejlődő társaik. Szülőként elengedhetetlen, hogy gyerekeink szakértői legyünk. Erre biztatom a hozzám forduló családokat is.
Azt látom, hogy sajnos a sajátos idegrendszeri működésről a köztudatban, de a gyerekekkel foglalkozó szakemberek között is kevés hiteles tudás van, noha erre egyre nagyobb igény lenne. Én a személyes és online terápiákon túl workshopok formájában és a közösségi oldalam révén is igyekszem edukálni a hozzám fordulókat.
Inkább maszkolnak a gyerekek, hogy ne lógjanak ki
Nem véletlen, hogy negyvenháromezer követője van! Frissen megjelent szakirodalmat, cikkeket szokott kitenni a témáról, és időnként megosztja személyes tapasztalatait is. A napokban például egy fotót, ahol egy lóval láthatók a lányai. Azt írta alá: „Állatasszisztált gyerekterápia vagy gyerekasszisztált állatterápia, esetleg mindkettő?”
A nagylányom jár lovagolni, de a kisebbre is jó hatással van az állatok közelsége. Kutyánk is van, aki bár nem terápiás kutya, de sok esetben segít a gyereknek (és olykor nekem is) az indulataink szabályozásában. Fontos, hogy a neurodivergens gyerekek önszabályozását, önismereti fejlődését támogassuk.
Ezekre a gyerekekre ugyanis jellemző az úgynevezett maszkolás, amikor színlelni kényszerülnek a külvilágban, hogy „ne lógjanak ki a sorból”. Ők maguk is észlelik másságukat, és megpróbálnak alkalmazkodni az elvárásokhoz, például autisták esetében gyakori, hogy megtanulják, hogyan vegyék fel a szemkontaktust. De iszonyúan elfáradnak ettől, és egy idő után túltelítődnek.
A következmény a kiborulás, hosszabb távon pedig a kiégés, a depresszió lehet. Fontos, hogy egy kicsi gyerek is egyre jobban értse magát, miért reagált és viselkedett úgy, ahogy, ez pedig a szülők segítsége nélkül nem megy. Majd eljön az a pont, amikor nevén nevezzük, és megmondjuk a gyereknek, hogy ő például autista. Ne legyen ez tabu a családban!
Mikor derülhet ki, ha egy gyermek autista?
Nemritkán már egészen korán, akár hét-tizenkét hónapos korban tapasztalják a szülők, hogy a babájuk sajátosan reagál bizonyos helyzetekre. Szerencsére egyre kifinomultabb diagnosztikai módszerek állnak rendelkezésre, így korán felismerhető az autizmus, ez a kulcsa annak, hogy a szülők értsék és támogatni tudják a gyerekük fejlődését.

A kép illusztráció (Fotó: Getty Images)
Ma még hivatalosan „autizmus-spektrumzavarról” beszélünk, ami eléggé leegyszerűsítő, egyik végén a kevés, másik végén a sok támogatást igénylő emberekkel. De már terjedőben van egy ennél korszerűbb és emberibb szemlélet, miszerint inkább „autizmuskonstellációról”, azaz bonyolult és egyéni mintázatokról beszélünk. Az úgynevezett neuroaffirmatív szemlélet elismeri, tiszteletben tartja és támogatja ezeknek az embereknek az idegrendszeri sajátosságait.
Ma még sokaknak az Esőember című film jut eszébe az autistákról, miközben döntő többségük úgy él a társadalomban, hogy egyáltalán nem feltűnő a sajátos jelenlétük. Ettől azonban még bizonyos területeken támogatást igényelnek, még akkor is, ha más képességeik esetleg túlszárnyalják a többiekét. Ezek az emberek nem kevésbé értékesek, sőt, hozzájárulnak a világ sokszínűségéhez!
Pedagógusok nélkül nem lehet változás
Felteszem, az oktatásnak hatalmas szerepe lehet abban, hogy az új szemlélet elfogadottá váljon. De hogyan lehet egy harmincfős iskolai osztályban figyelni a másságra?
Elsősorban szemléletformáló szándék és ráfordított erőforrás kellene. Ennek részeként pedig tudás a neurodiverzitásról, és infrastruktúra ezeknek a gyerekeknek a bevonásához. Ez egy olyan pedagógiai, társadalmi és szemléleti elv, amely szerint függetlenül attól, hogy milyen képességekkel rendelkezik egy ember, joga van teljes értékűen részt venni az oktatásban, a közösség és a tágabb társadalom életében.
Amíg ez a tudás nem része a pedagógusképzésnek, addig nagy változás aligha várható.
Pedig nem kell hatalmas eszköztárra gondolni! Például az, hogy egy mások előtt nehezen beszélő gyermek írásban felelhessen, vagy ha nem tud sokáig egy helyben ülni, felállhasson tanóra közben, nem igényel különösebb ráfordítást.
Ahogyan az sem, hogy a pedagógusok megtanulják, hogyan lehet egy viselkedés hátterét megérteni. Ma még jobbára arról szól az oktatás, hogy van egy skatulya, egyforma elvárásokkal és minősítésekkel, amibe minden gyereknek bele kellene férnie. Csakhogy a neurodivergens gyerekeket nem lehet ebbe a skatulyába belegyömöszölni.
Igaz, hogy egyre gyakrabban fordul elő neurodivergencia? Vagy mindig is voltak ilyen emberek, csak nem diagnosztizálták őket?Biztos, hogy régen is előfordult, de tény, hogy a statisztikák szerint egyre nő a neurodivergens gyerekek száma. A felmérések eredményei megoszlanak, de az egyes országokban harminc-ötven emberből egy lehet autista, és tíz-húszból egy ADHD-s, amin a hiperaktivitással, az impulzivitással és a figyelmi nehézségek valamilyen kombinációjával élőt értjük.
Ezek az állapotok genetikailag erősen meghatározottak, illetve a korai fejlődés időszakában a gyereket ért környezeti hatások együttese lehet felelős a megjelenésükért. Számtalan erre irányuló kutatás zajlik.
A diagnózis stigmát jelent
Ugyanakkor tudjuk, hogy nem minden szülő szeretné, ha a gyerekét diagnosztizálnák, arra hivatkozva, hogy ez stigmatizálja. És valljuk be, van is ebben valami.
Én értem ezeket a szülőket, hiszen látva a társadalom hozzáállását, neurodivergens embernek lenni és így boldogulni ma nagyon nehéz. Mégis arra biztatom őket, hogy például autizmus gyanúja esetén járjanak ennek utána. Hiszen csak a biztos tudás birtokában fogják elég jól érteni és támogatni a gyereküket, elkezdeni kijárni neki azt az utat, amelyet felnőttként ő maga kell hogy folytasson majd.
Sajnos látjuk, hogy ezek a gyerekek „diagnózis” nélkül is stigmákat kapnak. Ők lesznek az osztály bohóca, a fura, a különc, a magának való, és itt most még szalonképes példákat hoztam. Az autizmusuk ismerete nélkül is megélik, hogy mások, mint a többiek, de nem értik magukat, és próbálnak beilleszkedni a nem rájuk szabott keretekbe. „Cserébe” kiégnek, szoronganak, a bántalmazás és traumatizáció széles skálájának lesznek kitéve. Még arra a gyerekre is igaz lehet ez, aki jól tanul.
Éppen egy autistaworkshopra készül az SNI Suli keretei között. Tabudöntögetésre lehet számítani?