—HIRDETÉS—
Hét évvel ezelőtt jelent meg a piacon a CUPRA, amelynek legfrissebb modelljét, a Terramart kezdték el gyártani Magyarországon. Unikális az esete, mert a győri az első és egyetlen Audi gyár a világon, amely más márkát is beengedett a gyártósorára. Mindez egy nemzetközi együttműködés eredménye – a spanyolok a brandet, az olaszok a designt, a németek a technológiát, a magyarok pedig a szaktudást adták ahhoz, hogy 2024 szeptemberében elkezdődhetett a CUPRA Terramar gyártása Győrben.
Már 2018-ban, a CUPRA hivatalos indulásakor megvolt a döntés arról, hogy az Audi Hungaria ad majd otthont a Terramarnak. „Egészen elképesztő, mennyivel kell előre gondolkodnia nemcsak a gyártástervező, hanem a designer csapatnak is, hogy egy olyan terméket hozzanak létre, amely évek múltán is ki fogja szolgálni a fogyasztói igényeket – nem kizárólag funkcionalitás tekintetében, hanem a trendeket is lekövetve. És hogy egy-egy modell gyártását kire bízzák, az egy komoly tendereztetési folyamat eredménye, ahol nemcsak a mateknak kell stimmelnie, de a motivációnak és a szaktudásnak is igazodnia kell egy új márka image-hez. Két és fél évvel ezelőtt büszkeséggel töltött el minket, hogy a CUPRA Győrt választotta, és ez az érzés azóta is csak erősödött bennünk. Mi megláttuk a hazai gyártás tényében azt a potenciált, ami hozzáadott értéket képviselhet a leendő magyar CUPRA-vásárlóknak is” – fejtette ki Horváth Judit, a Porsche Hungaria SEAT és CUPRA márkákért felelős marketing menedzsere.

Horváth Judit, a Porsche Hungaria SEAT és CUPRA márkákért felelős marketing menedzsere (Fotó: CUPRA Magyarország)
Hozzátette: „Annak érdekében, hogy kiderüljön, a fogyasztóknak is ugyanilyen fontos-e ez a szempont autóvásárláskor, kutatást végeztünk.” A válaszadók 82%-a rendszerint autóval közlekedik a mindennapokban, 65%-uk pedig 5 éven belül tervez autóvásárlást, így feltételezhető, hogy naprakészek az autópiaci hírekkel kapcsolatban. A kérdőív válaszadóinak 85%-a gondolta azt, hogy 6 évnél kevesebb idő is elegendő lenne egy új autómodell gyártásának előkészítésére, a gyártás helyszínének kiválasztási szempontjai között pedig az olcsó munkaerőt tartották a legfontosabbnak, amit a lokáció és a szakemberek tudása követett.
Világossá vált, hogy új autó vásárlásakor továbbra is az ár a fő döntési tényező a hazai vásárlók körében, amit a vezetési élmény és a márka követ az értékelési folyamatban. A szempontok közül azonban a magyarországi gyártást kevésbé tartották fontosnak. Ezzel szemben Kínában, ahol az elmúlt 30-40 évben az európai autógyártók domináltak, teljesen megváltozott a fogyasztói hozzáállás. Az autóvásárlást megelőző döntési folyamatban megjelent a nemzeti büszkeségi faktor, ami a keleti kultúrában sokkal erősebb, mint például Magyarországon. Presztízs lett, hogy hazai gyártású terméket vegyenek, és abból is a lehető legdrágábbat.

CUPRA Terramar (Fotó: CUPRA Magyarország)
A CUPRA kutatásában résztvevők közel 72%-ának nem számít, melyik országban gyártották az autóját, így érthető az is, hogy ahhoz sem ragaszkodnának, hogy a következő autójuk Magyarországon készüljön. De vajon büszkeséggel töltené-e el őket, ha egy magyar gyártású autó tulajdonosai lennének? A nők büszkébbek lennének, mint a férfiak, generációkat tekintve pedig a baby-boomereknek jelentene ez értéket, akiket meglepő módon a Z generáció válaszadói követnek. Ugyanakkor, ha minden autót azonos áron lehetne megvásárolni, akkor a kitöltők több mint 60%-a szívesebben választana hazai gyártású autót a külföldivel szemben.
Van is mire büszkének lenni, hiszen a CUPRA Terramar tavaly bekerült a Car of The Year nemzetközi verseny döntősei közé, itthon pedig Az Év Magyar Autójának választotta meg a szakmai zsűri 2025-ben.
Kiemelt kép és fotók: CUPRA Magyarország