Apám, aki vegyészmérnök és a múltban aromákkal dolgozott sokszor példálózott nekem olyanokkal, hogy az eperaroma és a kénköves pokoli bűz között csak egy atomnyi eltérés van, és ne higgyem, hogy az eperillatot eperből vonják ki. Mindez kevésbé  érdekelt addig, amíg a kedvenc parfümömet ki nem vonták a forgalomból.

A Sun Moon Stars nevű Lagerfeld illat 1994-ben jött ki, és akkor – bár nem emlékszem rá, hogy kitől kaphattam, mert olyan fiatal voltam még – annyira szerettem az illatát, hogy egészen amíg ki nem vonták a forgalomból, azt használtam. Amikor azonban pár éve gyanúsan olcsón kezdték el árulni Németországban és Magyarországon már egyáltalán nem lehetett kapni, pánikba estem. Vettem pár üveggel, amíg lehetett, aztán még a legjobb fej barátaim beszerezték nekem ünnepekre csillagászati összegekért az eBay-ről, de aztán vége volt a bulinak: még van egy nagy bontatlan üveggel, de én már évek óta nagy erőkkel keresem azt az illatot, ami az utódja lesz. Emiatt pánikszerűen kezdtem el szagolgatni, vásárolgatni, alapanyagokat elemezni és mára felismerem, hogy ki melyik illatot viseli, ha az olyan illat, ami ott van a parfümériák polcán.

Érzelmes emlékek

Az illatok azért olyan fontosak nekünk, mert emlékeket ébresztenek fel: az illatok és az emlékek különleges módon kapcsolódnak az agyban. Az illat által kiváltott emlékek általában a gyerekkorba vezetnek vissza és erősebbek, élénkebbek, mint az egyéb módon vagy más érzékszervek által előhívott emlékek. Az ember általában kevés emlékkel rendelkezik a korai pubertást megelőző időből, és pont ezeket szokta előhívni egy-egy illat. Ez sokszor valamilyen sült tészta, de akár mondjuk ragasztószag is kiválthatja, és inkább bizonyos érzelmekre emlékszünk vissza a hatásukra, mint tényekre. A látás, hallás és tapintás által kiváltott emlékek a talamuszon keresztül futnak, és ott értelmeződnek, míg az illat által kiváltottak egyenesen a szaglógumóba kerülnek, mely az agy illatelemző része. Az szaglógumó az amigdalához és a hippokampuszhoz kapcsolódik, melyek pedig olyan részei az agynak, amelyek az érzelmeket és az emlékeket is kezelik. Így például lehetséges, hogy amikor az óvodában a technokolgőzben építgettünk valamit, akkor az az emlék összekötődött az óvónénivel, vagy az udvaron álló almafával, illetve azokkal az érzelmekkel, amelyeket velük kapcsolatban átéltünk: ezek teljesen véletlenszerű kapcsolatok és nagyon személyesek.

Ezért is jellemző az, hogy szinte nincs olyan ember, aki ne tudná felidézni az anyjának az illatát, vagy például az, hogy ragaszkodunk egy-egy illathoz, vagy éppen elfordulunk tőle, ha valamilyen traumatikus élmény bekövetkeztekor éreztük.

Nem is gondolnánk, hogy nem csak a parfümök, öblítők, vagy ételek tartalmaznak olyan aromákat, amik mélyen beleeszik magukat az agyunkba, de a takarítószerek és egyéb felületkezelők is erősen illatosítottak és szinte a véletlen műve, hogy a vécétisztítóban használt illatok nem valamilyen parfümben váltak ismertté; mert az illatok megítélése nagyrészt kulturális hagyomány kérdése.

A húsvéti kölnik és a pacsuli

Manapság már a parfümárusítás is globalizálódott és ugyanazt lehet kapni a világon mindenhol, de bizonyos preferenciák továbbra is fennmaradtak: Japánban például nem sikeresek az erős, tömény illatok, hanem inkább a vízjegyeket kedvelik az emberek, hiszen a kultúrájukban nem kívánatos az előtérbe tolakodás és a feltűnéskeltés. Ezzel szemben globális szinten csupán néhány éve lett népszerű az arab világban régóta elterjedt oud illat: ez olyan tömény fás-gyantás-penészes aroma, ami sokunknak még idegenen hat. Magyarországon pedig például nem lehetne reklámozni egy parfümöt azzal, hogy pacsuli illata van, mert a pacsuliszag a köznyelvben tolakodó bűzt jelöl. Holott a pacsuli egy régóta használt, értékes illóolaj.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 300 forintért, vagy regisztrálj, és 5 előfizetői tartalmat megnyitunk neked!
Ízelítő a cikk tartalmából
Melyik a legtöbbet eladott, de a legkevesebbet használt parfüm?
Melyik a jobb? A szintetikus vagy a természetes illatanyag?
Hogyan próbálják a parfümgyártók kielégíteni a vásárlók természetesség iránti igényeit?
Próbáld ki most kedvezményesen!