- A krízisambulanciák évente 1000-1100 áldozatot segítenek hazánkban.
- Az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálathoz éves szinten átlagban 10 500 hívás érkezik.
- Magyarországon a bántalmazott nők csupán 2,8%-a fordult segélyszervezetekhez.
Húsz évvel ezelőtt kezdte meg működését az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT), valamint ekkor jöttek létre az első krízisközpontok is, amelyek a kapcsolati erőszak áldozatainak nyújtanak segítséget. Azóta számos további szolgáltatás indult el az érintettek támogatására. A két évtizede végzett áldozatos munka nélkülözhetetlen a bajbajutottak hatékony támogatásában – sőt, sok esetben életmentő jelentőségű –, melyért az Ökumenikus Segélyszervezet egy jubileumi rendezvény keretében mondott köszönetet az ellátórendszer munkatársainak.
2005-ben az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat, valamint nyolc Krízisközpont létrehozásával kezdődött hazánkban egy olyan komplex ellátórendszer kialakítása, amely speciális szolgáltatásokkal nyújt segítséget a kapcsolati erőszak áldozati számára.
Jelenleg 8 titkos menedékház, 20 félutas ház és 7 kríziskezelő ambulancia segíti az áldozatokat.
Az ellátórendszer működtetésében és fejlesztésében pedig jelentős szerepet vállal az Ökumenikus Segélyszervezet is: a krízisellátó rendszeren belül 3 titkos menedékházat, 3 krízisközpontot, 3 félutas házat és 4 kríziskezelő ambulanciát működtet. 2023 szeptemberétől mind az ellátórendszer, mind az ágazat munkáját támogatva országos módszertani szervezetként is segíti az ellátórendszer hatékonyságát, 2024-től pedig az Országos Krízis és Információs Telefonszolgálat szakmai irányítását is ellátja.
A Köszönöm 20 – Összefogással a kapcsolati erőszak áldozatainak biztonságáért címen megrendezett konferencián dr. Beneda Attila családügyekért felelős helyettes államtitkár, Gáncs Kristóf, az Ökumenikus Segélyszervezet ügyvezető igazgatója, Rácsok Balázs, az Ökumenikus Segélyszervezet stratégiai és módszertani igazgatója, valamint Kloppné Molnár Andrea, az OKIT vezetője mondott beszédet, melyet egy pódiumbeszélgetés követett az ellátórendszer szereplőivel.

Köszönöm 20 – Összefogással a kapcsolati erőszak áldozatainak biztonságáért konferencia a MOM Kulturális Központban (fotó: Zsigmond László/Ökumenikus Segélyszervezet)
A krízisellátás kihívásairól, sikereiről és az elmúlt évtizedek tapasztalatairól beszélt Hellenbárt László, az S.O.S. Krízis Alapítvány intézményvezetője, Kopf Katalin, a Lehetőség Családoknak 2005 Alapítvány vezetője, Proszonyák Ida, a Dél-Dunántúli Krízisambulancia vezetője (Borostyánvirág Alapítvány), valamint Sándor-Lenkei Aida, az Észak-Magyarországi Krízisambulancia vezetője (Ökumenikus Segélyszervezet).
Az előadások, pódium-, illetve kerekasztal-beszélgetések mellett, a rendezvény keretében bemutatták az Üvegfal című zenés szövegszínházi művet Gryllus Dorka és Simon Kornél előadásában. Wolf Kati énekesnő lírai dalai és Dandó Zoli gitárkísérete pedig emelkedett ünnepi pillanatokat csempésztek az esemény programpontjai közé.
A kapcsolati erőszak nem magánügy
A konferencián dr. Beneda Attila családügyekért felelős helyettes államtitkár ünnepi köszöntőjében elmondta, hogy a kapcsolati erőszak áldozatait segítő ellátórendszer az elmúlt években több mint háromszorosára bővült, és a segítségnyújtás tekintetében is egyre differenciáltabbá vált. E rendszer átfogja a kapcsolati erőszak egész folyamatát, annak minden szakaszában biztosítva az elérhető segítséget. 2024-ben az OKIT 684 eset kapcsán 2092 fő elhelyezését kezdeményezte krízisközpontban vagy titkos menedékházban.
A krízisambulanciák működési adataiból pedig azt látjuk, hogy évente 1000-1100 áldozatot segítenek.
Nem túlzó azt mondani, hogy ez évente több mint 3000 emberi sors, emberi élet megmentése, jobbá tétele.

Köszönöm 20 – Összefogással a kapcsolati erőszak áldozatainak biztonságáért konferencia a MOM Kulturális Központban (fotó: Zsigmond László/Ökumenikus Segélyszervezet)
Kapcsolódó: Korábbi cikkünkben Renner Erikával összegyűjtöttük, miket mondjunk, és miket ne mondjunk, ha az áldozat valamilyen formában segítséget kér
„Márai Sándor írja Eszter hagyatéka című kisregényében: »Az ember egy életen át hallgat arról, ami a legfontosabb volt. Néha belehal e hallgatásba. De néha módja van elmondani. S ilyenkor nem lehet, nem szabad tovább hallgatni.« Úgy gondolom, az író nagyon pontosan fogalmazza meg azt a nagyon komoly társadalmi problémát és belső feszültséget, amely a mai rendezvény lényege is. Húsz év egy relatív idő. Ha valaki szenved, ez egy elmondhatatlanul hosszú, véget nem érő idő is lehet.
Húsz éve indult az OKIT, ami új reményt adott az embereknek. Ez a remény pedig elterjedt. Szépen lépkedünk előre, ugyanakkor tudjuk jól, milyen mélyen van átitatva ezzel a borzalmas problémával a magyar társadalom. Még sok teendő áll előttünk, de nem adjuk fel. Húsz éve létezik egy telefonszolgálat, ahol a reményt adjuk meg azoknak, akik rászorulnak. Van hová fordulni, ahol meghallgatnak, ahol komolyan vesznek, és ahol nem kérdőjelezik meg az érintettek panaszait.
Az élet kultúrájában nincs helye az erőszaknak.
Hálásan köszönöm mindazoknak, akik szerepet vállalnak ebben az áldozatos munkában. Ahogyan a Talmud írja: »Aki egy életet megment, a világot menti meg.«” – fogalmazott beszédében dr. Beneda Attila.
Gáncs Kristóf, az Ökumenikus Segélyszervezet ügyvezető igazgatója elmondta, ha van terület, ahol nem lehet összefogás nélkül eredményeket elérni, az talán épp a kapcsolati erőszak elleni erős küzdelem. Beszédében hangsúlyozta: „Akkor tudunk ott lenni minél több esetben, és minél több bántalmazott mellett, ha összefogunk.
A mai nap egyik legfontosabb üzenete az, hogy köszönetet mondunk azért az összefogásért, ami ezen a területen kialakult, és amelyről úgy gondolom, egyre erősödik. Köszönjük minden egyes szakembernek, munkatársnak, partnerszervezetnek, az állam képviselőinek és azoknak a cégeknek, akik beleálltak ebbe az ügybe.”

Köszönöm 20 – Összefogással a kapcsolati erőszak áldozatainak biztonságáért konferencia a MOM Kulturális Központban (fotó: Zsigmond László/Ökumenikus Segélyszervezet)
Rácsok Balázs, az Ökumenikus Segélyszervezet stratégiai és módszertani igazgatója előadásában arról beszélt, hogy a krízisellátó rendszer életeket ment, segít az újrakezdésben, együtt megy az áldozatokkal a traumákból való gyógyulás útján ugyanúgy, mint a nehéz jogi útvesztők labirintusában.
A szakember kihangsúlyozta: nagyon sok teendő van még a területen, többek között a szemléletformálás terén is, hiszen még mindig sokan vannak azok, akik nem hisznek abban, hogy van segítség, és akik emiatt nem merik jelezni, hogy bajban vannak. A konferencia egyik fő üzenete éppen ezért az, hogy van segítség a kapcsolati erőszak érintettjei számára!
Kloppné Molnár Andrea, az OKIT vezetője beszédében kifejtette, a kríziselhelyezések tekintetében mintegy
28 160 főt helyeztek el – 8000 nőt, 20 000 gyermeket és 160 férfit –, és több mint 210 ezer hívást fogadtak az elmúlt 20 évben, ami éves szinten átlagban 10 500 hívást jelent.
„Mennyi ideig tart egy hívás? Átlagosan 7 percig. Ez lehet sok is, lehet kevés is, attól függően, hogy honnan nézzük. De egy áldozat életében ez a 7 perc életmentő lehet. Siker az, ha felhívja valaki a telefonszolgálatunkat, és pár percre tudunk vele beszélni. De még nagyobb siker, amikor azt a visszajelzést kapjuk, hogy az áldozat biztonságban megérkezett.”
Néhány elgondolkodtató adat az erőszakról:
- Magyarországon a bántalmazott nők csupán 2,8 százaléka fordult segélyszervezetekhez, közel 50 százalékuk pedig nem tudja, hova fordulhatnak segítségért – derült ki az Eurostat 2024-es jelentéséből.
- A társadalom 97 százaléka a verést, 83 százaléka a gyermek kigúnyolását, megszégyenítését, 79 százaléka az elhanyagolást, 78 százaléka a szülők közötti veszekedést, testi sértést, 78 százaléka a szeretet megvonását, 52 százaléka a szidalmazást, 46 százaléka pedig a nevelési célzatú pofont, elfeneklést tekinti gyermekbántalmazásnak.
- Kinek mondanánk el, ha velünk ilyesmi megesne? Az érintettek 25,3 százaléka nem mondja el senkinek, ha a családjában vagy ismerősi körében gyakorivá válik a szóváltással, heves veszekedésekkel járó problémamegoldás.
- Az érintettek 12,5 százaléka nem mondja el senkinek, ha családjában vagy ismerősi körében rendszeresen tettlegesen bántalmaznak, megvernek valakit.
- Az érintettek 10,3 százaléka nem beszél arról, ha a családjában vagy ismerősi körében szexuálisan bántalmaznak, molesztálnak, zaklatnak valakit.
Az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat elsőrendű célja, hogy segítséget nyújtson a kapcsolati erőszak és az emberkereskedelem áldozatainak, és szükség esetén gondoskodjon az elhelyezésükről.
A www.aszeretetnemart.hu weboldalon akár anonim módon, az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat ingyen hívható 06 80 20 55 20-as telefonszámán az érintettek biztonságban tudnak segítséget kérni a nap minden órájában, az ország minden területéről és külföldről egyaránt. A szeretet nem árt elnevezésű Facebook-oldalon pedig további hasznos információk találhatók a témával kapcsolatban.
Kapcsolódó: A kozmetikus észreveszi, ha baj van – szépségipari szakemberek a bántalmazott nőkért
Kiemelt kép: Zsigmond László/Ökumenikus Segélyszervezet