Cancel anytime, avagy előfizetésed bármikor lemondhatod – szól napjaink egyik legnagyobb ferdítése a digitális világban. Néha bonyolultabb lemondani egy online előfizetést, mint lebonyolítani egy békés szakítást, pedig megéri, mert a legtöbbször csodás ajánlatok várnak a távozóra. Csak maradjon még!

Nemrég előfizettem egy applikációra, és persze elfelejtettem lemondani egy hónapon belül, így egy váratlan pillanatban háromszor akkora összeget emelt le a számlámról, mint amennyibe az első hónap került. Miután magamhoz tértem a sokkból és az önmarcangolásból, gyorsan átnéztem, vajon fut-e még ilyen alkalmazás a telefonomon, és persze rögtön nekiveselkedtem, hogy lemondjam azt az előfizetést, ami így tőrbe csalt.

Meg kell mondanom, mindkét küldetés kihívásosabb volt, mint gondoltam. Bár azt már megtanultam, hol lehet egy helyen kezelni az előfizetéseimet, a szóban forgó, általam rablásnak tartott szolgáltatás nem szerepelt ezek között, azt csak magában az alkalmazásban lehetett lemondani. Mire nagy nehezen megtaláltam, hol lehet ezt megtenni, azzal szembesültem, hogy

úgy van megcsinálva a lemondás gomb, hogy nem lehet rákattintani. Sehogyse.

Kipróbáltam másnap, harmadnap, a gomb nem javult meg. Úgyhogy felmentem az applikáció internetes oldalára, ahol a saját fiókomban szó sem lehetett arról a lehetőségről, hogy lemondjam az előfizetést. Csak azt láttam, mikor esedékes a következő levonás, ami Damoklész kardjaként lebegett felettem. Nagy nehezen találtam egy email címet, amely az ígéret szerint az előfizetések kezelésére használható, úgyhogy írtam egy emailt.

Szerencsére jött válasz, amelyben egy szinte érzelmesre hangolt robot máris azzal kecsegtetett, hogy 50 százalék kedvezményt ad az összes jövőbeni előfizetésemre, ha maradok. Egy pillanatra elbizonytalanodtam, ezután viszont felháborodtam, hiszen ezek szerint nekik az is bőven megéri, ha féláron adják a szolgáltatást, ez a lehetőség azonban csak azoknak „jár”, akik távozni készülnek.

Néhány levélváltással végül lemondtam az egészet. Persze tudni akarta az okokat, gondolom, minden lehetséges verzióra volt egy még kedvezőbb ajánlata. Mindez nem először történik meg velem, és egyáltalán nem számít ritkaságnak. Valójában az egész világon bevett szokás, amit nekünk, felhasználóknak érdemes maximálisan kihasználni, és egy fillérrel sem többet fizetni annál, ami – néha ugyan rejtett módon – elérhető.

Egy kattintás nem lesz elég

Nem igazán találkozni olyan appal, ami könnyen engedné el előfizetőit. A legtöbb szinte kétségbeesetten kapaszkodik belénk, amikor elindulunk a „lemondás” útján. A folyamat hosszú, és szándékosan az. A gombok el vannak dugva, a menük félrevezetők, és gyakran úgy érezzük magunkat, mintha egy digitális szabadulószobába kerültünk volna, csak épp a távozás (és pénztárcánk kímélése) a cél.

Ez az, amit a szakirodalom „dark pattern” néven emleget. A sötét minta pedig nem más, mint mindenféle manipulatív felhasználói trükk. Ezek olyan tervezési fogások, amelyeket nem a felhasználó érdeke, hanem a platform üzleti céljai diktálnak.

A cél egyszerű: rávegyenek, hogy mégse mondd le, vagy legalábbis halogasd.

applikáció leiratkozás kedvezmény

Okosan, jó időzítéssel, nagyon jó ajánlatot kaphatunk (Fotó: Getty Images)

A digitális lemondás egyik leggyakoribb akadálya a zavarba ejtő elnevezések rendszere. A „lemondás” szóval ritkán találkozunk. Helyette olyan burkolt megfogalmazásokkal operálnak, mint „fiókbeállítások kezelése” vagy „előfizetési lehetőségek módosítása”. A felhasználónak gyakran fogalma sincs, merre is induljon el.

Ha mégis sikerül rátalálni a kijáratra, akkor kezdődik csak igazán a kitartási próba: először megkérdezik, biztosak vagyunk-e a döntésünkben, majd egy szomorú emoji köszön vissza a képernyőről, jelezve, hogy „sajnálják, hogy mész”. Ezután jön egy visszautasíthatatlannak tűnő ajánlat, majd újabb megerősítő kérdés. A folyamat végén sokszor még az sem egyértelmű, sikerült-e a lemondás, ez csak egy később befutó e-mailből derül ki.

Közben a gombok sem egyenrangúak: a „maradok” opció általában látványos, színes és vizuálisan csábító, míg a „lemondás” gomb elhalványul, mintha maga is szégyellné, hogy létezik. A választási lehetőségek is gyakran csak látszólagosak: amikor például azt kérdezik, hogy felfüggesztjük vagy szüneteltetjük az előfizetést, valójában egyik sem jelent valódi búcsút. A felhasználó ilyenkor inkább csak pihenőt kap, miközben a platform a háttérben reménykedik, hogy mégis meggondolja magát. Ezek a technikák együttesen azt üzenik: a digitális világban a szabadság nem mindig egy kattintásnyira van.

És minél többet fizetsz, annál kevésbé akarnak elengedni.

A legjobb üzlet a lemondás

A legtöbb app nemcsak trükközéssel próbál maradásra bírni, hanem egészen komoly kedvezményeket is bedob. Sokan nem is tudják, de az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy olcsóbban jussunk hozzá egy digitális szolgáltatáshoz, az az, ha épp lemondani készülünk.A tanulság? Néha a legjobb ajánlat akkor érkezik, amikor épp búcsúzni készülsz.

Az egyik leggyakoribb visszatartó eszköz az árkedvezmény. Vannak olyan népszerű meditációs alkalmazások, amelyek a lemondási folyamat közben akár 70 százalékos engedményt is felkínálnak az éves előfizetésre, így a teljes ár hirtelen töredékére csökken. Egyes társkereső appoknál jellemző, hogy a „szakítani készülő” felhasználónak azonnal felugrik egy féláras havi díj, és ha az előfizetést nem újítja meg automatikusan, visszatérőként még kedvezőbb ajánlatokra számíthat. Egyes kreatív szoftvercsomagokat kínáló platformok esetében pedig a lemondáskor gyakran jelenik meg három hónap ingyenes használat vagy akár hatvan százalékos engedmény fél évre. Ezeknél különösen rafinált a taktika: először kötbérrel fenyegetnek, de ha a felhasználó kitartóan halad előre a folyamatban, végül mégis megkapja az engedményt.

Kapcsolódó: Kamu nyereményjátékok – Ismerd meg ezeket a trükköket is!

Más szolgáltatók inkább ingyenes hosszabbítással próbálják meggyőzni a felhasználót. Egyes videómegosztók például újabb három hónap ingyenes használatot kínálnak azoknak, akik már egyszer kipróbálták a prémium szolgáltatást, de most újra lemondanák. Zenei streamingszolgáltatások is gyakran dobják be a három hónapos ajándék periódust, különösen azoknak, akik egy ideje már nem fizettek elő. Egyes relaxációs és alvássegítő alkalmazások pedig rendszeresen újrapróbálási lehetőséget ajánlanak, és nem ritka, hogy akár 40 százalékos kedvezményt is adnak az éves csomagra.

Szintén bevett eszköz a személyesség illúzióját keltő e-mailes megkeresés. Egyes alkalmazások 1–2 héttel a lemondás után „hiányzol” típusú üzenetekkel keresik meg a felhasználót, amelyekhez exkluzív ajánlat is társul: például olcsóbb előfizetés vagy valamilyen ajándék funkció.

Vannak olyan szolgáltatók is, akik a különleges bánásmód ígéretével próbálkoznak. Egyes nyelvtanuló appok például a leiratkozás során ajánlják fel kedvezményesen a reklámmentes, statisztikákkal bővített „szuper” csomagjukat. A sportolóknak szánt alkalmazások pedig ilyenkor megmutatják, mennyit fejlődött a felhasználó, majd egy plusz 30 napos ingyenes időszakkal igyekeznek maradásra bírni.

A digitális szolgáltatók tehát jól tudják: nemcsak a belépés lehet kecsegtető, hanem a kilépés is, főleg, ha közben felbukkan egy meglepően kedvező ajánlat.

Így alkudozhatunk hatékonyan:

  • Próbáld meg a lemondást, még ha nem is akarod – csak az ajánlat miatt.
  • Használj inkognitó módban új fiókot, nézd meg, mit ajánlanak új belépőknek.
  • Türelmi idő trükk: ha pár napig nem újítasz, sok app értesítőt küld extra ajánlattal.
  • Visszatérő felhasználóként gyakran jobb ajánlatokat kapsz, mint aktív előfizetőként.
  • Használj előfizetéskövető appokat (pl. Truebill, Bobby) – ezek figyelmeztetnek, mikor esedékes a megújítás, és segíthetnek lemondani is.

Kapcsolódó: Csak vigyázz! Ez a 3 applikáció megfigyelhet mobilozás közben 

Kiemelt kép: Getty Images

Ajánlott videó