Kipattogzik a bőröd a maszk alatt? Így orvosold a problémákat!

A hosszas maszkviselés számtalan bőrtünetet okozhat a pattanásoktól kezdve az ekcémás vagy rozáceás fellángolásokig.

Már a járvány első hulláma alatt bekerült az angolszász szókincsbe a “maskne”, a maszk és az akné összevonásából, és sajnos ma már nekünk sem hangzik idegenül. De ha a kifejezéssel nem is találkoztunk még, azt minden bizonnyal egyre többen tapasztaljuk, hogy arcbőrünk nem örül a hosszas maszkviselésnek. A téli időszak amúgy is gyakran jár együtt a bőr kiszáradásával és a bőr barrier funkciójának gyengülésével, amelyet a maszk – készüljön bármilyen anyagból – csak súlyosbítani fog.

Mi történik a maszk alatt?

A maszk nem okoz bőrallergiát

A maszk által okozott irritációs tünetek nem keverendők össze az allergiával. A forgalomban lévő jó minőségű maszkokban nincsenek olyan kemikáliák, amelyek allergizálhatnak. Kivétel lehet ez alól, ha a maszkban levő fémrudacska nikkelt tartalmaz – ez esetben megfigyelhető allergiás reakció azon a vonalon, ahol a fém a bőrünkkel érintkezik.

Maszkviselés közben a bőr folyamatos stresszhelyzetben van, hiszen állandó fizikai súrlódásnak van kitéve. Könnyebben eltömődnek a pórusok, megragadnak a szennyeződések, a bőr nem szellőzik megfelelően. Ehhez adódik a járványhelyzet miatt sokunknál jelentkező érzelmi, lelki stressz, ezek együttesen gyorsan felborítják a bőr kényes egyensúlyát, különböző kellemetlen tüneteket produkálva. (A stressz bőrünkre gyakorolt hatásáról ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.) A maszk alatt állandóan párás a levegő, emellett szétterülnek a bőrön a légzőrendszerünkben található baktériumok és mikroorganizmusok. A melegebb levegő és a pára pedig kiváló táptalaja a baktériumoknak, amelyek így felborítják a mikrobiom egyensúlyát.
A maszkviselés következtében jellemzően azok a tüneteink fognak felerősödni, amelyekre a leginkább hajlamosak vagyunk. A száraz foltok, mitesszerek vagy pattanások mellett azonban olyan betegségek is fellángolhatnak, mint a seborrheás dermatitisz, a súlyosabb ekcéma, rozácea vagy a pikkelysömör. Ez utóbbiak esetében mindenképp forduljunk bőrgyógyászhoz, ne próbáljuk házilag orvosolni őket, mert könnyen előfordulhat, hogy csak súlyosbítunk a helyzeten.

Hogyan védekezzünk az enyhébb tünetek ellen?

Az én vízhiányos, néha pattanásokra hajlamos bőrömre beváltak: CeraVe Hydrating Cleanser arclemosó, La Roche-Posay Dermallergo szérum érzékeny bőrre, La Roche Posay Cicaplast Baume B5 nyugtató, regenráló hidratáló, Bybi Babe Balm szépségbalzsam, Vichy Normaderm S.O.S. célzott kezelés pattanásokra

Ha rendszeresen és viszonylag hosszú ideig viseljük a védőmaszkot, három fontos szempontot kell figyelembe vennünk: a megfelelő tisztítást, a megfelelő hidratálást és a regenerálást – ezek nélkülözhetetlenek a bőr barrier funkciójának megóvásához.

Tisztítás

Ha hazaértünk és levetettük végre a maszkot, mossunk arcot gyengéd, szappanmentes arctisztítóval. Ha bírja a bőrünk, arcmosás után heti két-három alkalommal felvihetünk rá egy enyhébb AHA hámlasztót. Ha ettől “ideges” lesz a bőrünk, távolítsuk el inkább mechanikailag az elhalt hámsejteket: a Foreo arctisztító keféi vagy a természetes konjac szivacs remekül megfelelnek erre a célra.

Hidratálás és regenerálás

Ha nagyon érzékeny a bőrünk, válasszunk egy könnyű, olajmentes hidratálót, amely nem komedogén (nem tömíti el a pórusokat) és lehetőleg hipoallergén is (nincsenek benne allergizáló összetevők). Emellett nekem a kiszáradás ellen bevált az is, hogy a hidratáló fölé vékony rétegben felviszek egy regeneráló, vízmegkötő krémet, amely glicerint vagy panthenolt tartalmaz. A felbukkanó pattanásokat helyileg kezelem, kén vagy szalicilsav tartalmú célzott ápolókkal.

Gondoskodjunk a maszkunkról is!

Többször belefuthattunk abba a mémbe a közösségi oldalakon, miszerint sokan hónapokig elvannak ugyanazzal az egyszer használatos maszkkal. Az eldobható maszkokat pedig az előírásoknak megfelelő időközönként cserélni kell. A textilmaszkokat rendszeresen mossuk – lehetőleg hipoallergén mosószerrel, öblítő nélkül. Sokat tehetünk a bőrünkért (is), ha jól választunk maszkot: nem jó, ha túlzottan belenyomódik az arcunkba, ahogyan az sem, ha nagyon laza, könnyen elmozdul és így állandóan súrolja az arcot, orrnyerget. A jó maszk megfelelően illeszkedik, viselése kényelmes, le- és felvétele könnyű. Az ajánlások szerint legalább négy óránként 15 perces “maszkszünetet” kell tartani, ha ezt sűrűbben is megtehetjük, csináljuk!

(Kiemelt illusztráció: Getty Images)

Szeretnéd megtudni, milyen edzésforma illik hozzád? Töltsd ki tesztünket és nyerj!