- Európában és Észak Amerikában a fogkrém hiányához mind a luxus-, mind pedig az alsókategóriás hotelvendégek is hozzászokhattak.
- A fogkefe és a fogkrém az egyik legszemélyesebb higiéniai kellék.
- A fogkrémes tubus ritkán fogy ki egy-két éjszakás szállodai tartózkodás alatt.
Szappan, sampon vagy tusfürdő ezek a termékek számos szállodai szobában ingyenesen a vendégek rendelkezésére állnak. Néhány hotel még füldugót, vattakorongot, sőt akár varrókészletet is biztosít. Ahhoz, hogy egy szálloda legalább egy csillagos besorolást kapjon, szappannak vagy tusfürdőnek kell lennie a szállodai szobában.
A hotelek kínálatát átgondolva eléggé érthetetlen, hogy miért fontosabb a vendégeknek hajbalzsamot adni (naponta új flakonra, tégelyre cserélve), mint fogkrémet, amit mindenki – jó esetben naponta kétszer – használ.
Miért pont fogkrém nincs a szállodai szobákban?
Egy szálloda – csillagai számának függvényében – számos kényelmi szolgáltatással rendelkezik: az akár mindennap tisztán biztosított törölközőtől, a tükörsimára vasalt ágyneműig, sőt még a hideg/meleg villásreggelit sem magunknak kell elkészíteni (pláne utána elmosogatni).
Kapcsolódó: Kiütést kapsz a fogkrémtől? – Ez a betegség áll a háttérben
Ha csak nem akasztjuk ki a „ne zavarj!” táblát, a szobát mindennap takarítják, ha van, utántöltik a minibárt és pótolják a fürdőszobai kellékeket. Amit azonban a mosdó szélén nem látni, az a fogkefe és a fogkrém – de mi is van e mögött?
1. Nincs tömegigény a fogkrémre
A szállodák rendszeresen felmérik a vendégeik igényeit, és – legalábbis a nagy láncok állítása szerint – elég ritkán találkoznak ezzel a kéréssel. A fogmosási szokások ugyanis igen eltérőek.

A legtöbb vendég utazáskor általában viszi magával a saját fogkeféjét és jól bevált fogkrémét (Illusztráció: Pexels)
2. Egyéni elvárások
Minden fogyasztónak egyéni igényei vannak a szájhigiéniával kapcsolatban. Ez egyrészt vonatkozik a különböző keménységű fogkefékre – egyesek a puha fogkefét, mások a közepes vagy kemény változatot részesítik előnyben. Másfelől a fogkrémek terén is mindenkinek más a preferenciája – különösen, ami az ízét illeti.
A márkahűségről pedig nem is beszélve, ami vendéglátói szempontból egyszerűen követhetetlen.
3. Magas költségek és hulladéktermelés
A fogápolási termékek nagyon drágák például az újratölthető samponokhoz képest. Egy egész tubus fogkrém nagy valószínűséggel nem is fogy el egy vagy akár két éjszakás ott tartózkodás esetén. A következő szállóvendég pedig biztosan nem akar nyitott tubust találni – így a többnyire használaton kívüli fogkrémet ki kell dobni. Ez magas költségekkel járna a szállodának, de mindenekelőtt sok felesleges hulladékot is termelne.
A kivétel erősíti a szabályt
Bár a legtöbb szállodában biztosítanak tusfürdőt, sampont stb., ez nem magától értetődő. Csak a csillagos szállodák kötelesek ezt megtenni, rajtuk múlik, hogy akarnak-e önként fogkrémet és fogkefét is biztosítani.
Természetesen léteznek kivételek, és vannak olyan hotelek, ahol gondosan ügyelnek a vendégek szájhigiéniájára, ezért ott a fogkrém is a fürdőszobai alapfelszerelés része.
Érdekesség, hogy Ázsiában, ha egy igényesebb hotelben éjszakázunk, biztosan találunk fogkrémet a fürdőszobánkban. Bár úgy látszik, egy tipikusan „nyugati” jelenséggel állunk szemben, azért itt is akad néhány kivétel. A Reisereporter portál szerint a Hyatt-lánc összes szállodájában valóban van fogkrém a szobák fürdőiben. Más szállodákban is biztosítanak fogkefét és fogkrémet, ha elfelejtetted – azonban a szobának nem alaptartozéka, de kérésre beszerezhető a recepción.
Nők Lapja: Ha szállodában reggelizel, ezt az ételt inkább ne válaszd!
Kiemelt kép: Pexels