étterem szokás hiba durva pincér kiszolgálás etikett rendelés

Kerüld el ezt a bosszantó szokást az éttermekben – a pincérek egyenesen utálják!

Bár elsőre ártatlannak tűnik, ez a bosszantó szokás sokszor teremt kellemetlen helyzeteket, mivel megzavarja a kiszolgálást, és növeli a stresszt.

De pontosan miről is van szó? És hogyan kerülhetjük el, hogy mi legyünk azok, akik megnehezítik a pincérek munkáját? Mutatjuk, hogyan lehet udvariasabbnak és hatékonyabbnak lenni az éttermi kommunikációban.

Már neve is van a jelenségnek

Ezt a visszatérő problémát angolul one-timingnak, magyar fordításban egyesével kérésnek hívják – amikor valaki nem egyszerre kéri ki, amire szüksége van, hanem mindig csak „még egy valamit”. Egy extra szalvétát, egy kis öntetet, citromot a vízhez vagy még több jeget az italba. Ezek a kérések önmagukban teljesen érthetőek, de

ha sorozatban, egymás után hangzanak el, jelentősen megnehezítik a pincérek dolgát.

„A vendégek gyakran elfelejtik egyszerre jelezni, mire van szükségük, a pincér pedig nem tudja előre kitalálni ezeket az apróságokat” – mondta April, egy texasi étterem pincérnője a Reader’s Digest magazinnak. Ha azonban mindkét fél jobban odafigyelne, elkerülhető lenne a folyamatos visszahívás.

Nekik is előre kell gondolkodni

Természetesen mondhatnánk, hogy ez beletartozik a pincérek munkájába, ám ez a fajta folytonos odarendelés egy idő után kimerítő lehet. Az éttermi munka a hatékonyságról, a pontos időzítésről és a kemény munkáról szól. Ha egy pincérnek nyolc asztalt kell egyszerre kiszolgálnia, és az egyik folyamatosan visszahívja, az könnyen felboríthatja a munkaritmust, különösen csúcsidőben.

étterem szokás hiba durva pincér kiszolgálás etikett rendelés

Sok vendég akaratlanul is megnehezíti a pincérek munkáját azzal, hogy minden apróságot külön kér el – ezt elkerülhetjük egy kis előrelátással és figyelmességgel (Fotó: Getty Images)

Nemcsak a logisztikai nehézségek miatt bosszantó, hanem azért is, mert az emberi tisztelet hiányát tükrözi. „Ha állandóan csak egy apróság miatt hívnak oda, olyan érzés, mintha nem számítana az időm vagy a fáradtságom. Mintha csak a személyes futárjuk lennék” – mondta Sarah, akivel Valerie, egy washingtoni családi étterem pincére is egyetértett.

Kapcsolódó: 9 jel, ami arra utal, hogy egy rossz étterembe ültél be.

Valerie azonban hozzátette, ő a vendégek kéréseinek minimalizálása érdekében mindig próbál előre gondolkodni, főleg nagyobb társaságoknál vagy gyerekes családoknál.

„Ilyenkor azonnal hozok egy nagy kancsó vizet, és kicserélem a félig üres ketchupos üveget, amikor mindenki sült krumplit rendel. Szinte olyan, mintha előre látnád a vendégek igényeit.” James, egy másik pincér hozzátette, ő úgy vette észre, minél segítőkészebb és kedvesebb ezekkel a kis kérésekkel, annál jobban értékelik, és ez nemcsak megkönnyíti a munkáját, de jobb borravalót is eredményez.

Így viselkedj helyette

És hogy mit tehetünk mi, vendégek, hogy minimalizáljuk a jelenséggel járó bonyodalmakat? Amikor legközelebb a pincér megkérdezi, szeretnél-e még valamit, használd ki az alkalmat, és gyorsan gondold át, mire lehet még szükséged, így elkerülheted a folyamatos visszahívásokat.

Nagyobb társaság vagy kisgyerekek esetén érdemes még alaposabban előre tervezni.

„Szánj egy percet az ételrendelés előtt, és kérdezd meg a többieket, mire van szükségük” – javasolta Valerie. Ha esetleg aggódsz, hogy zavarod a pincért, ne tedd, hiszen az a munkájuk, hogy segítsenek, ugyanakkor az udvariasság és az előrelátás nagyban megkönnyíti a kiszolgálást. 

Kapcsolódó: 4 étel, amit a szakértők nem rendelnek étteremben.

Kiemelt kép: Getty Images

 

Ajánlott videó