A 20. században a nők szexik, ellenállhatatlanok, lehengerlők akartak lenni; a férfiak erősek, vagányak, bátrak. Manapság mindkét nem képviselői küldözgetnek macskás videókat, rajzfilmfigurás pólókban járnak, és szívesen vesznek olyan autót, amelyik szemből emberi arcra emlékeztet. Mégis mi történt?

Az íróasztalomon egy műanyag tapír, egy mackós ceruzatartó és egy rózsaszín ruhás, fura női figura található, amely szemüvegállványként funkcionál. A telefontokomon egy nagy fa odvában együtt vacsorázik a süni, az egérke, a mókus meg a nyuszi, és a bagoly vigyáz rájuk. A kicsi, aranyos dolgok iránti vonzódásom több évtizedes múltra tekint vissza. Volt időszak, amikor kaptam pár megjegyzést a Hello Kitty-s ridikülömre vagy a rókás ruhámra, de fokozatosan egyre kevésbé lógok ki a sorból; a korábban gyerekesnek bélyegzett tárgyak, minták a felnőttek hétköznapjaiba is beszivárogtak, és kiderült, hogy a cukival mindenki nyer. 

BOLONDOS, ARANYOS, ÉRDEKES

A cukiság faktor címen nagy sikerű kiállítást rendezett tavaly a Ludwig Múzeum; a kortárs képzőművészetben jelen lévő és egyre nagyobb érdeklődést kiváltó jelenséget járták körül.– Az ötlet egy egyszerű hétköznapi megfigyelésből jött – meséli Maj Ajna, a kiállítás egyik kurátora.
– Kollégámmal, Jan Elantkowskival észrevettük, hogy a középgenerációs, harmincas-negyvenes éveikben járó kortárs képzőművészek előszeretettel használnak olyan forma- és színvilágot, ami a cukiság fogalmához köthető, beleilleszkedik az Instagram színes hírfolyamába. Kíváncsiak voltunk, hogy korszellemről beszélhetünk-e, stílusirányzatról vagy egy esztétikai kategóriáról. Miért van az, hogy a teljesen máshonnan érkező, más nemzetiségű művészek valahogy rátalálnak erre a formanyelvre? Sianne Ngai 2012-ben publikált egy fontos tanulmánykötetet Our Aesthetic Cate­gories – Zany, cute, interesting címmel, amiben ezt a három kategóriát – bolondos, aranyos, érdekes – vizsgálja, mert úgy gondolja, hogy a jelenkort, a jelen társadalmát leginkább ezzel a három fogalommal lehet leírni. Nagyon érdekes, hogy először főleg szociológusok kezdték a jelenséget vizsgálni, ami azt bizonyítja, hogy mindez túlmutat a pusztán vizuális esztétikai kategó­rián, sokkal inkább egyfajta korszellem. Ugyanakkor – miközben Japánban van külön egyetemi cukiság szak, a Cuteness Studies­ – sokan éreznek ebben az egészben valami hátborzongatót. Éppen ezért a cukit mi úgy definiáltuk, mint egy érzelmi skála, ami a legkisebb cukisággal kezdődik, például egy kölyökkutyával, és elmegy egészen a hátborzongatóig, a Chucky-figuráig.

KI BIRTOKOL KIT?

A londoni Somerset House-ban április közepéig látható a Cute című kiállítás, ahol használati tárgyak köré építik a tárlatot, vagyis nem csak műalkotások vannak, így összességében látszik, hogyan jelenik meg hétköznapi szinten a cukiság. Vészterhes, nyomasztó korszakban élünk, mindennap ömlenek ránk a Coviddal, háborúval, klímaválsággal kapcsolatos hírek, ezért szükségünk van egy könnyebben fogyasztható vizualitásra, egy kedves, gondtalan terepre, ahová kicsit elmenekülhetünk. Gyakran utalnak a jelenségre birtokviszonyként, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy mi gyakoroljuk a kontrollt a cuki tárgyak, képek, videók felett, hogy ezek a mi birtokunkban vannak, nekünk kiszolgáltatva. Maj Ajna azonban rámutat, hogy valójában pont fordítva történik; a bébi­séma-effektus miatt ellágyulunk egy kiskutyát vagy nagy szemeket látva, és ezzel manipulálnak minket, így mi kerülünk érzelmileg kiszolgáltatott helyzetbe. A kereskedelemben, tárgytervezésben régóta bevett trükk az antropomorfizáció, amikor emberi jegyekkel ruházzák fel a tárgyakat. Például az autókon az emberi szemnek megfelelően helyezik el a lámpákat, a mosoly helyén ott a hűtőrács, és így jobban kötődünk az adott kocsihoz. 

VIGYÁZÓ SZEMETEK JAPÁNRA VESSÉTEK!

A cukisággal nem tudományos mélységben foglalkozók is tudják, érzik, hogy ha az aranyos dolgok térhódításáról beszélünk, akkor Japánt nem lehet megkerülni.
Maj Ajna azt meséli, hogy a keleti szigetországban már a 16. századi rajzokon is találtak cukiságra utaló jeleket, de az 1970-es évekig kellett várni, hogy a kavaii – ami japánul annyit tesz: aranyos – beszivárogjon a társadalom teljes szövetébe. A második világháború után Amerika próbálta megőrizni a nagyon férfias, maszkulin képet önmagáról, és ezt közvetítette a világ felé is, Japán ezzel szemben egy teljesen más stratégiához, a cukisághoz folyamodott, ami olyannyira a nemzetük részévé vált, hogy a politikai kommunikáció szintjéig is elért. Erre remek példa, hogy 2009-ben kineveztek cukisági nagyköveteket, három fiatal lányt, akik cuki ruhákba, jelmezekbe bújtak, járták az országot, és hirdették az aktuális kormány retorikáját.

A kavaii szó az aranyosság mellett utal a félénkségre, ártatlanságra, kedvességre is, és hamar kinőtt a szubkultúrastátuszból, mára a japán nemzeti öntudat részévé vált. Ami eleinte a fiatalok egyfajta tiltakozása és védjegye volt, elfogadottá vált az idősebb nemzedék köreiben, használni kezdték a vállalatok, feltűnt a komoly cégek logójában, egyre nagyobb szeletet hasított ki magának a divatiparban.

HATÉKONY FEGYVER

A technika fejlődése és a globalizáció eredményeként a japán kultúra már nemcsak a jakuzafilmekkel és a szusival szivárog be az európai hétköznapokba, hanem a sorozatokkal, rajzfilmekkel, képregényekkel is, és egyre népszerűbbek a távol-keleti könyvek, a lakberendezési, illetve öltözködési stílus, a kozmetikumok, zenék is. És ebben az egészben markánsan jelen van a cukiság. 

– A kavaii vonatkozik a viselkedésre, beszédmódra is – magyarázza dr. Nemes László filozófus, bioetikus. – Megjelenik benne a fiatalságkultusz, az alárendelt hozzáállás, a szerénykedő nevetgélés, mégsem csak a fiatal lányok sajátja, hiszen a cuki stílusban alkotó képzőművészek sem feltétlenül fiatal nők. Fontos észrevenni, hogy a kavaii mögött van egyfajta irónia; ez egy eszköz, amivel a magabiztos ellenfelet valamiképp meg lehet ingatni. Ha a feminizmus felől vizsgáljuk, látjuk, hogy a kavaii a nők társadalmi szerepét is újraértelmezi. A nyugati társadalmakban az elnyomás ellen a nők harcos attitűddel léptek fel, és bizonyítani akarták, hogy felveszik a versenyt a férfiak­kal, a japán nők azonban az aranyossággal bontották le az agresszív, férficentrikus kultúrát. A kavaii nagyon erős fegyver volt, általa az egész japán kultúráról kialakult kép megszelídült. 

A filozófus hangsúlyozza, hogy az aranyos iránti rajongás a japán hatástól függetlenül is jelen volt Euró­pá­ban, és ennek remek terepet biztosított a közösségi média. Az állatos, kisgyerekes videók rendre olyan címkékkel jelentek meg, hogy „kiakadt a cukiságmérő”, vagy „cukiságtúladagolás”, ugyanakkor a jelenség megosztó volt, és sokan igen lenézően nyilatkoztak az ilyen tartalmakról. 

– A közösségi oldalakon nagyon eluralkodott a politikai, közéleti tartalom, ami rengeteget indulatot szül, és ennek egyfajta ellenpontozása egy macskás vagy kapibarás (vízidisznós) videó, ami most nagyon népszerű. A cukiság, kicsiség, elesettség egy evolúciós érzelmi manipuláció, ami segíthet a túlélésben; egyrészt hogy ne bántsák, másrészt hogy ezzel lefegyverezze az erősebbet, hogy megessen a szíve a gyengébben. Vagyis az aranyosság egyfajta gátló tényező; miközben a cuki gyengeséget, elesettséget, szubmisszív magatartást mutat, ez tulajdonképpen egy nagyon erős fegyver. Ez a jelenség akkor is tetten érhető, amikor felnőtt nők vesznek fel cukiságjegyeket; próbálnak aranyosan, gyerekesen viselkedni, beszélni, így próbálják meg manipulálni a környezetüket. 

MIT MOND A TUDOMÁNY? 

A berlini Humboldt Egyetem genetikusa, Adam Wil­kins szerint a bébiséma-effektust a társállatokon is megfigyelhetjük. A háziasítás generációkon átívelő folyamatának eredménye, hogy a házi kedvencek nagyon eltérnek a vadon élő őseiktől. Általában kisebbek, kerekebb arcúak, és kisebbek a fogaik, lábaik. Azért tenyésztették őket, hogy kielégítsék a cukiság iránti igényt, még akkor is, ha ez azzal jár, hogy az állatok gyengébbek és kevésbé ellenállók. Ennek a trendnek megvan az árnyoldala is: a rusnyácska állatokkal a kutya sem törődik. Egy ausztrál felmérés szerint a nem elég cuki állatokat – például több rágcsáló- és denevérfajt – a kihalás veszélye fenyeget, mert nem vonzanak annyi természetvédelmi támogatást.
A cukiságskála rosszabbik végére került állatokat karolta fel az Ugly Animal Preservation Society (Csúnya Állatok Védelmi Szervezete), hogy felhívják a figyelmet arra, nem csak a cukikat kell védeni, hiszen nem lehet mindenki panda. A szervezetnek köszönhetően került fókuszba többek között a morcos öregembernek tűnő halfajta, a blobfish.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő mindössze havonta 1490 forintért.
Próbáld ki most!
Az előfizetésed egy regisztrációval egybekötött bankkártyás fizetés után azonnal elindul.
Mindössze pár kattintás, és hozzáférhetsz ehhez a tartalomhoz. Ha van már előfizetésed, lépj be .