Körbenéztünk a belvárosban, milyen óvintézkedésekre számíthatsz, ha ruhát vásárolnál. Mire figyelj te magad, ha beszabadulsz a kedvenc ruhaüzletedbe?

A Decathlon előtt úgy húsz méteres sor vár, ehhez hasonlót akkor lehet látni az üzletek előtt, amikor valamilyen óriási árleszállítás a csali. Ezúttal azonban nincs akció, csupán beköszöntött a koronavírus-járvánnyal járó új élet: mindennapjaink része lett a maszk viselése, a fertőtlenítőszerek használata, és a biztonságos távolságtartás miatt egyebek mellett ahhoz is hozzá kell szoknunk, hogy még egy egyszerű ruhavásárláshoz is sorba kell állnunk.
„Számolom, hogy hány embert engedtem be, kilencvennél többen nem lehetnek az üzletben. Mindig annyi embert engedek be, ahányan kijönnek” – mutat a mozgólépcsőre a Decathlon dolgozója, aki jelenleg a beengedő szerepet tölti be, és egyúttal mosolyogva jelzi két várakozónak, hogy mehetnek. De csak miután használták a kihelyezett kézfertőtlenítőt, és persze felvették a maszkot, amelynek viselése minden üzletben kötelező. Ezt a 2020. május 4-től hatályba lépett 167/2020 (IV. 30.) kormányrendelet mondja ki, amely szerint mindenki köteles üzletben történő vásárlás és tömegközlekedési eszközön történő tartózkodás során a szájat és az orrot eltakaró eszközt (például orvosi maszk, sál, kendő) viselni.

Vásárlás karosszékből

A szerző felvétele

A hatalmas üzletben úgy tűnik, visszatért az élet, egyes részlegek szinte ki vannak fosztva, a karantén alatt népszerűvé vált jóga szekcióban például szinte az összes matracot elvitték. Úgy tűnik, ha még egyelőre őrlángon is, de kezd visszarendeződni az életünk, kinyitottak a vendéglátóhelyek, és újra lehet személyesen vásárolni a ruhaüzletekben, amelyek egyébként a koronavírus-járvány egyik nagy vesztesei lettek. A GlobalData piackutató cég számításai szerint a Covid-19 akár 300 milliárd dolláros bevételtől foszthatja meg idén a globális ruházati ipart. Ez a becslés pedig csak a ruházatra vonatkozik, nincs benne a textil- és a bőr-, valamint a cipőipar. De a hazai piac sem kivétel: a KSH áprilisi, kiskereskedelemre vonatkozó adatai alapján a textil-, ruházati- és cipőüzletek forgalma 90 százalékkal csökkent. A CNBC összefoglaló cikkében azt írja, hogy a régi nagy vásárlókedvre is várni kell: legalábbis a Wells Fargo elemzője szerint, a fogyasztói kereslet egy 5-10 százaléka örökre elveszett a járvány miatt, többek között a ruhák és cipők iránt, és ezt az egyre népszerűbb online eladások sem tudják pótolni. A szakértő számításai szerint legalább 9 hónapba telik majd, mire az értékesítések visszaállnak a korábbi szintre, bár hozzáteszi, hogy ezek a jóslások igencsak pesszimisták, ugyanis a járvány csúcsán készítették a felmérést, amikor az emberek még nagyon meg voltak ijedve. A felméréséből kiderül az is, hogy a válaszadók 40 százaléka azt mondta, hogy a kijárási korlátozások feloldása után 3 hónapon belül elmenne ruhákat vásárolni, 20 százalék több mint 3 hónapot várna, 11 százalék pedig addig nem vásárol offline ruhát, amíg nincs vakcina a koronavírus ellen. Az eredmények azt is mutatják, hogy a vásárlások áttevődtek az online térbe, jelenleg a ruhák és cipők negyedét veszik meg online az amerikai fogyasztók, de az online vásárlás aránya a járvány miatt még növekedhet.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 300 forintért, vagy regisztrálj, és 5 előfizetői tartalmat megnyitunk neked!
Ízelítő a cikk tartalmából
Mennyire jött vissza itthon a ruhavásárlási kedv?
Milyen óvintézkedések vannak az egyes boltokban?
Hát a plázákban?
Próbáld ki most kedvezményesen!