Mindenkivel megesik, hogy egy-egy nap a kelleténél jobban elfárad, ám ha a probléma állandósul – vagy nagyon gyakran ismétlődik –, már gyanút kell fogni. Mit jelezhet a túlzott fáradtság, és miért nem szabad a szőnyeg alá söpörni?

Van az a fáradtság, amikor az ember túl sokat dolgozik, amikor vég nélkülinek érzi a karácsonyi készülődést, és van az a típusú, ami már ennél többről szól, aminél már gyanakodnunk kell, hogy valami nincs rendben a szervezetünkkel. A helyzetet nehezíti, hogy laikusként a normális fáradtságot sem feltétlenül tudjuk elválasztani attól, ami már kóros, rosszabb esetben betegséghez is kapcsolódik. Például a rendszeres túlóra és a több műszakos munka is okozhat ijesztő szintű kimerültséget, de arra az életmódváltás és az alvás – vagy végső esetben a munkahelyváltás – már önmagában gyógyírt jelenthet. Meglepő, de a rengeteget dolgozók mellett az is panaszkodhat folyamatos fáradtságra, aki intenzíven sportol, főleg ha kihagyott egy hosszabb időszakot.

– A járvány egyes hullámainál például sokan nem tudtak vagy nem mertek eljárni tornázni, úszni vagy edzeni, otthon pedig nem volt kedvük egyedül mozogni. Vagy éppen rászoktak arra, hogy a napi egy-másfél órás testmozgás helyett kétnaponta húsz percet edzenek. Aztán amikor elmentek kirándulni, végtelenül elfáradtak, és azt hitték, betegek. Pedig az ilyen jellegű kimerültség nem betegségre utal, hanem arra, hogy az izmok, ízületek nincsenek hozzászokva az egyenletes fizikai aktivitáshoz – ami alatt nem a házimunkát értem, legyen az akármilyen kemény, és nem is azt, amikor két óra alatt sétálunk három kilométert. Fáradtság ellen ugyanis az a legjobb fegyver, ha megpróbálnánk minden nap legalább harminc percet sportolni, intenzíven mozogni. Persze ha másra nincs mód, a séta is több a semminél, de ideálisnak semmiképp nem nevezhető – mondja prof. dr. Somogyi Anikó belgyógyász, endokrinológus, klinikai farmakológus, az MTA doktora.

A túl sok munka miatt szellemi fáradtság is kialakulhat, de létrejöhet ez a panasz akkor is, ha tartósan ingerültek vagyunk. Ilyenkor nemcsak kimerültek, hanem feledékenyek is leszünk, elhagyunk, elvesztünk, otthon felejtünk dolgokat. Ha kipihenjük magunkat, ez a fajta fáradtság szintén elmúlik, ám ha annak hatására sincs javulás, az már nagyobb figyelmet érdemel, jelzésértékű is lehet.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .