„Jó napod volt? Igen.” „Mit ebédeltél? Nem emlékszem.” Hogyan alakíthatsz valódi beszélgetést az egyszavas válaszok helyett?

Elkezdődött az óvoda, iskola, de nem éppen úgy, ahogyan az érintettek vagy a szüleik tervezték. A legtöbb iskolában még az elsősöket sem lehetett bekísérni, az pedig – tisztelet a kivételes intézményeknek – vírustól függetlenül is hiú szülői ábránd marad, hogy délután részletes (vagy bármilyen) tájékoztatást kapjunk gyermekeink napjáról, hogylétéről, kudarcairól, örömeiről, boldogságukról és boldogulásukról. Kíváncsi kérdéseinkre a gyerekek is nagyon ritkán adnak kifejtős választ otthon, elégedjünk meg a „Jó napod volt? Igen.” „Mi történt? Semmi.” „Mit ebédeltél? Nem emlékszem.” típusú párbeszédekkel.

Megerősítő mondatok

Ezzel most nagyon sokat segítettél.
Igazad volt.
Próbáljuk ki úgy, ahogy te gondolod.
Mutasd meg, hogy szeretnéd.
Nagyon szuper ötleteid vannak.
Szeretek az anyukád lenni.
Büszke vagyok rád.
Holnap újra megpróbálod.
Még ha most hibáztál is, helyre tudod hozni.
Figyelek.
Ezt nagyon jól csináltad.
Ez egy nagyon jó kérdés.
Nem mindenki szeret téged, és ez OK.
Én mindig szeretlek.
Szeretlek.
Bízom benned.
Hallgatlak.
Ne add fel.
A viselkedésed megváltoztathat dolgokat.
Minden lehetséges.
Mindig van választásod.

Fél év szimbiózis után tehát most úgy telnek a napjaink, hogy jóformán semmit nem tudunk arról, mi történt reggeltől délutánig a csemetéinkkel. Ezek a tanácsok abban segíthetnek, hogy valódi beszélgetés alakuljon ki köztetek suli után és közben azt is kideríthesd, valójában hogyan boldogul a csemete a magyar oktatási rendszer koronavírus (2. szint) által nehezített pályáján. Grátisz, hogy napi 15-30 perc gyerekre szánt figyelemmel nagyban segítheted az érzelmi kötődés fenntartását, ami „jellemzően átalakul, miután a gyerek elkezdi az iskolát. Máshogy és máskor lesz fontos. Az biztos, hogy ha képben vagyunk, ha tudunk kérdezni és a válasz is érdekel, akkor az segíti az érzelmi kapcsolat fennmaradását” – erősíti meg a felvetésemet Szél Dávid pszichológus.
Ezt sok szülő olyan szakadékként élheti meg, amit időnként – főleg a már említett nehezített pályán – lehetetlennek tűnik áthidalni. Valójában azonban nagyon sok múlik azon, hogyan kommunikálunk velük ilyenkor. Az itt összegyűjtött beszélgetésindító kérdések nem oldanak meg minden problémát, de abban segíthetnek, hogy újra közel kerülhessetek egymáshoz – hiszen még ha nem is olyan intenzitással, mint korábban, de most van csak szüksége igazán a közelségedre, a mindig elérhető érzelmi bázisra. Lehet, hogy nem éppen akkor, amikor te beszélgetni szeretnél, de neki bármikor hozzáféréssel kell rendelkeznie ehhez az aranytartalékhoz, mert ez a legtöbb, amit tehetsz azért, hogy könnyebben elfogadja saját magát, meg tudjon birkózni a negatív érzéseivel, és megküzdjön a hétköznapi nehézségekkel.
„A gyerekek magányosak, nem tudják, kihez forduljanak, a szüleik nagyon elfoglaltak, a kortárs kapcsolatokban ki tudja, lehet-e bízni, a tanároknak a rengeteg adminisztrálás mellett semmi idejük sem marad, és a fókuszt a kognitív fejlődésre és az alaptantervre helyezik az iskolák.

Az, hogy a gyerek, mint ember hogy van közben, az senkit sem érdekel különösebben, amiből az következik, hogy a gyerekből is kikopik a maga iránti érdeklődés, az önreflexió, és így nem tanulja meg a saját érzéseit felismerni. És másokéit sem” – mondja Szél Dávid.

Társadalmi és anyagi háttértől függetlenül jellemző, hogy az értelmi terhelés és az iskolai teljesítmény áll a család erőfeszítéseinek fókuszában – hiszen az oktatási rendszer is efelé tereli őket –, miközben a gyerekek érzelmeire kevesebb figyelem jut. Jól időzített és jól feltett, egyszerű kérdésekkel vagy a gyerek kérdéseire, nehézségeire, örömeire adott jó válasszal, de leginkább a figyelmünkkel sokat segíthetünk a gyerek érzelmi fejlődésében. Talán még többet is, mint gondolnánk.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 300 forintért, vagy regisztrálj, és 5 előfizetői tartalmat megnyitunk neked!
Ízelítő a cikk tartalmából
Mi az az öt kérdés, ami segítheti az érzelmi kötődéseteket?
Hogyan segítheted abban, hogy kifejezze a nehézségeit és az örömeit?
Mi az, amit inkább kerülj el, amikor a gyerekeddel beszélgetsz?
Próbáld ki most kedvezményesen!