Ha valaki arra kérne, tegyem egyértelművé néhány másodperc leforgása alatt, hogy mit jelent a „quiet luxury”, mutatnék egy képet az egyik legaktuálisabb hazai celeb párosról, ahogy egymáshoz öltözve, tetőtől talpig Gucci logóban egy díjátadóra indulnak, és csak annyit mondanék: „pontosan ennek az ellentéte.” A csendes luxus elnevezés önmagáért beszél: diszkréten demonstráljuk, hogy az öltözékünk egy kisebb (vagy nagyobb) vagyonba került.
Akkor hallottam erről először, amikor Gwyneth Paltrow-nak tavasszal bíróságra kellett mennie egy néhány évvel ezelőtt történt sí-incidens miatt, és számos online magazin küldetésének érezte, hogy darabról darabra bemutassa a színésznő és online mogul tárgyalótermi gardróbját. Paltrow egyébként a „quiet luxury” egyik legnagyobb mestere, és ebben nyilván nagy szerepe van annak is, hogy egy hollywoodi arisztokrata családba született, tehát a megszámlálhatatlan mennyiségű pénzzel már baba kora óta együtt él. Ezt minden rosszallás nélkül mondom, és később még visszatérek rá.
Az új divatdiktátor: a TikTok
Előbb azonban érdemes néhány pillantást vetni a közelmúlt legnépszerűbb trendjeire. Elnézve ezeket, néha az az érzésem támad, hogy a mostani divathullámokat már nem is feltétlen, vagy legalábbis nem mindig a divatházak diktálják, hanem a közösségi média. A „quiet luxury” 86 millió megtekintéssel büszkélkedhet a TikTokon, és olyan virális trendeket kezd maga mögé szólítani, mint a „coastal cowgirl”, a „granny-chic” vagy a „barbiecore”. Ha a kedves olvasó most azt érzi, egy másik bolygóra tévedt, vagy esetleg arra gondol, hogy túl öreg, mivel ezeket most hallja először, semmi gond. Én is ugyanezt éreztem, és utána kellett néznem, mit takarnak ezek a milliók által nap mint nap használt fogalmak. Ezt a friss tudást most meg is osztom: a coastal cowgirl két irányt egyesít, a western és a laza tengerparti stílust. Hogy leegyszerűsítsem: például egy törtfehér bő nyári ruhát egy pár western csizmával. Legalábbis ha jól értem. Ugyanis ezeket a trendeket olyan részletességgel és tudományosan képesek taglalni a divatportálok, mintha filozófiai irányzatokról beszélnénk.
Aztán ott van a „granny chic” vagy más néven „grandmillenial” trend. Ez egy fokkal közérthetőbb: a tradicionális, otthonos stílust vegyíti modern elemekkel. Nemcsak az öltözködésben hódít, hanem a lakáskultúrában is. Akárcsak a „barbiecore”, amely már 2022-ben is előkelő helyen szerepelt a legnépszerűbb trendek között, a Barbie film bemutatójához közeledve azonban még inkább népszerű. Ha egy tőmondatban kellene összefoglalnom a lényegét, azt mondanám: minden, ami pink!
Mennyiség helyett minőség
Ami a csendes luxust illeti, aki nézi vagy nézte a nagysikerű Utódlás című sorozatot, elég, ha a Roy testvérek stílusára gondol, és máris érti, miről van szó. Arról, amikor egy öltözéken látszik, hogy a viselője meglehetősen jól szituált és sikkes, de erről nem a címkék és a logók tanúskodnak. A „quiet luxury” stílus az úgynevezett „investment” darabokra épül, azaz olyan ruhákra, amelyeket befektetés gyanánt is kezelhetünk, és amelyek klasszikus voltukkal, időtálló stílusukkal és kiváló minőségükkel tényleg hosszútávú szereplői lehetnek tulajdonosuk gardróbjának. Ezekről a darabokról lerí, hogy sok pénzbe kerültek, de semmilyen egyértelmű márkajelzés nincs rajtuk. Nagyjából ezt jelenti a csendes luxus, amelynek a már említett Gwyneth Paltrow-n kívül Angelina Jolie, az Olsen nővérek, Sophia Richie, de mostanában akár Kendall Jenner is lelkes megtestesítője.
A népszerű celebrity stylist, Ellis Ranson szerint „a ’quiet luxury’ minimalista trend, amely a minőségi és a hozzánk illő darabokról szól, címkék és logók nélkül. Nem újdonság, de az olyan dolgok, mint Sophia Ricci esküvője vagy az Utódlás, a figyelem középpontjába helyezte. Én mindig is úgy tartottam, hogy a legtöbb emberen látszik, ha sok pénze van, akkor is, ha ezt nem címkékkel és logókkal teszi nyilvánvalóvá.” Ezt láthatjuk Mark Zuckerberg hétköznapi öltözékén is, aki első ránézésre minden nap valami egyszerű pólót visel, ezek azonban az esetek nagy részében egyedi Brunello Cucinelli pólók, amelyek kb. 300 dollárba kerülnek.
Vagy erre az elgondolásra épül az Olsen ikrek saját márkája, a The Row is, amely a kifinomult anyagok használata és a visszafogott dizájn mellett tette le a voksát. Az előbb idézett stylist szerint az sem mellékes, hogy ez a stílus új szintre emeli a kapszula gardrób fogalmát, amelynek alapfeltétele néhány kiválóan elkészített, időtálló darab, és amelyben a mennyiség helyét a minőség veszi át.
Luxus 2023-ban
Nem mellékes kérdés, hogy mit is jelent a luxus napjainkban. És ez nyilván nemcsak időhöz, hanem ízléshez, kultúrához köthető kérdés is. Bizonyos kultúrkörökben nagy erény, ha pénzed van, és ezt meg is kell mutatni. Az amerikai rap és hip hop világában például rengeteg dalszöveg szól a vagyoni helyzetről. Nyilván egy előadó, aki felpimplelt autóban furikázva gyémánt ékszerekkel a fogában mondja a magáét, sosem lesz a csendes luxus híve, de ami engem illet, szerintem ez teljesen rendben van. Mindig lesznek olyanok, akik logókban (is) mérik a menőségüket, akárcsak olyanok, akik inkább költenek el kisebb vagyonokat a nagy divatházak kifejezetten az outletek számára gyártott, hangsúlyosabban logózott termékeire, mind mondjuk egy magyar tervező egyedi darabjára. Ez régóta így van, és sokáig így is lesz.
Napjainkban a „kevesebb több” luxusa is egyre inkább teret nyer. A „quiet luxury” valahol a fenntarthatóságról is szól, egyrészt azzal, hogy mennyiség helyett a minőségre törekszik, másrészt azzal, hogy ezek a drága darabok nem a fast fashion által gátlástalanul használt etikátlan munkakörülmények között készülnek, harmadrész pedig azzal, hogy időtállóságukkal némileg lassítják a divatipar folyamatos tömeggyártását.
Tényleg ez számít?
Lehet, hogy a TikTokon a csendes luxus valamiféle menő trendnek számít, én azt gondolom, ez sokkal inkább egy attitűd, mint trend. Vagy úgy is mondhatjuk, anti-trend. Kevésbé szigorú, mint a minimalizmus, de jobban definiálható, mint a normcore (röviden összefoglalva annak a divatja, hogy ne legyünk divatosak). Viszont most, hogy a TikTok mégis a lehető leghangosabb trendként tartja számon, megjelent ennek az egész jelenségnek a paradoxona is. Ugyanis videók ezrei adnak tanácsot, hogyan tökéletesítsd a „quiet luxury” megjelenésedet anélkül, hogy drága darabokba fektetnél, azaz hogyan érd el az öltözékeddel, hogy gazdagnak higgyenek, akkor is, ha nem vagy az. De most őszintén: ennek mi értelme van?
A trend bírálói azt is számon kérik, hogy
milyen alapon számít menőbbnek az, ha valakin nem látszik, mennyit költött a ruházatára, mint az, akiéről ordít, ha ezért keményen megdolgozott.
Itt jön képbe az úgynevezett „régi pénz” kérdése. Akik beleszülettek a vagyonba, nagyobb valószínűséggel lesznek a „quiet luxury” hívei, mint azok, akiket a köznyelv csak újgazdagként emleget. Egyes vélemények szerint ez kirekesztő elitizmus, és azt sugallja, hogy azok, akiknek nem újdonság, hogy bármennyit költhetnek ruhára, valamilyen szempontból feljebbvalók, mint azok, akiknek ez nem adatott meg. De persze ennek is megvan a paradoxona, hiszen hány olyan esetet ismerünk, amikor a sok-sok logó, a luxusautók és a méregdrága nyaralások mögött bedőlt cégek, adótartozás, kölcsönzött tárgyak, egyszóval hazugság áll.
Engem személy szerint hidegen hagy, hogy ahogyan öltözöm, azt minek nevezik. Lehet, hogy nincs is neve. És meggyőződésem, hogy ha mindenki úgy választaná ki a ruháit, hogy csak magának akarjon tetszeni, akkor nem lenne ekkora hashtag cunami és nem kéne folyamatosan a Google-höz fordulni, hogy megértsük, melyik trend mit jelent. És a „quiet luxury” is kicsit csendesebb lenne. Hűen a nevéhez.
Kiemelt kép: Getty Images