Jegyezd fel a naptáradba: október 10-e a Mentális Egészség Világnapja. A World Federation for Mental Health (Mentális Egészség Világszövetsége) minden évben kijelöl egy napot, amelyet a lelki egészséggel kapcsolatos problémák tudatosításának és az azt támogató erőfeszítések mozgósításának szentel világszerte. A világjárvány közepette – a bezártság miatti elszigeteltség és a Covid-19-et övező félelem és szorongás miatt – a csoport az idei napra fontos témát választott : „Mentális egészséget mindenkinek!”

A mentális vagy lelki egészséget még manapság is sokan elintézik egy kézlegyintéssel, mondván, miért kellene ezzel törődni, meg akinek baja van (mondjuk depressziós), az biztosan csak unatkozik, túl sok ideje van. „Bezzeg régen ilyesmi nem létezett!”, mondják, és elküldik az érintettet mondjuk kapálni, vagy a sorkatonaság visszállítását követelik, mert attól majd „észhez tér”.

Pedig – sajnos – régebben is voltak mentális betegségek, amik ugyanúgy beárnyékoljták az emberek életét, mint manapság, csak akkoriban még a mostaninál is kevésbé törődtek vele.

A nagyon sokszor kezeletlenül maradt betegség alkoholizmushoz és/vagy öngyilkossághoz vezetett, de legalábbis megkeserítette az érintettek és környezetük mindennapjait.

A stigmatizálástól („nem vagyok bolond!”) való félelem miatt még mindig sokszor elhanyagoljuk az egészségünk eme területét, pedig a lelkünk – a testünk többi részéhez hasonlóan – megérdemli a rendszeres karbantartást.

Egyáltalán nem „ciki” törődni a lelkeddel, a traumáiddal és a félelmeiddel, adott esetben pedig szakember segítségét kérni, hiszen a boldog, kiegyensúlyozott élethez elengedhetetlen a mentális harmónia.

Mi az a mentális egészségnap?

A WHO hivatalos mentális egészség világnapja mellett fontos, hogy az emberek rendszeresen tartsanak maguknak nemhivatalos mentális egészségnapot – állítja Dr. David A. Merrill, MD, PhD, neurológus és pszichiáter, a Providence Saint John’s Health Center munkatársa a kaliforniai Santa Monicában. „A mentális egészségnap egy olyan fogalom, amelynek nincs pontos orvosi definíciója, de sok orvos mégis ajánlja, hogy adjunk magunknak egy kis szünetet, és koncentráljunk a lelki egészségünk ápolására. A mentális problémákat ugyanolyan komolyan kell venni, mint a fizikaiakat. Az elméd és a tested együtt működik, és az egyikben jelentkező problémák a másikban is problémákhoz vezethetnek.” 

Hogyan tartsunk mentális egészségnapot?

„Ez egyénenként eltérő, de olyan mentális és fizikai tevékenységeket kell magában foglalnia, amelyek az öngondoskodásra, a hangulat javítására, az esetleges mentális betegségek kezelésére és egyszerűen csak arra irányulnak, hogy kedvesek legyünk önmagunkhoz” – mondja Cheryl Rode PhD, a kaliforniai San Diegóban dolgozó klinikai szakpszichológus. „A mentális egészségnapok minden korosztály számára fontosak, és akár családilag is elvégezhetők” – mondja. Ide tartozhatnak olyan dolgok, mint például kivenni egy nap szabadságot a munkahelyen és kirándulni a szabadban, szünetet tartani a közösségi média platformokon, a kedvenc ételünket elkészíteni, jógázni, vagy naplót írni. Akárhogy is döntesz saját magad kényeztetésében, a lényeg, hogy rendszeresen tedd, mert egy (vagyis több, rendszeresen megtartott) mentális egészségnap előnyei egészen elképesztőek lehetnek.

fotó: Getty Images

Javíthatja a koncentrációdat

Ismerős, hogy mennyivel könnyebb koncentrálnod, amikor hazaérsz egy hosszú hétvégéről? Ennek tudományos magyarázata is van. „Ahhoz, hogy koncentrálni tudj, az agyadnak ki kell tudnia zárni minden külső ingert, amire nem képes, ha stresszes vagy túlhajszolt vagy” – mondja Dr. Merrill. A rövid távú stressz megtörheti az összpontosítást, de hosszú távon a stressznek komoly kognitív hatásai lehetnek, csökkentve a koncentrációt, a tanulást és a memóriát – derül ki a Nature című szaklapban megjelent kutatásból. „Szerencsére ezek a változások nem maradandóak, és már az is javíthatja a kognitív képességeket, ha csak egy napot rászánunk a stresszmentesítésre ”– magyarázza a szakértő. 

Leadhatsz néhány kilót

„A stressz kétféleképpen is növelheti a súlyodat: egyrészt nagyon sokan azért esznek egészségtelen- és/vagy gyorskajákat, hogy a stresszt tompítsák. Másrészt a hatására megnő a kortizol hormon szintje, ami elősegíti a zsírraktározást” – mondja Dr. Merrill. Valójában ez egy olyan erős kapcsolat, hogy a stressz kezelése egyike azoknak dolgoknak, amiket az orvosok a tartós fogyás érdekében ajánlanak. Gyakorlati szempontból a mentális egészségnap tartása időt biztosít a számodra, hogy arra összpontosíts, amire szüksége van a szervezetednek. Készíts egészséges ételeket, lassan és tudatosan étkezz. Egészségügyi szempontból pedig a mentális egészségnap csökkenti a kortizolszintedet. 

Spórolsz vele

A rossz mentális egészség az egyik legköltségesebb betegség az amerikai munkavállalók körében, ami dollármilliárdokkal csökkenti az ország jövedelemtermelő képességét, derül ki a Pennsylvania Állami Egyetem tanulmányából. Már egyetlen rossz mentális egészségi állapotban töltött nap is 53 milliárd dollárba kerül egy év alatt a termelékenység csökkenése miatt. Egy mentális egészségnap azonban nem csak a munkáltatódnak, hanem neked is segíthet, hiszen hosszú távon pénzt takaríthatsz meg a rossz mentális egészség okozta krónikus egészségügyi problémák költségein. De most rögtön is spórolhatsz, hiszen a meditáció, vagy egy séta a szabadban sokkal olcsóbb, mint a savlekötő gyógyszerek, az altatók, vagy az egészségtelen ételek.

Jobban fogsz aludni

Dr. Merrill szerint a rossz mentális egészség egyik első jele a rossz alvás. „A stressz szorongáshoz vezet, ami megnehezíti az ellazulást, ami viszont megnehezíti az elalvást és a jó minőségű alvást” – mondja. „Ezután ez egy ördögi körré válik, mivel az alváshiány kimerültté tesz, ami növeli a stresszt, ami további tünetekhez vezet.” Az egyik módja, hogy megszakítsuk ezt a fájdalmas mintát, ha beiktatsz rendszeresen némi időt, amikor figyelsz a lelki egészségedre. Miután egy napot kímélő és élvezetes dolgokkal töltöttél, mindenképpen szakíts időt egy pihentető esti rutinra, például egy meleg fürdőre vagy egy jó könyv olvasására. Az sem mindegy, hogy milyen ételeket fogyasztasz, hiszen jó néhány van, amely bizonyítottan segít a stressz csökkentésében.

Javítja a párkapcsolatodat

Bárki, akinek volt már hosszú távú kapcsolata, tudja, hogy az egyik ember hangulata mennyire kihat a másikéra, így „egy mentális egészségnap megtartása nemcsak neked tesz jót, hanem a társadnak és a kapcsolatodnak is segíthet” – mondja Dr. Rode. Hiszen ha kevésbé vagy stresszes, akkor csökken annak is a lehetősége, hogy a másikon vezesd le a feszültségedet, kevesebbet fogtok veszekedni, és általánosságban is rózsaszínűbbnek látod a világot, így a jó dolgokat is hamarabb veszed észre.

Optimistább leszel

Dr. Merrill szerint, ha minden nap ugyanazt a berögzült dolgot csinálod, úgy érezheted, mintha egy mókuskerékbe kerültél volna, és az életed nem a saját irányításod alatt állna. „Ha elég sokáig megrekedsz ezekben a negatív gondolati hurkokban, elkezded elveszíteni a bizalmadat abban, hogy minden rendben lesz” – magyarázza. Egy mentális egészségnap megtartása segíthet megtörni ezeket a negatív gondolkodási mintákat, mert megmutatja, hogy te irányítod a saját életedet, és képes vagy gondoskodni magadról. 

fotó: Getty Images

A produktivitásod az egekbe szökhet

A legjobb főnökök megértik, hogy a stresszes dolgozó nem jó munkaerő. A Journal of Management című folyóiratban megjelent tanulmány szerint azok a munkavállalók, akik rendszeresen kapnak mentális szüneteket, beleértve a mentális egészségnapokat is, magasabb termelékenységgel bírnak. „Sajnos azonban

rengeteg olyan vezető van, aki ezt nem érti meg, és arra kényszeríti az alkalmazottait, hogy a kiégés határáig dolgozzanak

” – mondja Alison Green, menedzsmentszakértő, a Kérdezz egy menedzsert! című könyv szerzője. És a probléma még az otthoni munkavégzés közben is folytatódik,  például a Zoom burnout jelenség formájában. „Ameddig az év hátralévő részében nem veszel ki betegszabadságot, nem hiszem, hogy olyan nagy dolog lenne kivenni néhány napot a mentális egészséged érdekében, amíg mindezt átgondoltan teszed, és nem olyan napokat választasz, amelyek problémát okoznak a munkáltatód vagy a munkatársaid számára” – mondja. 

Csökkenhet a szorongásod

Dr. Merrill szerint a stressz idővel felhalmozódhat a szervezetben, ami a félelem vagy a szorongás általános és folyamatos érzéséhez vezet. „Ha ezt nem kezeljük vagy kezeltetjük, az reménytelenségérzethez és depresszióhoz vezethet” – mondja. Egy mentális egészségnap megtartása sokat segíthet a stressz felgyülemlésének megszakításában. A JAMA Internal Medicine című szaklapban közzétett metaanalízis szerint ugyanis már egyetlen alkalom mindfulness-meditációval jelentősen csökkenthető a szorongás és javítható a szív egészsége. 

Enyhülhetnek a krónikus egészségügyi problémák

Dr. Merrill szerint a mentális stressz egyik elsődleges megnyilvánulási formája az olyan krónikus egészségügyi állapotok fellángolása vagy súlyosbodása, mint a fibromyalgia, a krónikus fáradtság szindróma, az irritábilis bél szindróma és a különböző autoimmun betegségek széles skálája. Egy mentális egészségnap megtartása nem csak időt ad a pihenésre és a regenerálódásra, de a stressz mérséklése idővel segíthet csökkenteni a fájdalmat és a fellángolások számát. A krónikus betegségek kezeléséhez azonban hosszú távú tervre van szükség, ezért érdemes orvoshoz fordulnod, hogy együtt dogozzátok ki a kezelési tervet.

Javulni fog a szexuális életed

„A mentális betegségek komoly áldozatokat követelhetnek a hálószobában, sőt, a depresszió egyik első jele a libidó csökkenése” – mondja Dr. Sarah de la Torre, szülész-nőgyógyász, a Washingtoni Egyetem Orvosi Karának tanára. „A stressz kezelése kulcsfontosságú az egészséges, teljes szexuális élethez” – magyarázza. Egy mentális egészségnap megtartása egy teljes napot biztosít neked és partnerednek, hogy érzelmileg és fizikailag újra összekapcsolódjatok, továbbá a mentális egészség általános javítása gyakoribbá és élvezetesebbé teheti a szexet. 

fotó: Getty Images

Mikor fordulj orvoshoz?

„A mentális egészségnapok nagyszerűek, de nem jelentenek gyógyírt a súlyos mentális betegségekre – ezeket orvosilag és pszichológiailag kell kezelni” – mondja Dr. Merrill. Néhány embernek elég, ha időnként tart egy-egy mentális egészségnapot, hogy segítsen neki újraindulni és megakadályozni a kiégést, de ha a depresszió vagy a szorongás olyan tüneteit tapasztalod, amelyek akadályozzák a rendes életviteledet, azonnal kérj segítséget.

Forrás: Reader’s Digest Kiemelt kép: Getty Images