- Egészen egyszerű lépés sütés közben, mégis roppant fontos az egészségünkért.
- Egy fűszeres pác akár 88 százalékkal kevesebb rákkeltő anyagot eredményezhet a húsban.
- Nem a hús önmagában a legnagyobb probléma, a sütés módja is sokat számít a rák szempontjából.
Ha nyár, akkor kerti sütögetés! A grillezés azonban évek óta a táplálkozástudomány egyik ingoványos és sok vitát kiváltó területe. A szakemberek szerint ugyanis nemcsak az számít, milyen húst eszünk, hanem az is, hogyan készítjük el.
A kutatások alapján a magas hőfokon, nyílt lángon vagy erősen megpirítva sütött húsokban olyan vegyületek keletkezhetnek, amelyek összefüggésbe hozhatók bizonyos daganatos betegségek fokozott kockázatával. A legújabb eredmények szerint azonban létezik egy meglepően egyszerű módszer, amellyel akár 95 százalékkal is csökkenthető ezeknek a rákkeltő anyagoknak a mennyisége.
Miért keletkeznek rákkeltő anyagok hússütés közben?
Amikor a vörös húsokat nagyon magas hőmérsékleten sütjük, úgynevezett heterociklusos aminosavaknak (HCA) nevezett vegyületek képződhetnek bennük. Emellett a lánggal vagy füsttel érintkező húsokban másfajta molekulák, úgynevezett policiklusos aromás szénhidrogének (PAH) is megjelenhetnek.
Ezeknek az anyagoknak nem csak a neve rémisztő. Laboratóriumi és állatkísérletes kutatások szerint ezek a vegyületek károsíthatják a DNS-t, és szerepet játszhatnak a daganatos folyamatok kialakulásában. Emiatt a szakemberek különösen a gyakori, rendszeres fogyasztás esetén javasolják az óvatosságot.

Ha megfordítjuk a húst gyakran sütés közben, csökken a rákkockázat is
A trükk, ami akár 95 százalékkal csökkentheti a káros anyagokat
Nem kell szerencsére teljesen lemondanunk a grillezett húsokról, van megoldás, amivel csökkenthetjük a keletkező rákkeltő anyagok mennyiségét. A kutatások szerint az egyik leghatékonyabb módszer meglepően egyszerű: gyakran kell forgatni a húst sütés közben.
Ahelyett, hogy hosszú percekig ugyanazon az oldalon hagynánk a steaket, hamburgert vagy csirkemellet, érdemes körülbelül percenként megfordítani. A vizsgálatok szerint ez akár 95 százalékkal is mérsékelheti az előbb említett heterociklusos aminosavak képződését.
A magyarázat egyszerű: a hús felszíne nem tud annyira felhevülni, így kevesebb káros vegyület jön létre.
A pác is sokat számít
Nem ez az egyetlen tudományosan igazolt módszer a húsban keletkező rákkeltő vegyületek mérséklésére. A Kansas State University kutatói azt találták, hogy egy antioxidánsokban gazdag, fűszeres pác akár 88 százalékkal is csökkentheti a rákkeltő vegyületek kialakulását.
Ez is érdekelhet: 6 gyümölcs és zöldség, amik isteniek grillezve, mégis kevesen sütik
A legeredményesebbnek egy olyan pác bizonyult, amely rozmaringot, kakukkfüvet, szegfűborsot, fekete borsot, pirospaprikát és snidlinget tartalmazott. A kutatók szerint a fűszerekben található növényi hatóanyagok, a polifenolok segíthetnek megakadályozni a káros vegyületek kialakulását sütés közben.
Nem kell lemondani a grillezésről
A szakemberek hangsúlyozzák, hogy a probléma nem egyetlen grillezés vagy egy-egy steak elfogyasztása. A kockázat elsősorban a hosszú éveken át fennálló, rendszeresen nagy mennyiségű vörös és feldolgozott hús fogyasztásával függ össze.
Sokkal jobban kell figyelnünk a különböző kolbászok és felvágottak esetében! A Nemzetközi Rákkutató Ügynökség szerint a feldolgozott húsok fogyasztásának kockázata a legjelentősebb, míg a vörös húsokat a valószínűleg rákkeltő kategóriába sorolták.
Így grillezzünk egészségesebben!
Ha szeretnénk csökkenteni a kockázatokat, a szakértők az alábbiakat javasolják:
- Pácoljuk a húst legalább egy órával sütés előtt.
- Forgassuk gyakran, lehetőleg percenként.
- Kerüljük az elszenesedett, megégett részeket.
- Ne tegyük közvetlenül a láng fölé a húst.
- Válasszunk alacsonyabb sütési hőmérsékletet.
- Fogyasszunk több grillezett zöldséget is a hús mellé.
- A feldolgozott húsokat, például virslit és kolbászt csak alkalmanként fogyasszuk.
A szakemberek szerint nem kell pánikba esni, ha időnként hamburgert vagy grillezett steaket eszünk. A kutatások alapján a legnagyobb egészségügyi előnyt az jelentheti, ha a vörös húsok csak mérsékelt mennyiségben szerepelnek az étrendünkben, miközben több zöldséget, hüvelyest és teljes értékű növényi élelmiszert fogyasztunk.
Kapcsolódó: fogadd meg ezt a néhány jótanácsot, hogy biztonságos legyen a grillezés!
Fotó: Getty Images