Nem volt prostituált, sem Jézus felesége, de akkor ki is lehetett valójában a Biblia egyik legismertebb karaktere?

A legújabb kutatások szerint az, hogy Mária Magdolnából a történelem egyik legismertebb prostituáltja lett, erős csúsztatás. A forráskritikus megközelítés szerint magdalai Mária nem volt sem prostituált, sem Jézus felesége, hanem a tanítványok belső köréhez tartozó női apostolként kellene tekintenünk rá, aki nem utolsó sorban a feltámadás első hiteles szemtanúja is volt.
A Jézus lábát megmosó bűnös nő Simeon házában valószínűleg nem az a Mária volt, akit magdalaiként ismertek. Ezt a Máriát, a megtért prostituált képét később az egyházi hagyomány építette fel, hiteltelenítve ezzel magdalai Mária karakterét és fölerősítve a prostituált Máriáét. Utóbbi történet pedig ennek köszönhetően is az egyik legerősebb szimbólumává vált a megtérésnek és a krisztusi elfogadásnak: hiszen ha egy prostituált nem csak hogy megtér, de hálából meg is moshatja a mester lábát egy zsúfolt ház férfinépe előtt – ez már önmagában igen bátor tett volt akkoriban –, könnyeivel is eláztatva, olajjal is bekenve őt (idáig szól a bűnös nő története), és még Jézus bizalmas tanítványai körében is helyet kapott, az azt jelenti, hogy valóban mindenki számára van remény, aki az új életet választja (ez a Mária Magdalénával, mint Jézus bizalmasával összefüggésbe hozott magyarázat). Zanzásítva így foglalható össze a Mária Magdolnával kapcsolatos egyházi hagyomány.

Ki volt valójában ez a nő?

Mielőtt a téma szempontjából talán legrázósabb kérdésre rátérnénk, vessünk egy pillantást arra, hogy ki is volt ez a nő, és mit tudunk róla. Már a neve is – magdalai, tehát Magdalából származó – arra utal, hogy nem volt férje, hiszen ezzel az ő hátterét, születési helyszínét jelölték. Egy olyan korban, amikor a család és a fiú utódok világra hozása volt a nő elsődleges küldetése, milyen szerepet szánhattak egy független nőnek? Innen érdemes rápillantanunk Mária Magdolna karakterére: mi az, ami valóban ő, és mi az, amit a rossz nyelvek keltettek róla? Nem kell sokat visszamennünk az időben, hogy rálássunk arra, milyen megbélyegzések és pletykák övezték azokat a nőket, akik befolyásos férfiak mellett pozícióba kerültek. A környezetük sokszor éles megjegyzésekkel illette őket azt feltételezve és azt a látszatot keltve, hogy ezt nem önerőből, csakis szexuális szolgáltatásaikért cserébe érhették el.

Egy független nő Jézus tanítványi körében kétezer évvel ezelőtt milyen megítélés alá eshetett? De az egyházi értelmezés is felerősítette azt az értelmezést, hogy prostituált volt.

Mária Magdolna azonban vélhetően nem volt prostituált, hanem Krisztus bizalmas tanítványaként kell rá tekintenünk. Mind a négy újszövetségi evangélium megemlíti, hogy jelen volt Jézus keresztre feszítésekor, valamint a temetése utáni napon azon nők között volt, akik először a sírhoz mentek és üresen talá lták azt, akikhez szólt az angyal: „miért keresitek a holtak között az élőt? Nincs itt, hanem feltámadt.” Így ők lehettek azok, akik továbbadták a feltámadás örömhírét. Márk és Lukács evangéliuma Jézussal való kapcsolatában Máriát úgy mutatja be, mint a nő, aki „szolgálatára volt”, illetve aki „gondoskodott róla”. (Ez a megközelítés köszön vissza egyébként Garth Davis Mária Magdolna című 2018-as filmjében is.)

(Forrás: Kerkultblog/Facebook)

Jézus felesége?

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 300 forintért, vagy regisztrálj, és 5 előfizetői tartalmat megnyitunk neked!
Ízelítő a cikk tartalmából
Lehetett-e Mária Magdolna Jézus felesége?
Mit tudhatunk meg Mária evangéliumából?
Milyen motivációk lehettek amögött, hogy prostituáltként tekintsünk rá?
Szűz és prostituált: lehet más női szerep?
Próbáld ki most kedvezményesen!