A láthatatlan gyilkos nyomában – A Semmelweis film forgatásán jártunk

Semmelweis Ignác annak próbál nyomára jutni 1847-ben a bécsi klinikán, mi okozza a gyermekágyi lázat a szülőanyáknál. Mi pedig az éppen zajló forgatáson jártunk, hogy meglessük, hogyan készül a grandiózus történelmi mozi. A rendező Koltai Lajos, a főszereplő Vecsei H. Miklós. Két rejtély egy helyen!

Budapest, Kinizsi utca, BÁV-székház, reggel nyolc óra. Az egykori zálogház évek óta üresen áll, kivéve, amikor forgatási helyszínül szolgál, mint most. Ezúttal a bécsi klinika szülészeti intézetévé avanzsált. A kapu előtt, a lépcsőn néhány 19. századból szökött, megesett cselédlány. Cigarettáznak. Egyikük úgy tartja csúcsosodó hasán a kezét, akár egy valódi kismama, mint kiderül, van tapasztalata benne. Egyébként felszolgál egy étteremben, mondja, a statisztálás csak hobbi. Most éppen 1847-be kirándul, az lesz a szerepe, hogy a szülészorvos kezei között haljon meg. Megborzong, ahogy kimondja…

Ezzel el is érkeztünk a történet velejéhez. Semmelweis Ignácnak, a magyar származású orvosnak a bécsi klinika tanársegédeként szöget üt a fejébe, miért hal meg annyi szülő nő gyermekágyi lázban a kórházban. Mi lehet az oka, hogy azok, akik otthon hozzák világra gyermeküket, nagyobb eséllyel maradnak életben? Tudni kell, hogy annak idején csak a legszegényebbek, megesett hajadonok, kiscselédek, utcalányok szültek kórházban, a köznyelv csak „halálgyárként” emlegette a bécsi szülészetet. Most is ott áll az épület udvarán a Franz Meyer Leichen­transport hullaszállító kocsija, mielőtt azonban Meyer, alias Kovács Lajos felpakolna egy újabb holttestet, én körülnézek az épületben.

Egy anekdota, egy dicséret

Az előcsarnokban recepció, mögötte fityulás nővérek, a pult előtt kendőbe fogott motyójukat szorongató, felvételre váró kismamák. Az illú­ziót az sem rombolja, hogy jobbra serényen fonják a fodrászok a statiszták haját.

– Akkor még nők voltak a nők! – sóhajt fel egyikük. – Reggelenként a lányok koszorúba kötötték a hajukat, mindenkinek volt frizurája. Meg lehet nézni a férfiakat is! Bajuszt és pofaszakállt viseltek, a fejükön kalap, amit megemeltek az utcán, ha egy nő közeledett. Szép kor volt.

Valóban. És úgy tűnik, ez a komótos, illemet ismerő kor rajta hagyta a nyomát a film készítőin is. A forgatáson nincs rohangálás, mindenki nyugodtan végzi a dolgát, időnként derűs fütyörészés üti meg a fülem. Állítólag mindez a Tanár úrnak – Koltai Lajost, a világhírű operatőr-rendezőt mindenki így hívja – köszönhető, úgy forgatja a történelmi filmet, hogy időnként anekdotázik egyet, és a nap végén mindenkit megdicsér. Mindezt Pater Sparrow látványtervezőtől tudom, aki körbekalauzol a „klinikán”. Megmutatja a nővérszállót, ahol Emma nővér – Nagy Katica –, Semmelweis szerelme lakik. A szoba sötét, a falnál vaságy, a mosdó mellett kancsóban víz. A színésznő az ágyon ül, nyakig felöltözve – a filmben ősz van –, három alsószoknyában, kék kartonruhában, kötényben.

– Másom sincs, szegény lányt játszom, aki egyedül tartja el magát és a húgát.

– Hová lett szőkeséged?

– Beszíneztük, a korban nem ismerték a szőkére festett hajat. Majd megsülök ezekben a ruhákban, de ahogy elkezdődik a munka, eltűnik minden nyűg. Ami még meglepőbb, hogy lubickolok ebben a szerepben, a zárkózott, szerény nőében, akit játszom, és aki lelki társául szegődik az elszánt, igazságkereső orvosnak. Hatalmas erő lakik benne, ezért tud támaszt nyújtani a nehéz pillanatokban.

Ne higgy a szemednek!

Sparrow továbbvezet az orvosok irodáihoz, ahol egy-két festmény, antik bútor játssza a főszerepet, de ez is csak szemfényvesztés, sem a rézkilincs, sem a képek nem eredetiek. Egy forgatáson van, amit ki lehet váltani utánzattal, van, amit nem, csak arra kell ügyelni, hogy a mozivásznon igazinak hasson. A kamera legnehezebben a patinát adja vissza. Vagy a gázvilágítást! Az orvosbál jelenetét a Szabó Ervin Könyvtárban forgatták, ahol a több száz égős csillárokra olyan vibráló izzókat kellett kifejleszteni, amelyek képesek a gázvilágítás benyomását kelteni. De a proszektúrára a legbüszkébbek! A falakon anatómiai ábrák, a követ utánzó boncasztalokon vértócsák. Hátborzongató.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .