- A kisbetűs írás a TikTok és Instagram világában a lazaság szimbóluma lett.
- A Z generáció a hitelesebb kommunikáció érdekében gyakran szándékosan kerüli a nagybetűket, ez nem feltétlenül a tiszteletlenség, hanem az új normakövetés jele.
- Egyre több márka tér át kisbetűs arculatra, hogy megszólítsa a fiatalokat. De hol a határ?
A Z generáció (1997 és 2012 között születettek) leegyszerűsítette a nyelvhasználatot: nincsenek nagy kezdőbetűk, egyre ritkábban tűnik fel vessző vagy pont, és a legtöbb üzenet úgy néz ki, mint egy elkapkodott gondolat.
Budapesttől Szegedig, Debrecentől Győrig sok szülő – különösen az X és Y generációból – értetlenül áll e jelenség előtt. „szia anya nem vagyok mérges csak nincs kedvem nagybetűzni” – érkezik nap mint nap egy-egy ehhez hasonló üzenet tinédzserektől. Olyan, ami elsőre ridegnek tűnhet, de valójában a Z generáció saját kommunikációs szabadságának jele.
Generációkutatók – például Jason Dorsey, a Zconomy című könyv szerzője – szerint ez a nyelvi lazaság nem hanyagság, hanem tudatos választás. A fiatalok közvetlenebbek, kevésbé formálisak, és ezt a stílust tekintik hitelesnek.
Mit jelent a „kisbetűzés” a szülőknek és a munkáltatóknak?
Akinek kötelező olvasmány volt Molnár Ferenc A Pál utcai fiúk című regénye, örökre megjegyezte, hogy Nemecsek Ernő nevének kisbetűs írása mennyire sértő lehet. Miért? Mert elvitatja azt az alapvető tiszteletet, amely minden embernek – különösen egy hősi halált halt irodalmi figurának – kijár.
Kapcsolódó kvíz: A leggyakoribb helyesírási hibák
Ugyanakkor egyre fontosabb megérteni, hogy a mai kisbetűs üzenetek, megnevezések nem jelentenek automatikusan tiszteletlenséget. Sőt, ha szeretnénk lépést tartani a Z generációval – legyen szó családi vacsoráról vagy állásinterjúról –, elengedhetetlen alkalmazkodni az új kommunikációs normákhoz.
Az egyik legnagyobb változás, amit a mindennapi kommunikációban láthatunk, a hangjegyzetek és a rövid videók (mint a Snapchat) felé való elmozdulás az SMS-ek vagy e-mailek helyett. Ez azt jelenti a fiatalok számára, hogy nincsenek nagybetűk, nincsenek írásjelek – csak egyenes beszéd (valamiképp).

Tévhit, hogy a Z generáció folyton a mobilján lóg: valójában sokan nem is szeretnek telefonálni (Fotó: Canva)
Ez persze nem azt jelenti, hogy általánosságban szeretnek beszélgetni. Sőt, a Z generáció tagjai közül sokan utálnak telefonon beszélni.
Nagy márkák követik a kisbetűs trendet
A trend nem csak a mindennapi csevegésre korlátozódik: nagy márkák is, hogy fiatalosabbnak és barátságosabbnak tűnjenek, kisbetűs arculatra váltottak. Az Amika nevű hajápolási márka vagy épp a GM is (vagyis a General Motors) így próbál megszólítani egy olyan nemzedéket, amely a formalitás helyett az őszinteséget és spontaneitást értékeli.
Fontos azonban különbséget tenni: a munkahelyi és hivatalos kommunikációban továbbra is szükség van professzionális nyelvhasználatra – főleg akkor, ha az írott szó képviseli a céget.
Tanulság? A nyelv változik, és ha mi, (Z generáció előtti) felnőttek, nem is mondunk le a nagybetűkről, legalább megérthetjük, hogy gyermekeink miért teszik.
Ettől még nyugodtan ragaszkodhatsz a saját stílusodhoz. Nem szereted a kisbetűs kommunikációt? Semmi gond. Ha a megfelelő nagybetűhasználattól jobban érzed magad, akkor maradj is ennél az írásmódnál.
Kapcsolódó: Így rejtik el a gyűlöletet és a drogokat a kamaszok egyetlen emoji mögé
Kiemelt kép: Canva