kisbetű nagybetű z generáció

kisbetűk kora: miért felejti el a z generáció a nagybetűket?

A Z generáció kisbetűs forradalma átalakítja a kommunikációt – a szülőknek és a munkáltatóknak itt az ideje megérteni, mi rejlik a laza üzenetek mögött.
  • A kisbetűs írás a TikTok és Instagram világában a lazaság szimbóluma lett.
  • A Z generáció a hitelesebb kommunikáció érdekében gyakran szándékosan kerüli a nagybetűket, ez nem feltétlenül a tiszteletlenség, hanem az új normakövetés jele.
  • Egyre több márka tér át kisbetűs arculatra, hogy megszólítsa a fiatalokat. De hol a határ?

A Z generáció (1997 és 2012 között születettek) leegyszerűsítette a nyelvhasználatot: nincsenek nagy kezdőbetűk, egyre ritkábban tűnik fel vessző vagy pont, és a legtöbb üzenet úgy néz ki, mint egy elkapkodott gondolat.

Budapesttől Szegedig, Debrecentől Győrig sok szülő – különösen az X és Y generációból – értetlenül áll e jelenség előtt. „szia anya nem vagyok mérges csak nincs kedvem nagybetűzni” – érkezik nap mint nap egy-egy ehhez hasonló üzenet tinédzserektől. Olyan, ami elsőre ridegnek tűnhet, de valójában a Z generáció saját kommunikációs szabadságának jele.

Generációkutatók – például Jason Dorsey, a Zconomy című könyv szerzője – szerint ez a nyelvi lazaság nem hanyagság, hanem tudatos választás. A fiatalok közvetlenebbek, kevésbé formálisak, és ezt a stílust tekintik hitelesnek.

Mit jelent a „kisbetűzés” a szülőknek és a munkáltatóknak?

Akinek kötelező olvasmány volt Molnár Ferenc A Pál utcai fiúk című regénye, örökre megjegyezte, hogy Nemecsek Ernő nevének kisbetűs írása mennyire sértő lehet. Miért? Mert elvitatja azt az alapvető tiszteletet, amely minden embernek – különösen egy hősi halált halt irodalmi figurának – kijár.

Kapcsolódó kvíz: A leggyakoribb helyesírási hibák

Ugyanakkor egyre fontosabb megérteni, hogy a mai kisbetűs üzenetek, megnevezések nem jelentenek automatikusan tiszteletlenséget. Sőt, ha szeretnénk lépést tartani a Z generációval – legyen szó családi vacsoráról vagy állásinterjúról –, elengedhetetlen alkalmazkodni az új kommunikációs normákhoz.

Az egyik legnagyobb változás, amit a mindennapi kommunikációban láthatunk, a hangjegyzetek és a rövid videók (mint a Snapchat) felé való elmozdulás az SMS-ek vagy e-mailek helyett. Ez azt jelenti a fiatalok számára, hogy nincsenek nagybetűk, nincsenek írásjelek – csak egyenes beszéd (valamiképp).

kisbetű nagybetű z generáció

Tévhit, hogy a Z generáció folyton a mobilján lóg: valójában sokan nem is szeretnek telefonálni (Fotó: Canva)

Ez persze nem azt jelenti, hogy általánosságban szeretnek beszélgetni. Sőt, a Z generáció tagjai közül sokan utálnak telefonon beszélni.

Nagy márkák követik a kisbetűs trendet

A trend nem csak a mindennapi csevegésre korlátozódik: nagy márkák is, hogy fiatalosabbnak és barátságosabbnak tűnjenek, kisbetűs arculatra váltottak. Az Amika nevű hajápolási márka vagy épp a GM is (vagyis a General Motors) így próbál megszólítani egy olyan nemzedéket, amely a formalitás helyett az őszinteséget és spontaneitást értékeli.

Fontos azonban különbséget tenni: a munkahelyi és hivatalos kommunikációban továbbra is szükség van professzionális nyelvhasználatra – főleg akkor, ha az írott szó képviseli a céget.

Tanulság? A nyelv változik, és ha mi, (Z generáció előtti) felnőttek, nem is mondunk le a nagybetűkről, legalább megérthetjük, hogy gyermekeink miért teszik.

Ettől még nyugodtan ragaszkodhatsz a saját stílusodhoz. Nem szereted a kisbetűs kommunikációt? Semmi gond. Ha a megfelelő nagybetűhasználattól jobban érzed magad, akkor maradj is ennél az írásmódnál.

Kapcsolódó: Így rejtik el a gyűlöletet és a drogokat a kamaszok egyetlen emoji mögé

Kiemelt kép: Canva

Ajánlott videó