fiatalok telefonnal a kezükben

Sokkolja az idősebbeket  a Z generáció új telefonálási szokása

Egy újabb kommunikációval kapcsolatos kérdés, ami elgondolkodtatja a korábbi generációkat: kinek van igaza, és kell-e változtatni?

Nemrég írtunk arról, hogy a Z generáció  leegyszerűsítette a nyelvhasználatot: nincsenek nagy kezdőbetűk, egyre ritkábban tűnik fel vessző vagy pont, és a legtöbb üzenet úgy néz ki, mint egy elkapkodott gondolat.

A GenZ fiataljai (1997 és 2012 között születettek) alapjaiban írták át a kommunikációs tér szabályait, hiszen ők már az anyaméhben is közel voltak bármilyen képernyőhöz. Másképp beszélnek, írnak, másképp jelennek meg a különböző digitális felületeken, mi meg csak bámulunk, hogy mi is történik. Ennek a nemzedéknek minden természetes, ami az idősebb korosztályokat esetleg meglepi.

Évtizedes normákat változtatnának meg

A legújabb szokás előtt azonban sokan értetlenül állnak, mert évtizedes normákat rúg fel. Miről van szó? A néma üdvözlésről, azaz nem köszönnek, amikor felveszik a telefont.

A hívó fél csupán a lélegzetet hallja, ők pedig addig várnak, amíg az illető lerakja vagy beleszól.

Nem, ez nem egy horrorfilm nyitójelenete, hanem a mindennapok valósága a GenZ világában.

A telefon feltalálása óta beleszólunk a kagylóba, így tanultuk, így szoktuk meg. Régen tárcsáztunk, ma nyomkodunk, húzogatjuk a képernyőt vagy utasítjuk a készüléket. Nyilván az elmúlt évtizedek során rengeteget változott a telefonálás illemtana, hiszen nagyon messze járunk már a „jó napot kívánok, Kovács család” formulától. Részben a megváltozott viszonyoknak, részben a telefonos csalóknak köszönhetően sokszor nevet se mondunk, de legrosszabb esetben is volt legalább egy elharapott halló.

Kapcsolódó: Tej, kenyér, túlélés – Így gondolkodik a Z generáció a növekvő élelmiszerárakról

Úgy fest, hogy a fiataloknak már ezt is túl sok, kikopott a bemutatkozás, a köszönés, és maradt a csönd. „Amit megfigyelhetünk, az nem annyira az etikett hiánya, mint inkább annak változása, ahogyan a Z generáció a hatalom, a magánélet és a valós idejű jelenlét terén eligazodni tud” – mondta el a Reader’s Digest magazinnak Patrice Williams-Lindo, a Z generációra szakosodott munkahelyi trendelemző és a Career Nomad vezérigazgatója.

„A szünet a határok felállításának egyik formája, nem pedig a durvaság.” A szakember szerint jelenleg a társadalmi normák evolúciója zajlik, és azok fognak a legnehezebben alkalmazkodni, akik a leghangosabban tiltakoznak ellene.

Miért hallgat a GenZ?

Patrice Williams-Lindo nem azért vannak csöndben a vonal túlsó végén, mert nem akarnak velünk beszélni. Számukra ugyanis minden a digitális túlélésről szól.

1. Robothívások kiszűrése

A mai világban a mobilszámunk rengeteg adatbázisban szerepel. Ha valaki egy ismeretlen számra rögtön rávágja a „hellót”, azzal sokszor éppen megerősíti, hogy a vonal aktív. Innen már csak egy lépés, hogy még több spamhívás zúduljon rá. A csend tehát ilyenkor a félrevezetést szolgálja, hogy azt higgyék, nem él a vonal.

fiatal lány telefonál

A GenZ fiataljai (1997 és 2012 között születettek) alapjaiban írták át a kommunikációs tér szabályait (Fotó: Canva)

2. A szorongás enyhítése

A GenZ tagjai többségükben nem telefonálni, hanem üzeneteket írni tanultak meg először. Egy SMS, Messenger-üzenet vagy csevegőapp esetében mindig van idő a reakcióra, a telefon viszont hirtelen, azonnali választ kíván. Sokan ezért élik meg szorongásként a telefonálást, a csenddel viszont lehet néhány másodpercet nyerni.

3. Hatékonyság

A „helló, hogy vagy?” típusú udvariassági körök sokuk számára feleslegesnek hatnak. Ez a korosztály a gyors, célzott kommunikációhoz szokott hozzá: mémek, GIF-ek, rövid hangüzenetek pörögnek a chatben. Miért húznák az időt egy hosszú köszönéssel, ha a másik fél úgyis tudja, ki hívja őket?

4. Kulturális változás

A korábbi generációk szerint az udvarias hangvétel a tisztelet jele. A mai fiatalok szerint viszont a túlzott formalitás sokszor hamisnak hat. Ars poeticájuk a legyél önmagad, és bizony egy túl nyájas helló már hamisan tud csengeni.

Mit kezdjünk ezzel?

Nyilvánvaló, hogy az udvariassági formulákon edződött generációk hirtelen nem fogják szögre akasztani az eddigi szokásokat. Habár a kommunikáció minden formája átalakulóban van,

professzionális közegben nem spórolható meg az udvariasság, különben nagyon rossz benyomást keltünk.

A magánéletben sokan használnak személyre szabott köszönést a párkapcsolatban, barátoknál vagy családtagok esetében. Az okostelefonok sokat segítenek a hívóazonosításban, hiszen spam esetében már automatikus, hogy fel se vesszük. Hogy mennyire lesz norma a jelenlegi trend, azt persze majd az idő fogja eldönteni.

Tehát, ha kamasz gyerekünk, az unokaöcsénk vagy az új gyakornok nálunk is beveti az új trendet, ne vegyük rögtön személyes támadásnak, igyekezzünk nyitottak maradni a témában.

Kapcsolódó: Trend lett a „pucér felmondás”, de mi ez, és mik a veszélyei?

Kiemelt kép: Canva

Ajánlott videó