Bekövetkezett az, amiről sejtettük, hogy előbb-utóbb eljön az ideje: a világ vezető divatlapjában, az amerikai Vogue-ban egy AI-modell először szerepel reklámarcként. A Vogue augusztusi kiadásában a Guess ruházati márka egy hibátlan szőke modellel hirdeti az új kollekcióját. A model a márka nyári kollekciójának csíkos maxi ruháját és virágmintás overallját viseli. Csak egy apróbetűs felirat jelzi, hogy a modellt mesterséges intelligencia hozta létre.
Bár a divatlap szerint az AI-modelles hirdetési oldal nem szerkesztőségi döntés eredménye, ez az első alkalom, hogy egy mesterségesen generált nő szerepel a magazinban. A Guess vitát indító reklámja mögött a Seraphinne Vallora nevű cég áll.
A vita pedig azért alakult ki szakmai körökben, mert komoly kérdéseket vet fel arról, hogy szükség van-e élő modellekre, és hogyan befolyásolja az emberek önképét, szépségideálját, ha egy nem valódi embert látnak reklámokban. Vagy a hirdető oldaláról: tud-e azonosulni a potenciális vevő egy kreált modellel, és meg akarja-e venni a ruhát, ami rajta van?

A Seraphine Vallora ügynökség egyre több megkeresést kap, hogy AI-modelles kampányt készítsenek (Fotó: Seraphine Vallora)
Az AI-modell ötlete
A Serapinne Vallora cég alapítói Valentina Gonzalez és Andreea Petrescu a BBC-nek elmondták, Paul Marciano, a Guess társalapítója Instagramon kereste meg, és kérte fel őket, hogy hozzanak létre egy AI-modellt a nyári kampányhoz.
„Tíz vázlatot készítettünk, ezek közül választotta ki az egyik barna és az egyik szőke modellt, amiket továbbfejlesztettünk”
– mondja Gonzalez. Hozzátette, hogy sokan tévesen egyszerűnek gondolják az AI-képalkotást, valójában összetett folyamatról van szó.
A cég ötfős csapattal készít AI-modelleket, és egy projekt akár egy hónapig is eltarthat az ötlettől a kész termékig. Egy Guess-szintű ügyfél esetében a díjuk akár hat számjegyű összeg is lehet.
Olcsó vagy sem, ez a jövő!
Felicity Hayward plus-size modell 20 éve dolgozik a divatiparban, szerinte az AI-modellek használata „lusta és olcsó megoldás”.
„A Guess ezzel a hírveréssel akarja magára vonni a figyelmet, vagy költséget csökkent, és nem gondol a következményekre” – mondta a modell a BBC-nek. Hayward azt is megjegyezte, hogy a Vogue döntését „nagyon kiábrándítónak és kissé ijesztőnek” tartja, és attól tart, hogy ez aláássa azt a törekvést, hogy a divatiparban a sokszínűség teret kapjon.
A divatipar a 2010-es években hatalmas lépéseket tett a elfogadás irányába – ekkor láthattuk az első transznemű modellt, Valentina Sampaiót a Victoria’s Secret kifutóján, vagy akkor szerepelt Halima Aden, az első hidzsábot viselő modell egy világméretű kampányban, valamint a Savage x Fenty is plus-size modelleket vonultatott fel a kifutón.
Hayward szerint azonban ez a tendencia az utóbbi években a divatiparból eltűnt, ezeket az embereket már nem foglalkoztatják többé a kifutókon. Az AI-modellek használata pedig még lépés a sokféleség ellen.
Petrescu szerint a mesterséges intelligenciával kreált modellekkel ugyanúgy tökéletességre törekszenek a márkák, mintha szupermodellek szerepelnének benne, amivel azt akarja sugallni, hogy a márkák továbbra is ezt közvetítik, csak nem élő emberekkel.
A sokszínűség halála
Elismerik azonban, hogy a cég Instagram-oldalán kevés olyan modellt mutatnak, amik a sokféleséget képvislenék, és gyakran irreális szépségideálok jelennek meg.
Próbáltak diverzitást képviselő képeket posztolni, de a közönség ezeket kevésbé kedveli.
„Tettünk közzé AI-képeket különböző bőrszínű nőkről, de ezekre egyszerűen nincs reakció, nincs lájk” – mondja Gonzalez. „Ez egy üzleti vállalkozás, és olyan képeket használunk, amik beszélgetést indítanak és ügyfeleket hoznak.” Plus-size AI-modellekkel még nem kísérleteztek, mondván „a technológia erre még nem elég fejlett.”
Kapcsolódó: A mesterséges intelligencia veszélyei – Ezért ne tölts fel saját képet az AI-képgenerátorokba
Kiemelt kép: Getty Images