Bizonyára emlékeznek még az olvasók a magyar Freelusion-előadásra, amely először a Britain’s, majd az America’s Got Talent nevű tehetségkutató műsorok által vált világhírűvé mintegy tíz évvel ezelőtt. A varázslatos produkciót egy világ tapsolta állva – e kivételes látványvilág szellemi anyja a táncművész és koreográfus Papp Tímea volt.
Timi útja egy (akkor még) faluból, Nagybajomról indult, ahová nem sokkal születése után költözött családjával. Fák, rétek, tavak és patakok voltak kisgyerekkorának helyszínei, melyeknek a környező kastélyok adtak még inkább meseszerű színezetet. Minden megvolt egy tökéletes gyerekkorhoz, kivéve egyvalamit.
– Táncórára nem volt lehetőség – mondja mosolyogva.
Márpedig hároméves sem volt, amikor táncos múlttal rendelkező édesanyja már egyértelműen látta, hogy kislánya táncra született. Timi minden mozgásformát kipróbált, amire a hetvenes évek Kaposvárán lehetőség volt, de egy idő után világossá vált, hogy a város nem képes többet nyújtani az örökké táncoló kislánynak.
– A társastánctanárom ajánlotta, hogy menjek Pécsre a művészeti szakközépiskolába, mert ott nagyon magas szintű a képzés. Akkoriban azonban Pécsen főleg a színházi tánc és a balett volt a középpontban. A modern tánc csak akkor került képbe, amikor évekkel később, már Hollandiából hazatérve elkezdtem tanítani. De akkor és ott nem tudtam, merre menjek tovább, hiszen nem voltam balerinaalkat, a színházi tánc pedig még nem igazán érdekelt.

Hároméves korától a tánc az élete
Kinyílik a világ
Végül a sors eldöntötte a kérdést: egy holland fiú, az első nagy szerelem Rotterdamig repítette, ahol végül felvették a táncakadémiára. Ez 1992-ben történt, Timi pedig akkor és ott szembesült vele, hogy Magyarország mennyire el volt zárva a nagyvilágtól.
– Teljesen új univerzum tárult fel előttem, ekkor találkoztam először a nyugati technikákkal, a dzsessztánccal, az európai modern tánccal. A világ legnagyobb mestereinek tanítványaitól tanulhattam.
A diploma megszerzése után Uhrik Teodóra hívására hazatért, és a pécsi művészeti szakközépiskola tanára lett. Pécsen három kapu is kinyílt előtte: tanítani kezdett a középiskolában, kamaszkori ikonjait koreografálhatta a Pécsi Balettnál, illetve állást kapott a Pécsi Tudományegyetemen is.
– Dóra azt kérte, segítsek behozni Magyarországra a Hollandiában megszerzett tudást. Nagyon fontosak az olyan példaképek, mint amilyen ő – akik nem egóból működnek, hanem úgy segítik valakinek önzetlenül a pályáját, hogy közben mindvégig egy magasabb cél lebeg a szemük előtt. Ő az, aki a legtöbbet tesz a fiatal táncosokért ebben az országban.
A kétezres évek szárnyalása
Egy év után azonban Timi úgy érezte, új kihívásokra vágyik, ezért Budapestre költözött. Felvételt nyert a Táncművészeti Főiskolára, viszont ott nemcsak tanult, de rögtön tanítani is kezdett – ekkor indult a divattánc szak, amelynek ő lett a vezetője.
A kétezres évek elejére már minden jelentős hazai táncterepen ott volt: a főiskolán kívül színházakban is dolgozott – négy éven át volt a Madách koreográfusa, de már ekkor tudta, hogy a szabadságvágy tovarepíti majd. Az RTL tehetségkutatóinak koreográfusa lett, megint rengeteget tanult, de amikor már rutinnak érezte a feladatot, a reklámfilmek, divatbemutatók és filmek világába került, és persze a különböző rendezvényekébe, gálákéba.
A kétezres évek közepén – még a gazdasági válság előtt – a különféle rendezvények virágkorukat élték.
– Akkoriban nagyon sok pénz állt rendelkezésre, így a képzeletemnek szinte semmi sem szabott határt, bármilyen díszletet, világítást és jelmezt kitalálhattam. Hatalmas játszótér volt ez, ahol a színház és a kortárs tánc szűkösebb lehetőségeihez képest igazán kiélhettem a vizuális és kreatív vízióimat, miközben teljesen más típusú közönséghez szólhattam.

A vetített grafikai elemekkel ötvözött előadások digitális műalkotásként hatnak
Táncolni a fénnyel
Majd egyszer csak elege lett, és meg sem állt Japánig, ahol táncot tanított, forgatásokon dolgozott, és közben magába szívta mindazt, amit ez a teljesen más kultúra nyújtott. A japán élmények új szemléletet is hoztak: a nyitottság és keleti gondolkodásmód mélyen hatott rá, még erősebbé tette újítási vágyát. Miután hazatért, Csizi Botond grafikussal közösen újfajta táncnyelvet alkotott: vetített grafikai elemekkel ötvözött előadásokat, amelyek élő digitális műalkotásként hatottak, és amelyekben a vetítés nemcsak díszlet volt: interakcióba lépett a táncossal.
– A vetítéssel egybekötött tánc 2009-ben lépett szintet. Az én interaktív gondolkodásom, a koreográfiám végül az öcsém, Gábor és egy barátja, Gyöngyösi Balázs által használt videomapping szoftverrel egészült ki. Így született meg a háromdimenziós vetítéssel egybekötött előadás szabadúszó táncosokkal.

A Fake Off című, látványszínházi produkciók versenyében is döntős lett a Freelusion USA
Ez annyira bejött, hogy bejárták vele az egész világot, így jutottak el a brit, majd az amerikai tehetségkutatóba.
Innentől kezdve felgyorsultak az események, egyre-másra jöttek a tévés műsorok, a különböző produkciók, Los Angeles lett az új főhadiszállás.
Az amerikai évek alatt Timi többször dolgozott Criss Angellel, a híres illuzionistával is, de ő tervezett vetítéssel egybekötött előadást egy filmfesztiválon Tim Burton filmje, a Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei bemutatójához is. Dolgozott a Dancing with the Stars című műsor turnéján, és közben megtanulta, hogyan működik a világ legolajozottabb szórakoztatási gépezete.

Idén Imre Zoltán-díjat kapott, melyet Szögi Csaba táncművész adott át neki
– Amerikában a maximalizmus nemcsak elvárás, hanem alapállapot. Ott sohasem fordulhat elő olyan, hogy „jólvanazúgy”, hiszen tudják, hogy az apró részletekben rejlik a titok. Hazatérve is megmaradtam ebben a szemléletben, különösen amikor nemzetközi, amerikai produkciókon dolgozom. Rengeteget tanultam kint, nagyon élveztem, de közben sokat el is vett a rengeteg repkedés, ingázás.
Amikor az élet megálljt parancsol
Végül jött 2020. Timi gyakorlatilag itthon ragadt: éppen a Thália Színházban dolgozott Szirtes Tamással a Gyilkosság az Orient expresszen látványán, amikor kirobbant a koronavírus-járvány. Magától értetődő volt, hogy Timi a bizonytalanság időszakában családja és legrégebbi barátai közelében marad. Persze ekkor sem tétlenkedett. Saját buliórát és metódust dolgozott ki, végül a RaM Színház by Freelusion művészeti vezetője lett. Már egy éve Magyarországon volt, amikor megkapta a diagnózist: mellrák.
– Iszonyatosan megijedtem a halál gondolatától, két hétig nagyon magam alatt voltam. De a második hét végén egyszer csak jött egy éles váltás. Egy ismerősöm, Heni azt mondta: „Timi, szomorkodd ki magad, és utána szedd össze magad, erősebben jössz ki ebből az egészből, mint ahogy belementél.” Milyen egyszerű mondat, nem igaz? De bennem megváltoztatott valamit.
Ezért fontos, hogy az ember beszéljen arról, hogy van, mert néha egy-egy mondat is képes megnyitni egy olyan lehetséges utat, egy perspektívát, amire korábban lehet, hogy nem gondoltunk.
Timi szerint ezek azok a sorsfordító mondatok, amelyekből jó, ha tíz van az ember életében. Innentől kezdve eltűnt a sötét felhő, és ő úgy döntött, ideje vitorlába fogni a diagnózis erejét.
– Most a legnagyobb klisével jövök, de a zöld zöldebb, az étel finomabb, a fa gyönyörűbb lett utána. Az élet igazi csodává vált, mindenért hálát éreztem. Elkezdtem terápiára járni, mert azt mondtam, a betegség lelki okát is – ha van neki – meg kell szüntetni, nem csak a testit. Elkezdtem foglalkozni az önszeretet, az önértékelés témakörével a mozgásban is.

A Fehér lótusz második évadának egyik főszereplője, Haley Lu Richardson is táncórát vett tőle
Újult energiával tért vissza
Ez az Emil Goodman rendezővel készített táncos rövidfilmben öltött testet. A Healed, vagyis Gyógyult több díjat is kiérdemelt, illetve egy külföldi, mellrák elleni kampány kampányfilmje lett. Ahogy Timi egyre erősödött, a tettvágya is újult erővel tért vissza, és megint új kihívások elé nézett.
– Jelenleg koreográfus és movement coach is vagyok, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy-egy produkcióban én találom ki, hogyan mozogjon egy színész egy olyan jelenetben, ami még nem kaszkadőri munka, de már nem csak sima mozgás. Például a Dűne: Prófécia című sorozatban a Bene Gesserit nővérek, vagy az Eric című szériában a Benedict Cumberbatch által megformált karakter egy életre kelt bábbal.

Papp Timi Benedict Cumberbatch-csel az Eric forgatásán
Timi nemcsak szavaival mesél, de kezeivel is, egész lénye táncot jár. Közben csörög a telefonja, Vass Virág hívja, egy példányt szeretne neki eljuttatni Szóló című regényéből. Timi volt az ugyanis, aki Zsédával egy egész színpadi show-t állított össze és adott elő a könyvbemutató alkalmából, megidézve a dzsesszkorszakot.
Ahogy nézem, arra gondolok, hogy Papp Timi olyan, mint az alkimista, aki a nyers, zabolátlan anyagból formál aranyat. Ritka képessége van ugyanis arra, hogy mindent energiaként fogjon fel, majd azt megigézve abba az irányba terelje, amivel nemcsak alkotni, de adni is képes másoknak. Miközben sok-sok projekt fut a háttérben – például egy Los Angeles-i táncfilmfesztivál popup verzióját szervezi –, a fejében már egy újabb előadás körvonalai rajzolódnak ki. Olyané, amellyel átadhatja mindazt, amit a betegséggel való küzdelem tanított neki.
Fotó: Kovács Szilvia, Kovács Dávid Koda, Süveg Áron, Családi Archív