Az internet nem csak arra jó, hogy politikai cikkek alatti hozzászólásokban dühöngjünk, vagy álló nap macskás videókat nézegessünk rajta. Persze ezekre is prímán használható, de egy kis ügyességgel – és sok munkával – akár ismertté is válhatunk rajta. Ha pedig ez megtörténik, pénzt is kereshetünk. Igen ám – de hogyan fogjunk hozzá?

Egy alkalommal, amikor egy másik lapnál dolgoztam, éppen futott egy elektromos autókat bemutató videós­ rovat. Ez úgy nézett ki, hogy én voltam, aki okoskodik az éppen tesztelt kocsiról, míg egy kolléganő vezetett, és beszámolt a vezetési élményeiről. Egyszer azonban senki nem ért rá, így gyorsan segítséget kértem otthon, és a feleségemmel teszteltünk egy csodás kis olasz villanygömböcöt. Én buzgón magyaráztam, míg ő vicces, laza, okos és menő volt. Hozta a formáját. Mondtam is neki, hogy legyünk a negyvenes korosztály influenszerei. Mutassunk be új autókat, menő hoteleket, drága holmikat… Mire ő közölte, hogy ez az egész nem hozza lázba, és inkább maradna a saját munkájánál. Ekkor kerültem a legközelebb az új szakmához, de a nejem nélkül nem volt kedvem átlépni azt a bizonyos vonalat.

Hogy akkor mi fán terem az influenszer? A Magyar értelmező kéziszótárban nem találjuk meg a fogalmat, de a neten igen. Az influenszer régebbi jelentése: véleményvezér. Az interneten viszont olyasvalaki, aki jelentős hatással bír mások véleményére, döntéseire vagy vásárlási szokásaira. Főként az online térben, például a közösségi médiában (Instagram, YouTube, TikTok, Facebook). Maga a szó az angol influence (befolyás) szóból ered.

Boros jógától az Anyakivanig

– Elsődleges célom az anyai bűntudat enyhítése, illetve a tabuk, a társadalmi cenzúra lebontása – mondja Semjén Nóra, az Anyakivan nevű Facebook-, Instagram- és TikTok-oldal üzemeltetője. – A terhesség, a szülés és az anyaság során sok meglepetés ért – hamis elvárásokkal, előítéletekkel, de jó pár praktikus kérdéssel kapcsolatban is. Gondoljunk csak a szoptatásra: azt várják, hogy egyszerű és természetes legyen, magától jöjjön. Viszont arról, mennyire nehéz, fájdalmas, és sokszor milyen kellemetlen aspektusai vannak, senki sem beszél.

Az influenszerség a borosjóga-videóval kezdődött. Nóra ezt a Covid-járvány időszakában készítette, és 2020. április 13-án került ki a Facebookra. Azokban az időkben mindenki arról beszélt a médiában, hogy milyen nagyszerű a járvány – mármint abból a szempontból, hogy végre együtt a család. Ugyanakkor az emberek többségének gyötrelmesen nehezen ment, hogy hazulról dolgozzon, és a gyerekek online oktatását is menedzselje. Mindez Nórának is gondot okozott. Az említett jelenetben jógaszőnyegen ült, és éppen egy relaxációs gyakorlatot mutatott volna be – közben viszont a háttérben a gyerekek hangosan kiabáltak. Így inkább megivott egy nagy pohár bort, és csendre intette őket – nem túl választékosan. A videó virálissá vált, vagyis rengetegen lájkolták és osztották meg. Ezután jött létre az Anyakivan oldal.

– Igazából nem volt előre kidolgozott tervem – mondja Nóra. – Éppen akkor veszítettem el a munkámat: tizenöt évig bábszínészként dolgoztam a Budapest Bábszínházban. Úgy éreztem, muszáj megragadnom ezt az új lehetőséget. Közben rá kellett jönnöm: minden felület más és más. A TikTokon sok kislány követ, de azért, mert úgy tűnik, szerelmesek a fiamba. Ott minden videó, amiben Benjámin is szerepel, különösen jól megy. Az Instán nagyon szeretik az őszinte, mély tartalmakat, a Facebookon pedig vagy a vicces posztok pörögnek, vagy azok, amelyeken lehet vitatkozni: amivel kényes témát feszegetek.

„Nem nyúlom le a gyerekeimet”

Nórának ma is ugyanaz a célja, mint korábban: az őszinteség és a tabuk lebontása. De ma már az influenszerkedés megélhetést is jelent számára. Sok a hirdetőpartnere és a fizetett együttműködése.

– Arra törekszem, hogy olyan tartalmakat készítsek, amelyek nem reklámszagúak, hanem önazonosak, viccesek, szellemesek, vagy akár tanítanak valamit – mondja. – A legsikeresebb videóm kétmilliós nézettségű, és az is hirdetés volt. Úgy számolom, naponta legalább három órám megy el erre a szabadidőmből. A moderálás a legidőigényesebb rész: a Facebookon folyamatosan figyelni kell a kommenteket, mert ha nem teszem, jönnek az ízléstelen hozzászólások. Rengetegen írnak privátban is: nekik válaszolnom, segítenem kell. Emellett az együttműködések sem csupán arról szólnak, hogy kiteszek egy posztot: ezt rengeteg tárgyalás, a szerződéskötés, a kreatív koncepció kidolgozása, a forgatás és a megrendelő általi elfogadtatás is megelőzi.

Nóra a családját is bevonja a forgatásokba: férje és gyerekei is szerepelni szoktak a humoros videókban. Van, hogy nagyon lelkesek, de van, amikor noszogatni kell őket. Minden családtag kap pénzt a videós szereplésért, ez azért motiválja őket. – Nem nyúlom le a gyerekeimet – nevet.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő mindössze havonta 1490 forintért.
Próbáld ki most!
Az előfizetésed egy regisztrációval egybekötött bankkártyás fizetés után azonnal elindul.
Mindössze pár kattintás, és hozzáférhetsz ehhez a tartalomhoz. Ha van már előfizetésed, lépj be .