Rengeteg stresszel jár, sok pénzbe kerül, elveszi a gyerektől a pihenő időt: mi az? Felkészülés a kisgimnáziumi felvételire. A szülők mégis ragaszkodnak ahhoz, hogy minél korábban „kimenekítsék” gyerekeiket az egységes általános iskolai oktatásból. Berényi Eszter oktatásszociológus azt kutatta, vajon miért.

„Érdemes magántanárral tanulni, nem jó ezt belepakolni a szülő-gyerek viszonyba, ahogy most, a karantén miatti otthontanulás is megmutatja, mennyire nem egészséges ez.”

„Ne bízzon a tanárokban… vegye kézbe a gyermek tanulását!”

„Sokkal korábban kezdjenek el készülni és iskolákat nézni, mint szükségesnek gondolnák. És olvassák a Hoxa középiskolai felvételi fórumát, mert ott a fekete öves anyukáknál minden infó megvan.”

„A 6-os matek köszönőviszonyban sincs a jelenlegi felvételivel. Szomorú…”

„Egy felvételi előkészítő önmagában nem elég a felvételhez, külön is készülni kell.”

„Időben kezdje meg a felkészülést magántanár igénybevételével. A szülő a legrosszabb pedagógus.”

„Az általános iskolában ahová jár, semmiképpen se árulja el, hogy felvételizni fog 6 osztályos gimnáziumba. A pedagógusok nagy része rászállt a gyermekekre, szerintem igazgatói nyomásra.”

„Ha teheti, a gyerek menjen el már 6-dikban, mert az általános iskola 7-8. éve egy kalap szar, a 8-os felvételi pedig embertelen.”

Íme, néhány szülői válasz azok közül, amelyek arra a kérdésre érkeztek, hogy mit tanácsolnának annak, aki most kezd el készülni a középiskolai felvételire. A kérdést pedig Berényi Eszter oktatásszociológus tette fel abban a vizsgálatban, amelyet a kisgimnáziumi felvételikkel összefüggésben készített.
A kutató a kisgimnáziumi, azaz a hat- és nyolcosztályos gimnáziumi felvételi folyamatot helyezte fókuszba, egyrészt az általános iskolák, másrészt a felvételizők és szüleik szempontjából. Az eredmények azt mutatják, hogy annak a diáknak, aki kicsit is hátrányosabb helyzetű, szinte esélye sincs felvételizni se hat-, se nyolcosztályos gimnáziumba.
– Az ő világukból ezek az iskolák mintha nem is látszanának. A kisgimnáziumok létének köszönhetően a középiskolai felvételi rendszer egyfajta lépcsőzetesen szelektáló rendszernek tekinthető, s ez a lépcsőzetesség, kombinálva azzal a nagyfokú családi támogatással, amit megkíván a folyamatban való részvétel, tovább növeli az egyenlőtlenítő hatásokat – állítja a kutató.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 300 forintért, vagy regisztrálj, és 5 előfizetői tartalmat megnyitunk neked!
Ízelítő a cikk tartalmából
Miért hungarikum a kisgimis felvételi?
Miért káros a magyar oktatásra nézve?
Mi szükséges ahhoz, hogy egy gyerek sikeres kisgimis felvételi vizsgát tegyen?
Próbáld ki most kedvezményesen!