.„Kedves Doktor úr! A segítségét kérném. Fiunk nagycsoportos, iskolába készül. Fejlesztésre szorult, ezért plusz egy év haladékot kaptunk. Járatjuk fejlesztésre, az óvodában külön is foglalkoznak vele. Okos, értelmes gyerek, de a rajzolás vagy bármilyen hasonló ténykedés, festés, színezés bizony nem megy neki. Otthon arra sem tudjuk rávenni, hogy nekilásson. A foglalkozáson hajlandó dolgozni, de itthon minden ilyesmit elutasít. Félünk a szeptemberi iskolakezdéstől. Lehet, hogy diszgráfiás? Mit tegyünk?”
Egyre több ilyen és ehhez hasonló tartalmú levelet kapok. Tanácsom elsődlegesen az, hogy mindenképpen érdemes személyesen és folyamatosan egyeztetni a fejlesztőpedagógussal, hogy ténylegesen hol tart a gyerek a „nyomot hagyós” foglalkozásokkal. (Így nevezi a szakma a rajzolást, festést, gyurmázást.) Sok hasonló esetben kimondva-kimondatlanul rejtett elvárást támasztanak a szülők a ceruza, a toll vagy a zsírkréta és az ecset használatával kapcsolatban. Különösen akkor, ha az óvodában a többiek keze alatt szép műalkotások születnek. A mi gyerekünk miért nem ilyen ügyes? Ezek a gyerkőcök általában okosak, és ha az az autó nem úgy néz ki a rajzukon, ahogy elképzelik, akkor már az elején elmegy a kedvük, sőt bele sem kezdenek a munkába.
Nehéz ilyenkor kitalálni, hol lehet az a bizonyos görcs. Több esetben segíthet a boltban vásárolható sablonnal való rajzolás. Még elemi izomtónuszavarban szenvedő gyerekeket is be lehet vonni olyan játékokba, hogy a papírlapra letett, széttárt ujjú kezét „lefényképezzük”, azaz körülrajzoljuk. Ezt a rajzolást szeretik, még ha kicsit csiklandós is. Utána jöjjön a másik kéz, majd apa, anya, a testvérek keze, karja. S ha belelendültünk: feküdjön le a gyerek egy nagy méretű papírra, mi meg körberajzoljuk. Az ujjak, fülek kontúrja is legyen meg. S ekkor elkezdhetik az életnagyságú „illetőt” jó vastag zsírkrétával kiszínezni. És ez már rendszerint élvezetes! Jöhet a többi családtag elöl- és hátulnézetben. A gyerekek körberajzolják őket, és ki is színezik.
A kisebbeknél kezdhetjük nyomozós játékkal. Festékkel ujjlenyomatokat veszünk, s vicces, kreatív módon kidíszítjük őket. Lehet arcot, hajat rajzolni nekik, kezekkel, lábakkal ellátni mindet. Ez a vicces játék legtöbbször meghozza a rajzolási kedvet.