Kangyu Garam, koreai filmrendező

Korea tükröt tart Magyarországnak – interjú Kangyu Garam rendezővel

Mit árul el egy ország állapotáról az, ha egy idős nő halála heteken át senkinek sem tűnik fel egy bérházban? Kangyu Garam Édes otthon című filmje erre a kérdésre ad megrendítően finom, mégis húsbavágó választ. A dél-koreai rendezőnő első játékfilmje nemcsak a queer lét láthatatlan terheit mutatja meg, hanem azt is, milyen, amikor egy társadalom szőnyeg alá söpör bizonyos problémákat. Interjú a rendezővel.

A koreai popkultúra az elmúlt években meghódította a világot, a magyar közönség pedig különösen gyorsan és lelkesen fogadta be nemcsak a K-popot, de a filmeket, a sorozatokat és a koreai gasztronómiát is. A jelenség mögött több rejlik egyszerű rajongásnál: a két nemzet között meglepően sok a kulturális és történelmi párhuzam.

Nemcsak a családnév-keresztnév sorrend egyezése vagy a hasonló, megszállásokat túlélő, makacsul kitartó mentalitás, de még a konyhájukkal is vannak közös pontok. Talán épp ezért teltházasak itthon a koreai programok, legyen szó koncertről, workshopról vagy filmfesztiválról. Ha pedig filmfesztivál – idén ősszel talán minden eddiginél erősebb programmal tért vissza Budapestre a koreai filmhét, amelynek egyik kiemelkedő darabja Kangyu Garam első nagyjátékfilmje, az Édes otthon volt.

A rendező a koreai dokumentumfilm meghatározó alakja, pedig eredetileg nem is filmesnek készült, 31 évesen hagyta ott a munkáját, hogy erős nők történeteit mesélje el. (És már első alkotásával rangos díjat nyert.) Munkái az elhallgatásról, az aktivizmusról és a női közösségek erejéről szólnak. Olyan témákról, amelyek meglepően sok ponton rezonálnak a magyar valósággal is. 

Egy érzékeny film a megrendítő valóságról

Az Édes otthon csendes, finom, felkavaró film, amely egy harmincas éveiben járó leszbikus pár történetén keresztül mutatja meg, hogyan lesz a queer emberek (azon emberek gyűjtőfogalma, akik nem a hagyományos férfi-női párkapcsolatban élnek, vagy másként éreznek és szeretnek, mint amit a társadalom megszokottnak tart) élete mindennapos, láthatatlan küzdelem egy hagyományos, heteronormatív társadalomban. De mindeközben a női lét nehézségeiről és egy nemzet működéséről is érzékletes képet ad. 

A film középpontjában egy harmincas éveiben járó pár áll, akiknek élete felborul, amikor főhősünk különös, egyre erősödő bűzt érez a lakásukban. A nyomok az alattuk élő idős nőhöz vezetnek – egy „másságát” titkoló asszonyhoz, aki magányosan halt meg. A szag a társadalmi kirekesztés metaforájává válik, mindazt jelképezi, amit a környezet igyekszik eltakarni, elhallgatni.

A két nő közben nemcsak saját félelmeivel és a környezetük homofóbiájával szembesül, de az előttük járó generáció sorsával is, amely még több előítélet között volt kénytelen élni. A film mélyen megérintett, sokáig velem maradt, végül interjút kértem a rendezőtől.

Elismert dokumentumfilmesként miért döntött úgy, hogy a fikció nyelvére vált, és nagyjátékfilmet készít?

Már korábban is nagyon vonzott a játékfilm világa, és bár tíz évig dokumentumfilmeket készítettem, ezekben kevésbé tudtam megmutatni a saját kreatív gondolataimat. Nagyon megszerettem ezt a műfajt, mégis úgy éreztem, eljött az idő, hogy új kihívást keressek. A nagyjátékfilm sok filmes számára egyfajta álom, számomra is fontos lépés volt kipróbálni, hogyan tudom ezen a nyelven kifejezni a szereplők érzéseit és belső világát. Alázattal és kíváncsisággal vágtam bele ebbe az új műfajba.

Kapcsolódó: Ahol ballagási ajándék a plasztikai műtét – Dél-Korea szépségtrendjei

Mi volt a legnagyobb félelme az ismeretlen terepen?

Dokumentumfilmesként hozzászoktam a kis létszámú, intim stábhoz. Korábban készítettem már rövidfilmet, de azért tartottam tőle, hogyan fogok színészekkel dolgozni egy nagyobb munkában. Illetve amiatt is, hogyan találok egyáltalán stábot. Nem filmes egyetemre jártam, a dokumentumfilmezést is főként terepen, részben pedig a MediACT nevű civil oktatási központban tanultam meg. viszont emiatt nem volt nagy kapcsolati hálóm.

Jelenet az Édes otthon című filmből

Jelenet az Édes otthon című filmből

Sok nehézség ért az elején, de szerencsére a környezetem, valamint a dokumentumfilmjeimet forgalmazó cég is támogatott a produkcióban.

Gyakran róják a filmszakma szemére, hogy a női rendezők számára nehezebb az érvényesülés. Milyen helyzetben vannak a női alkotók Dél-Koreában?

Az egyetemen volt egy idősebb hallgató, aki elvégezte a Koreai Filmakadémiát is, és ő így foglalta egyszer össze: „nőként az első filmet még valahogy megcsinálja az ember, de a másodikat már nagyon-nagyon nehéz összehozni”. Éppen ezért workshopot szervezett kifejezetten női rendezőknek, hogy segítsen nekik eljutni a második filmig. Engem is meghívott – rengeteget tanultam ebben a közösségben, új alkotókat ismertem meg. Nagyon fontos volt számomra ez a segítő, női közeg.

Dokumentumfilmesként a hitelesség a legfontosabb. Játékfilmes debütálásában a valóságból vett elemek mennyire határozták meg a forgatókönyvet?

A történet alapját egy ismerősöm valós élménye adta: új lakásba költözött, ahol különös szag terjengett, és később kiderült, hogy az alattuk élő lakó elhunyt. Nagy hatással volt rám, hogy a környezete szinte tudomást sem vett erről. Ez a valós eset lett a forgatókönyv kiindulópontja, míg a többi elem – például hogy a főszereplők egy leszbikus pár, a köztük lévő anyagi különbségek, vagy hogy az alsó szomszéd egy idősebb queer asszony – már teljesen fikció.

Kapcsolódó: „Sok közös van bennünk, koreaiakban és magyarokban

A dokumentumfilmes hátterem miatt különös gondot fordítottam a hitelességre: a főszereplő munkájával és szakmai környezetével kapcsolatban sok interjút készítettem gyógyszeripari cégeknél dolgozó emberekkel, hogy a film valósághű részletei pontosak legyenek.

Az otthon és a lakás fontos téma a munkásságában, dokumentumfilmjei is foglalkoznak vele (például az Apám háza – a szerk.) – ezek szerint Dél-Koreában is összedőlni látszik a középosztály álma? Milyenek ma egy átlagos fiatal felnőtt (vagy akár a 30-40 éves korosztály) lehetőségei?

A mai dél-koreai fiatalok nagy nyomás alatt élnek. Ők az első generáció, ami rosszabb helyzetbe került, mint a szüleik. A lakásvásárlás szinte lehetetlen önerőből, még évtizedes munkával is, ezért sokan a családtól kérnek segítséget – ahogy a film két főszereplője is eltérő lehetőségekkel küzd. A főszereplők egyébként azért lettek egy egynemű pár, mert szerettem volna megmutatni, hogy ugyanúgy élnek, mint bárki más, a lakhatási és anyagi nehézségek mindenkit egyformán érintenek, függetlenül a szexuális orientációtól.

És miért volt fontos a queer élet két különböző generációját összekapcsolnia a történetben? Lassú a változás elfogadás terén Dél-Koreában?

A társadalom bizonyos szempontból nyitottabb lett, de a jogi háttér továbbra is változatlanul hátrányosan különbözteti meg a szexuális kisebbségeket. A filmben is ezt akartam megmutatni, hogy bár vannak apró előrelépések, a törvények továbbra sem ismerik el az azonos nemű párokat. Ezért nem intézhetnek temetést, nem írhatnak alá kórházi papírokat egymásnak – egyszerre tűnik úgy, hogy ugyan változik is a helyzet, közben mégis fájóan változatlan.

Mondhatni tabutéma?

A koreai társadalom sokkal elfogadóbb azzal kapcsolatban, ha barátok élnek együtt. Nem is biztos, hogy arra gondolnak először, hogy ez a két ember egy pár, hanem tényleg úgy látják őket, mintha barátok lennének, és a legtöbben ezt teljesen elfogadják. Ha két nő kézen fogva sétál, akkor is barátnőknek nézik őket, így ez nem vált ki különösebb reakciót. Két férfi esetében viszont már jóval elutasítóbb a társadalom.

Kapcsolódó: A K-Beauty nem egy trend, hanem a jövő

Nyilvános helyeken egyébként a heteró párok esetén sem szeretik a túlzott érzelmi megnyilvánulásokat. A legnagyobb probléma azonban az online térben jelenik meg: sok a homofób komment, a queer fesztiválok mellé pedig gyakran szerveznek ellenrendezvényeket, főként konzervatív egyházi csoportok. Ők a jogi előrelépéseket is rendszeresen akadályozzák.

A dél-koreai társadalomról az hírlik, hogy nagyon individualista. Miben nyilvánul ez meg?

Dél-Koreában még kevés erős, összetartó közösség létezik, bár civil szervezetek már dolgoznak ezen. A gyors gazdasági fejlődés és a politikai múlt miatt sokan inkább a saját boldogulásukra figyelnek, nem a közösségre. A mindennapokban ritka a kedvesség és a szolidaritás, ezért is akartam a filmben hangsúlyozni, hogy vannak, akik ma is próbálnak valódi közösségeket építeni, és ez az, ami reményt ad a változásra.

Az Édes otthonban a női lét problémái is érzékletesen kerülnek bemutatásra.

Dél-Koreában a nemek közötti egyenlőtlenség továbbra is nagyon erős. Valójában a bérszakadék az egyik legnagyobb a világon, a nőknek nehéz a karrier és a család összeegyeztetése, és az üvegplafont sokszor még megközelíteni is lehetetlen, nemhogy áttörni. Az ország valóban nagyon modern, és bár a jogi környezet sokat javult, a társadalom nem követte le ezt a változást. A nők továbbra is komoly akadályokkal küzdenek.

Kapcsolódó: Sós, édes, keserű, savanyú – a hosszú élet csípős kis koreai titka

Ez ahhoz vezet, hogy egyre kevésbé akarnak házasodni, mert a gyereknevelés drága, a házimunka nagy része rájuk hárul, és nehéz összeegyeztetniük mindezt a munkával. A férfiak pedig frusztráltak a kötelező katonai szolgálat miatt, igazságtalannak érzik.

Ezt a feszültséget a politika sokszor kihasználja, a nőket leértékelve, a férfiakat felmagasztalva.

A fiatalok és idősek gondolkodásában is van megosztottság?

Ez a kettészakított ország kérdésében mutatkozik meg legjobban. Sok konzervatív ember még mindig háborús logikában gondolkodik, míg a fiatalok már nem is szeretnék az újraegyesítést. 

Az Édes otthonban feltűnően kevés a férfi szereplő, gondolom, ez szándékos.

Nálunk is az a helyzet, mint máshol: a férfiak rengetegféle szerepet kapnak, míg a nőket többnyire három típusra szűkítik: nagymamára, anyára vagy fiatal nőre. Én ezt szerettem volna megtörni. Teret akartam adni a női karakterek sokféleségének, különböző élethelyzetekben, munkákban, motivációkkal. Hiszen a nők éppolyan változatos és árnyalt karakterek lehetnek, mint a férfiak – csak ezt ritkán látjuk a filmekben.

A csend motívuma erős társadalomkritikának tűnik a filmben. Mik a koreai társadalom szőnyeg alá söpört ügyei?

Vannak feldolgozatlan történelmi kérdések. A társadalom sokáig inkább arra koncentrált, milyen sérelmek érték az országot – például a japán megszállás vagy a félsziget kettészakadása –, miközben kevésbé beszéltünk arról, milyen bűnöket követtünk el mi magunk, például a vietnámi háborúban vagy a ’80-as évekbeli diáktüntetések leverésekor. Egyébként mindez lassan változni látszik, egyre több szó esik ezekről a témákról, és már bírósági ítéletek is elismerik a múlt hibáit.

Kapcsolódó: A koreai vigasznők iszonyatos története

Mit tartogat a jövő? Marad a játékfilmes formanyelvnél? 

A jövőben is szeretnék játékfilmeket is készíteni, de a dokumentumfilmeket sem szeretném elengedni. Már van néhány téma, ami foglalkoztat, és szeretnék különböző stílusokban alkotni – kicsit talán úgy, mint Agnès Varda, akinek a sokszínűsége nagyon inspiráló számomra.

Mi az, amit szeretne, hogy a nézők tovább vigyenek az Édes otthon után?

A film utolsó jelenete, amikor a főszereplők tiszteletet adnak az elhunyt idős nőnek, számomra a szolidaritás erejét jelképezi. A fiatal lány nyitottsága pedig reményt ad a jövőre. Remélem, hogy a nézők is visznek magukkal valamit ebből a megértésből és szolidaritásból a film megtekintése után.

Kapcsolódó: Séfek szilvesztere – izgalmas koreai fogások

Az Édes otthon jelenleg nem érhető el egyik streamingplatformon sem, ha ez változik, feltétlenül hírt adunk róla.

Ajánlott videó