fiatal pár költözik

Másképp, mint máshol: így lakberendez a magyar

Az Enza Home Magyarország brandmanagereként Zaim Silya nemcsak a stílus, de a funkcionalitás pártján is áll. A török gyökerekkel rendelkező szakember számára fontos, hogy a bútor egyszerre legyen szép, kényelmes és a mindennapokhoz alkalmazkodó, legyen szó tárolóval kombinált dohányzóasztalról vagy USB-töltővel felszerelt kanapéról.

——SZPONZORÁLT TARTALOM——

Zaim Haluk török származású üzletember magyarországi tanulmányait befejezve telepedett le Magyarországon, ahol vállalkozást és családot alapított. Cégében ma ikerlányai is vele dolgoznak, egyikük, Zaim Silya brandmanagerként segíti a vállalkozást. 

Vele beszélgettünk arról, hogy csapata milyen irányokat lát a hazai lakberendezésben, és hogyan igyekszik az Enza Home a magyar vásárlók igényeire szabni kínálatát.

lakberendezes-trendek-zaim-silya

Zaim Silya az Enza Home magyarországi brandmanagere (Fotó: Enza Home)

Nők Lapja: Az utóbbi években a lakberendezés egyre inkább túlmutat azon, hogy egyszerűen kényelmes bútorokat válogatunk össze. Sokak számára egyfajta önkifejezési forma lett. Te hogyan látod ezt a folyamatot?
Zaim Silya: Tény, hogy a lakberendezés jó ideje sokkal több, mint a tér egyszerű bebútorozása. Az otthonunk az identitásunk tükre is.

Egy-egy szín, anyag vagy forma nagyon sokat elmond rólunk. Arról mesél, hogy mit tartunk fontosnak, mennyire szeretjük a nyugalmat vagy épp a dinamizmust.

A jól megválasztott enteriőr megnyugvást adhat egy stresszes nap után, vagy akár inspirálhat is – attól függően, milyen közegben érezzük magunkat otthon. Aki megteheti, egyre nagyobb figyelmet fordít otthona megjelenésére is.

Nők Lapja: Főleg most, hogy megérkezett az őszi idő, ugye? Jól gondolom, hogy amikor beköszöntenek a hidegebb, kuckózós hónapok, a vásárlási szokások is változnak?
Zaim Silya: Igen, ősszel mindig érezhető egyfajta felfutás, növekvő vásárlási, vagy akár csak otthon-átrendezési kedv. Ennek több oka van. Egyrészt nyár végén sok új lakás kerül átadásra, amit ilyenkor kezdenek berendezni. Sokan költöznek el ilyenkor új munkahely, vagy egyetemi tanulmányaik megkezdése miatt. 

Másrészt a hideg hónapokban egyébként is több időt töltünk otthon, és ilyenkor nagyon felértékelődik a környezet, ami körülvesz minket. Sokan ilyenkor kezdenek el inspirációt keresni, és akár olyan trendeket is kipróbálnak, amikkel korábban csak szemezni mertek. 

Nők Lapja: Te hogy látod, miben különböznek a magyar vásárlók más országok fogyasztóitól? Mást keresünk például, másra költünk az amerikai vagy a török piacon látottakhoz és az ottani vásárlókhoz képest?
Zaim Silya: Igen, vannak eltérések. Épp a napokban, szeptember 26-án ünnepli a magyarországi Enza Home az első születésnapját, így az elmúlt egy évben volt alkalmunk megfigyelni ezeket a különbségeket. Magyarországon például nem jellemző, hogy valaki szezonról szezonra teljesen átrendezze az otthonát, mint ahogy ez például az USA-ban, vagy akár Törökországban nagyon gyakori.

Itt inkább hosszabb távra terveznek az emberek, és nagyobb változtatásokra csak akkor kerül sor, ha egy trend valóban nagyon megfogja őket, esetleg költözés vagy építkezés esetén.

A megszokottság biztonságot ad, sokan ragaszkodnak a régi darabokhoz, és nehezen cserélnek. Ugyanakkor tapasztalható már némi nyitottság is: ha valaki meglát egy olyan elemet, trendet, ami közel áll hozzá, szívesen beépíti az otthonába, még ha csak kicsiben is.

lakberendezes-trendek-zaim-silya

Egy érdekes tükör vagy fényforrás kisebb beruházás, de alapjaiban határozza meg az enteriőrt (Fotó: Enza Home)

Nők Lapja: Mi lehet ennek a visszafogottságnak az oka? Inkább kulturális gyökerű, anyagi tényező vagy a kínálatból fakadó bizonytalanság?
Zaim Silya: Úgy gondolom, mindhárom. A bútor nagyobb beruházás, mint a divatcikkek, ezért anyagilag mindig jobban meggondolja az ember, mikor váltson. Emellett kulturálisan is más a hozzáállás: a magyar vásárló hajlamos ragaszkodni a megszokott tárgyaihoz. És ott van a bőség zavara is. A hatalmas kínálatból sokszor nem könnyű megtalálni a megfelelőt, ezért sokan inkább maradnak a bevált megoldásoknál.

Nők Lapja: A fenntarthatóság és a tudatos vásárlás mennyire van jelen a magyar bútorpiacon?
Zaim Silya: Érezhetően egyre fontosabb, főleg a nagyobb kiadást jelentő bútorok esetében lesz egyre nagyobb jelentősége, hogy időtálló, hosszú ideig használható legyen a holmi. Egy kanapé például ilyen bútordarab, amiből sokan választanak Magyarországon is inkább jó minőségű, tartós darabot, ami hosszú évekre biztosít kényelmet.

Ugyanez igaz a nappali fix elemeire, például egy TV-szekrénysorra. Mivel a trendek gyorsan változnak, érdemes olyan darabokat választani, amik egyszerre modernek, de időtállóak is, azaz nem kell pár év múlva lecserélni őket. 

lakberendezes-trendek-zaim-silya

A Tv-szekrény az egész nappali képét meghatározza (Fotó: Enza Home)

Nők Lapja: Milyen tipped van annak, aki szeretne változtatni otthona berendezésén, de elveszett a sokféle trend és ajánlat között?
Zaim Silya: Én azt javasolnám, keressen fel bútor-bemutatótermet. Az itt értékesítő szakemberek sok esetben ugyanis lakberendezési tanácsadók is. Nemcsak a termékek technikai részleteit ismerik, hanem abban is segítenek, hogyan illeszthető egy bútordarab a meglévő otthonba.

Bemutatótermeinket mi például úgy alakítjuk ki, mintha valódi lakás lenne: berendezett nappali, hálószoba, dekorációval és világítással kiegészítve várja a látogatókat. Így a bizonytalan vásárló is könnyen inspirációt kaphat. Gyakori, hogy valaki fotóval vagy alaprajzzal érkezik hozzánk, és együtt gondolkodunk tovább a lehetőségekről.

Nők Lapja: Sokan küzdenek azzal, hogy a nulláról harmonikus otthont alakítsanak ki. Lehetséges egyáltalán megtalálni az egyensúlyt a stílus, a kényelem és a praktikum között?
Zaim Silya: Ez valóban kihívás. Főleg azért, mert nagyon nehéz elképzelni, hogyan fog mutatni egy kanapé vagy szekrény egy kész térben. Sokszor elég egy-egy vizuális támpont ahhoz, hogy valaki megtalálja a saját stílusát. Bemutatótermeinkben ezért komplett enteriőröket mutatunk be, világítással, dekorációval, textíliákkal.

lakberendezes-trendek-zaim-silya

A jó kanapé kényelmes, és belesimul a környezetbe (Fotó: Getty Images)

Így azonnal látszik, hogyan illeszkedik össze minden elem, és a vásárló könnyebben tud dönteni.

Nők Lapja: Ha a jövőbe tekintünk: milyen irányok látszanak 2026-ra a lakberendezésben?
Zaim Silya: Úgy látom, a lekerekített, letisztult formák, a „soft minimal” stílus továbbra is meghatározó marad. A természetes színek és anyagok, az érdekes, tapintási élményt nyújtó textúrák és a kényelmes, otthonos hangulatot árasztó darabok jövőre is velünk maradnak. Ezek az elemek egyszerre felelnek meg a modern dizájn elvárásainak és az időtállóság igényének.

Nők Lapja: És végül: ki az ideális Enza Home vásárló? Van tipikus célcsoportotok?
Zaim Silya: Nagyon sokféle ügyfelünk van. Fiatal párok, akik az első közös otthonukat rendezik be, családok, akik nagyobb lakásba költöznek, vagy akár nyaralót berendező vásárlók. A közös pont, hogy mindenki a kényelem, a tartósság és a jó ár-érték arány kombinációját keresi.

Mi ehhez próbálunk maximális segítséget adni – akár azzal, hogy együtt tervezzük meg a tereket, akár azzal, hogy olyan időtálló darabokat kínálunk, amelyek hosszú évekre szólnak.

Kapcsolódó: Ezt árulja el rólad a nappalid

Kiemelt kép: Freepik

Ajánlott videó