Ha manapság végigsétálunk New York legendás színházi negyedén, könnyen azt hihetnénk, a kaliforniai hírességek sétányára tévedtünk. A kifüggesztett plakátokról világsztárok mosolyognak vissza ránk, akik kivételesen nem új filmjük premierjét reklámozzák, hanem valamennyien a Broadway színpadán bizonyítanak.
A világot jelenti?
Filmes szakértők szerint a jelenség nem a véletlen műve: a filmcsillagokat felvonultató, korlátozott ideig futó előadások kevesebb kockázattal járnak, mint a vadonatúj musicalek.
A nagy nevek ráadásul nem csupán figyelmet hoznak, a jegyeladásokat is jelentősen fellendítik.
A színházi szereplés ezen túlmenően presztízst jelent, egyfajta művészi hitelesítést, még olyan világsztárok számára is, mint Antonio Banderas, Scarlett Johansson, Tom Hanks, Lily Collins vagy Jake Gyllenhaal. De nem csupán Hollywoodból hozhatunk példákat: a brit színjátszás területéről említhetnénk akár Benedict Cumberbatch-t, Gillian Andersont, Olivia Colmant vagy A Bridgerton család sorozat sztárját, Jonathan Bailey-t is, akiket hétről hétre a londoni West Enden vagy a National Theatre (nemzeti színház) pódiumán láthat a nagyérdemű.
Élő művészet, merész szereposztás
Tom Sellar, a Village Voice szakírója úgy fogalmaz, „a színpad másfajta színészi munkát kíván. Itt nincs második felvétel – estéről estére, heti hét alkalommal kell újraalkotni ugyanazt az előadást”. Miután éveken át kamerák, zöld háttér és digitális trükkök kereszttüzében kellett maradandót alkotniuk, a színészek itt sallangmentesen, valós időben bontakoztathatják ki művészetüket – ráadásul nemegyszer merész, újragondolt szereposztásban.
A rendhagyó szereposztáson túl az is újfajta izgalmakat tartogat, hogy a színháznak köszönhetően sokan karnyújtásnyira láthatják kedvencüket.
Ettől válik emberivé, és a néző számára is maradandó emlékké az előadás. És talán éppen ezért álmodoznak még a legnagyobb mozisztárok is arról, hogy egyszer ott állnak a világot jelentő deszkákon, és saját bőrükön tapasztalják meg az élő színház megismételhetetlen varázsát.
George Clooney – A vakmerő híradós
A színészlegenda tavasszal Jó estét, jó szerencsét! (Good Night, and Good Luck) címmel vitte színpadra az amerikai televíziózás történetének egyik sorsfordító pillanatát. Alakításával nemcsak a színpadon aratott sikert, de az előadás közvetítésével is történelmet írt – ez volt az első alkalom, hogy egy Broadway-darabot élőben sugárzott a CNN-csatorna. A produkció már az első héten rekordbevételt, több mint négymillió dollárt hozott, és ezzel minden idők egyik legsikeresebb darabjává vált.
A történet az 1950-es évek Amerikájába repít vissza. Edward R. Murrow híradós bátor kiállását dolgozza fel, azt, ahogyan szembeszegül Joseph McCarthy szenátor politikai hadjáratával. George Clooney számára nem ismeretlen a történet: a 2005-ös, Oscar-díjra jelölt filmváltozatban Fred Friendly producert alakította, és a rendezői székből is ő dirigált. A színpadon Murrow bőrébe bújt, az előadás öt Tony-jelölést is begyűjtött. Ez volt az első alkalom, hogy a színészt élőben, a Broadway színpadán láthatta a közönség.
Sarah Jessica Parker – Tizenegy éves kora óta a színpadon
Bár Sarah Jessica Parkert leginkább csípős nyelvű újságíróként ismerjük a Szex és New Yorkból, pályafutása jóval korábban, mindössze tizenegy évesen indult, méghozzá a Broadway színpadán. Fiatalon ének- és balettoktatásban részesült, majd hamarosan csatlakozott az ikonikus Annie című musicalhez, ahol 1979-ben már a főszerepet, Little Orphan Annie-t alakította. Később számos Broadway- és Off-Broadway-előadásban játszott, többek között az egyszerre humoros és érzelmes Sylvia című darabban, amelynek címszerepéért Drama Desk-jelölést kapott.