A balatonakarattyai Honvéd Üdülőben megállt az idő. Az érintetlenül hagyott apartman berendezése a mai napig őrzi a korszak romantikáját. A sötét házba lépve kazettás mennyezet, narancssárga neonlámpák, mintás függönyök fogadnak.
– 1987-ig volt a honvédelmi miniszter nyaralóhelye ez az akkor luxusvillának számító rezidencia. A teljes állományt itt nyaraltatták az üdülőben, de a miniszter lakrésze elkülönült a többiekétől. Ez lett a lánycsapat szállása, ebbe a villába érkezik a Balatonhoz a három barátnő – vezet körbe Kirády Attila producer. A fiúk szállása egy régi úttörőtábor az északi oldalon, a hét elején ott töltöttek pár napot, s míg ezt megtudjuk, odalent már javában koncentrált csend uralkodik. A partra vezető sétányon épp veszik fel a páros jeleneteket, csupán néhány rendezői instrukció szűrődik be a szalagfüggönyös teraszajtón.
Aznap szinte csak a két főszereplő, Törőcsik Franciska és Ember Márk forgat, de májusban az egész stáb, többek között Kirády Marcell, Brasch Bence, Marics Peti, Márkus Luca, Kovács Harmat és Seress Zoltán is a Balatonhoz költözött, itt veszik fel a múltbéli idősík nyári eseményeit. Főhadiszállásuk egy balatonföldvári hotel, ha a zene és Kemenesi Tünde retró jelmezválogatása nem lenne elég, a szocmodern nosztalgia ékköve garantáltan megalapozza a hangulatot a forgatáshoz.
A legenda is feltűnik majd
– Ez nem életrajzi film, hanem Demjén Ferenc dalaira fűztünk fel egy romantikus történetet, ami inkább a Mamma Mia! zsánerére hajaz. A jelenbéli szálhoz számos részt leforgattunk ősszel, a Balatonnál pedig a nyári jeleneteket, de még visszamegyünk a Nyugati pályaudvarra, hiszen, mint tudjuk, Demjéntől nem állnak távol a vonatok – mondja Kirády Attila. (A film forgatása időközben befejeződött – a szerk.)
Maga a legendás énekes-dalszerző is feltűnik egy snitt erejéig, de a producer csak annyit árul el, Ember Márk egyik jelenete során kell majd árgus szemmel figyelnünk az emblematikus mozdonyfülkét. Demjén Ferenc csapata egyébként a dalok hangszereléséből és a szereplőválogatásból is kivette a részét, így december 12-én a bemutatón olyan színészeket láthatunk majd a vásznon, akik minden szempontból megfeleltek a Demjén-életmű szellemiségének.
– A tizenöt legnagyobb slágert választottuk, ami az én korosztályomnak nosztalgikus, a fiataloknak pedig nyilván retró lesz – mindezt már a képernyőkkel teli vágószobában tudjuk meg a producertől, ide futnak be a kinti kamerák felvételei. A monitoron egy csókjelenetet vizslatunk épp, Kirády Attila pedig elárulja, régóta dédelgette egy olyan musicalfilm ötletét, amellyel több generációt meg tudnak szólítani.
A fiatalabb korosztályt reményei szerint a színészetbe belekóstoló Marics Peti vonzza majd be a mozitermekbe. És hogy Peti kinek a bőrébe bújik? – Gyakorlatilag önmagát alakítja. A szerethető rosszfiút.
Slágerek köré épült történet
Odakint közben egyre nagyobb a mozgolódás, a szerelmes pillanatokból álló montázshoz többféle verzió is készül. Idilli jeleneteket lesünk meg az árnyékot adó platánfák alatt.
– Mégis inkább messzebbről induljatok! – kiáltja Orosz Dénes rendező a sátor alól, a lejtőn Ember Márk közeledik lendületesen, a hátán Törőcsik Franciska kapaszkodik nevetve.
– Hölgyek, urak, mindjárt felvétel! Franciska, ahogy elindultok, két lépés után már nyugodtan tedd a szájába a virágot, jó?
– Oké!
– És tessék!
…
– Köszönöm, most pedig nézzük meg úgy, hogy már eleve Márk szájában van a virág, és Franciska, egy kicsit előrébb bújsz, jó? Felvétel!
…
– Oké, ennyi! Köszönöm, köszönöm! – mondja a rendező.
A következő snittben már a törékeny Franciska cipeli a hátán Márkot, mi pedig Goda Krisztina és Kormos Anett forgatókönyvírókkal utóbbi kutyusát, Csipeszt terelgetjük a csíkos rekamié felé. A páros sokadik közös projektje a musicalfilm, ami igazi örömmunka volt.
– Két ember, ha együtt kell írniuk valamit, vagy legyen szó bármilyen más feladatról, általában nehezen csiszolódik össze – mondja Goda Krisztina. Számukra szerencsére mindez az első perctől gyorsan ment, rutinosan passzolták egymásnak a szöveget, amelyet a Demjén-dalok is meghatároztak.
– Ezek köré kellett szerkeszteni ugyanis egy történetet, ez pedig részben könnyítette, részben nehezítette a dolgot – avat be Kormos Anett. – És mivel ezeknek a számoknak a többsége lírai szerelmes dal, nem nagyon lehetett eltérni a témától. Szerencsére a szerelem elég hálás téma, és nagyon jól áll a színészeknek is.
Egy rajongó rendező
A napsütötte parthoz közelebb állomásoznak a konténerek, bennük többek között a sminkszoba és a büfé. Ide kísérjük le ebédszünetben a romantikus vígjáték műfajában már otthonosan mozgó Orosz Dénest.
– Most következik egy nagyobb, feszültebb jelenet. Márk játssza Gergőt, Franciska pedig Esztert, és Gergő konfliktusba keveredik a lány édesapjával, vagyis Seress Zoltánnal. Az apa uralkodó típus, mindent irányítani akar – magyarázza a Coming out és a Poligamy filmeket is jegyző direktor, és hozzáteszi, sorsszerűen találta meg a projekt. Már korábban is nagy vágya volt, hogy egy, a szó legnemesebb értelmében szórakoztató zenés filmet készítsen, az már csak jutalom, hogy ő maga is óriási Demjén-rajongó.
– Tényleg őszintén szeretem, és már mielőtt belevágtunk volna ebbe a projektbe, gondoltam, milyen jó lenne egy Demjén-dalokra épülő zenés film. Szóval annak ellenére, hogy nagy kihívás, rettentően élvezem a musicaljeleneteket.
Félszavakból is
Amíg tart az ebédidő, Kirády Attila ad ízelítőt az említett zenés-táncos pillanatokból, amelyekből még a telefon képernyőjén látva is süt a könnyedség. Marics Peti az El kell hogy engedj ikonikus soraival rázza le barátnőjét, míg a Szerelemvonat egy monumentális, vágás nélkül felvett vasúti jelenet aláfestő zenéjeként csendül fel. A mi kedvencünk mégis egy szürreális születésnapi buli: a Darabokra törted a szívem valószínűleg minden nézőben feleleveníti majd egy csalfa nyári szerelem emlékét.
– Teljesen más, mint amikor az ember hallja ezeket a dalokat a rádióban – kortyol bele üdítőjébe Törőcsik Franciska az egyik stábbusz lépcsőjén ülve. – Egészen másfajta elmélyülést kívánnak a dalszövegek. Meg kell őket keresni magunkban, így azok lettek a kedvenceim, amelyekkel foglalkoznom kellett. A Szabadság vándorai, az Úgy szeretném, beleborzongok, amikor ezekre gondolok, forgatás közben meg is könnyeztem. Nagyon jó megérkezni ide, laza a hangulat, ráadásul Márkkal már olyanok vagyunk, mint Stan és Pan, félszavakból is megértjük egymást.
Mialatt a fotókhoz pózol, Franciska végigvezet bennünket karaktere történetszálán. A huszonéves Eszter és Gergő 1994-ben találkoznak, egymásba szeretnek, de a körülmények, különösen a lány oldaláról, akadályokat gördítenek a szerelmesek útjába. Eszternek már van párja, a Brasch Bence által alakított srác ráadásul jóravaló, kedves, emiatt pedig csak még nagyobb a tét.
– Tényleg szerettük volna, hogy egy alapvetően működő dolgot söpörjenek el az érzelmek, ettől lesz a szerelmi szálnak jelentősége. Eszter édesapja nem nézi jó szemmel a dolgot, mert a lánya kitűnő tanuló, zongorázik, franciaóráról táncórára jár, úgyhogy ő már eltervezte, mi lesz belőle, és Eszternek is vannak elképzelései. Csak hát közbeszól az élet.
Veled is megtörténhetne
És itt el is érkezünk a nap egyik kulcsjelenetéhez, amelyben az apa felvilágosítja Gergőt a tényekről, ez pedig elindítja a félreértés-sorozatot. A jelenethez minden készen áll, Ember Márk siet vissza a kamerák kereszttüzébe, ahol Seress Zoltán már várja, hogy letörölje a mosolyt a fiatal szerelmes arcáról.
– Ez nagyon fontos jelenet a karakterem számára, gyakorlatilag minden megváltozik benne ennek hatására. Azért jó, ha az ember tud felszabadult lenni, de mellette kicsit a mélyére is tud menni az érzelmeknek. Valójában mindaz, ami most itt történik, és ahogy történik ezzel az érzékeny, mégis belevaló sráccal, az akár velem is megeshetett volna. Valószínűleg hasonló módon reagáltam volna, mint ő, úgyhogy közel áll hozzám a szerep. Szívből örülnék, ha a következő generáció a mi filmünk által szeretné meg ezeket a dalokat – mondja mosolyogva Ember Márk, de a háttérből már felharsan Orosz Dénes hangja, hivatalosan is vége a szünetnek.
– Figyelem, próbára készülünk!
Fotó: Falus Kriszta