- Az orvosok szerint sok páciens akaratlanul is megnehezíti a saját ellátását.
- Gyakori hiba az öndiagnózis, a vizit halogatása vagy a félrevezető információk megosztása.
- A jó ellátás kulcsa az őszinte kommunikáció és az orvossal való együttműködés.
Lehet, hogy nem szándékosan teszed, de ezek a viselkedések könnyen udvariatlannak tűnhetnek az orvosod szemében. Az emberek azért mennek orvoshoz, hogy jobban legyenek vagy egészségesek maradjanak, de az ellátás minősége nagyban múlik azon, milyen információkat adsz át a szakembernek.
Egy 2022-es amerikai felmérés szerint a páciensek közel 40 százaléka nem mondja el teljesen őszintén az életmódbeli szokásait, mert fél az ítélkezéstől. Más kutatások szerint a betegek több mint 60 százaléka már próbálta öndiagnosztizálni magát az internet segítségével, mielőtt orvoshoz fordult volna.
Könyörögnek az orvosok, hogy ezeket ne tedd!
Az orvosok szerint ez nem rosszindulatból fakad, inkább a félelemből vagy a túlzott önbizalomból, mégis komolyan hátráltathatják a gyógyítást. Az orvosok elárulták, milyen gyakori hibákkal akadályozzák a páciensek saját ellátásukat, sokszor akaratlanul. Íme, az öt leggyakoribb példa.
1. Előre diagnosztizálod magad, és nem vagy nyitott az orvos véleményére
Sok beteg már a vizsgálat előtt utánanéz a tüneteinek az interneten. A gond ott kezdődik, ha valaki megingathatatlanul biztos a saját maga által felállított diagnózisban, és nem hallgatja meg az orvost. Az influenzaszerű tünetek akár torokgyulladást is jelenthetnek, a nyakmerevség pedig lehet izomgörcs, de akár agyhártyagyulladás is – mondta Dr. Michael Aziz, a New York-i Northwell Lenox Hill Kórház belgyógyásza.
2. Halogatod az orvos felkeresését
Az öndiagnózis mellett a másik nagy hiba, ha valaki túl sokáig vár, mielőtt orvoshoz fordul. Ez megnehezíti a kezelést, hiszen a legtöbb betegség idővel rosszabbodik. Ráadásul sokszor az orvos meg tudná nyugtatni a beteget, aki feleslegesen aggódik a legrosszabb miatt.
Ez is érdekelhet: A mondat, ami súlyos kórképek gyakori előjele lehet
3. Azt mondod, sosem iszol vagy dohányzol, pedig igen
Az orvosok nem ítélkezni akarnak, de valós információkra van szükségük. A dohányzás és az alkoholfogyasztás alapvetően befolyásolja a diagnózist és a kezelési tervet. Ha nem mondasz igazat, magadnak ártasz vele.

Készíts listát a panaszaidról és a szedett gyógyszereidről a vizit előtt. És ezekről tájékoztassd az orvost. (Fotó: Getty Images)
4. Csak a vizit végén hozod fel a legnagyobb problémát
„Nagyon nehéz úgy segíteni, ha a páciens a vizit végén említi meg a fő panaszát” – mondta Dr. Janet O’Mahony, a baltimore-i Mercy Medical Center orvosa. A legfontosabb egy-két problémát mindig az elején kell elmondani, így jut idő a megfelelő kérdésekre, vizsgálatokra vagy további tesztek elrendelésére.
5. Abbahagyod a gyógyszerszedést anélkül, hogy szólnál
Ha egy gyógyszer nem válik be, mellékhatást okoz, vagy egyszerűen nem érzed hatásosnak, azt az orvosnak tudnia kell. „Sokan nem mennek vissza a kontrollvizsgálatra, mert úgy érzik, a gyógyszer nem működött” – mondta O’Mahony.
Az orvosok hangsúlyozzák: a legjobb ellátás kulcsa az őszinte, nyílt kommunikáció. Nem baj, ha utánanézel a tüneteidnek, de bízz az orvos szakértelmében. Ne halogasd a vizitet, légy őszinte az életmódoddal kapcsolatban, mondd el a fő panaszaidat az elején, és soha ne hagyd abba a kezelést anélkül, hogy megbeszélnéd az orvossal.
„A megfelelő ellátás alapja, hogy a jó kérdések elhangozzanak, és a megfelelő vizsgálatok történjenek meg” – foglalta össze Dr. Aziz.
Sokkoló adatok: ezekben az országokban a legnehezebb orvosi ellátáshoz jutni
Kiemelt kép: Getty Images